Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Úplně poslední VW Golf s dieselem bez turba se pořád dá koupit hezký, je neuvěřitelné, že vůbec vznikl
15.5.2024 | Petr Miler
Pokud chcete auto, které vydrží věky a přežije snad i apokalypsu, tohle je ono. A to nejen proto, že je konstrukčně velmi jednoduché, ale i proto, že vůbec není tak staré, jak byste si pomysleli. S největší pravděpodobností ani netušíte, že vzniklo.
Když se dnes řekne atmosféricky plněný benzinový motor, nadšencům se rozzáří oči a začnou si představovat stroje jako 5,0 V10 z Lamborghini Huracan a Audi R8, 4,0 H6 z Porsche 911 GT3 či 6,5 V12 z několika Ferrari. Je to už léta velmi okrajově používaná konstrukce, kterou vytlačila turba. A leckdo na ni vzpomíná s láskou. Málokdo si ale vzpomene na to, že existovaly také atmosféricky plněné diesely, na ty totiž s láskou nevzpomíná skoro nikdo.
Turbodiesely jsou dodnes milovanými agregáty, jejich éra ale začala vlastně docela nedávno. Něčím běžným se staly až s rozmachem přímého vstřikování v 90. letech minulého století, do té doby byly standardem diesely bez turba. Na rozdíl od přeplňovaných motorů šlo o hlučné, líné, ale pořád úsporné a trvanlivé agregáty. A obě řešení vedle sebe po nějaký čas koexistovala.
Mnozí by si ještě vzpomněli, že takový motor šlo do pár aut koupit ještě na přelomu milénia, málokdo ale tuší, že to bylo možné ještě o další dekádu později. Ne do nějaké dodávky, ne do zastaralého vozu odněkud z Íránu, ale do tehdy nejmodernějšího Golfu páté generace od velkého Volkswagenu. Ten šlo skutečně až do roku 2008, tedy samého konce výroby, pořídit s motorem 2,0 SDI.
Rozhodně to nebyla vyhledávaná pohonná jednotka, se svými 55 kW (75 koní) byla vhodná spíše na příměstské „postrky” než jakékoli delší cestování. Šlo o suverénně nejpomalejší verzi Golfu se stovkou za 16,7 sekundy a maximálkou jen 163 km/h. Pojila se navíc jen s nejnižšími výbavami, takže ji volilo velmi málo zákazníků. Vidět dnes takový Golf v bazaru je v podstatě vzácnost v jakémkoli stavu, v celé Evropě vidíme pár jednotek takových aut, z nichž navíc většina je dávno za zenitem. Dnes vám ale ukážeme jeden, který se dožil současnosti ve velmi pěkném stavu v rukou jediného majitele.
Až v roce 2007 si jej koupil Němec, který s ním i docela jezdil, 159 tisíc km za 17 let není nic. Ale také to není bůhvíco. A protože se o auto příkladně staral, vypadá velmi, velmi zachovale, onen nájezd byste mu skoro jistě nehádali. Pár kosmetických nedostatků se najde, neoriginální autorádio nepotěší, ale nejsou to zásadní věci. Podle prodávajícího je prý auto i technicky v mimořádně dobrém stavu, starostlivým majitelem mělo být provozováno vždy řádně zahřáté a mělo do poslední chvíle pravidelný servis.
Nevěřit nemáme důvod, díky němu se tak otevírá cesta ke vskutku svéráznému návratu do historie. Žádný pozdější VW už atmosféricky plněný diesel nedostal a dnes žádné takové auto nekoupíte. Ano, bude pořád stejně hlučné a líné, ale s kvalitou zbytku Golfu V to bude nejspíše auto navěky - na dieselech bez turba se skoro nemá co pokazit, podobně jako na výbavě s leda manuální klimatizací. Pokud je vám tedy blízká právě taková vlastnost vozu bez ohledu na zbytek, může být váš za 5 490 euro, tedy asi 136 tisíc Kč. Není to úplně nízká cena na Golf páté generace s takovým nájezdem, ale na tento kousek v raritní verzi s jasnou historií, kterou nepoloží snad ani globální apokalypsa...


















Možná vám to přijde zvláštní, ale VW ještě na konci první dekády nového milénia prodával auta s nepřeplňovanými diesely. Tento velmi zachovalý kousek vlastnil dodnes jediný majitel, i proto je navzdory ne úplně nízkému nájezdu ve velmi hezkém stavu. A může být váš. Foto: Autohaus Lang, publikováno se souhlasem
Zdroj: Autohaus Lang@Autoscout24
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 8 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 9 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 11 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
