Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Diesely nastoupily cestu atmosfér. Už teď míří ke dnu, do 8 let mají být skoro mrtvé
11.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ve Velké Británii jen v lednu klesl podíl dieselů o 4,3 %, celosvětově mají jen 13,5% podíl na trhu. Už během dalších 8 let má ale klesnou skoro k nule.
Stejně jako byl malý krůček Neila Armstronga velkým skokem pro lidstvo, tak enormní bude dopad kauzy Dieselgate na celý automobilový průmysl. Nejde ani tak o to, že by se lidé kvůli dieselovému skandálu Volkswagenu začínali od „naftožroutů“ přímo odvracet - podle všeho je jim z hlediska důvěry ve VW a jeho TDI prakticky ukradený - nepřímé důsledky této aféry jsou ale přesně takové.
Kauza jednak vrhla na naftové motory obecně špatné světlo a ani Volkswagen, donedávna jeden z jejich největších proponentů, s nimi do budoucna až tak nepočítá. V nabídce TDI kosí jak smyslů zbavený, a to nejen kvůli image. Právě Dieselgate přinesla větší pozornost regulátorů, a tak do budoucna nebude možné prodávat diesely, které jsou na papíře čisté, reálně ale nikoli. Udělat diesel, který má opravdu nízké emise, sice lze, ale je to zkrátka drahé a zejména pro menší modely ekonomicky neschůdné.
Nepřízeň úřadů se ale projevuje i jinak, např. uvažují o zákazu jejich vjezdu do center měst nebo vyšší zdaněním. Druhé zmiňované úvahy jsou aktuální mj. ve Velké Británii, kde se na odbytu naftových aut projevují už nyní. V lednu bylo v ostrovním království prodáno 174 564 nových aut, tedy o 2,9 procenta více než loni a nejvíce od roku 2005. Nicméně z tohoto množství pouze 78 778 vozů, tedy méně než polovina, užívá ke svému pohonu dieselový motor. Meziročně jde o 4,3% pokles, loni totiž ve stejném období registrace „naftožroutů“ vyšplhaly na 82 314 kusů.
Prodeje benzinových aut však vzrostly o 8,9 procenta, v případě alternativního ústrojí (vodíkové, elektrické a hybridní vozy) tu máme dokonce 19,9procentní růst z 6 072 na 7 279 exemplářů. Toto množství ale představuje 4,3% podíl na trhu a je zjevné, že většina ex-zákazníků dieselů na jejich úkor upřednostnila tradičnější benziny.
Do budoucna to ale mají být právě hybridy, které diesely v některých autech nahradí, však s něčím takovým počítá i Volkswagen. Podle výhledu banky UBS tak mají diesely do roku 2025 takřka úplně zmizet z prodejních statistik a zejména v globálním měřítku představoval naprosto okrajový způsob pohonu aut.
Globálně totiž i aktuálně dosahuje podíl dieselů na prodejích aut jen 13,5 procenta, dieselové motory totiž hrají klíčovou roli pouze na třech trzích, a sice v Indii (43 %), Jižní Koreji (45 %) a Evropě (50 %). Právě na starém kontinentu pád bude nejstrmější a má se postarat o pokles celosvětového podílu dieselů na prodejích nových aut na pouhá 4 %.
Podobné vyhlídky potvrzují nejen kroky VW, ale třeba i BMW. Jeho šéf Harald Krüger řekl: „Se stále dalším pokrokem a s ním související navyšující se kapacitou baterií a snižujícími se cenami bude elektromobilita hrát stále ráznější roli“. Jakkoliv tedy dle Krügera diesely ještě nějakou chvíli budou mít nemalý podíl na celkové skladbě aut, jejich podíl bude postupně klesat, až zcela vymizí.
Že k obratu nezaveleli zákazníci, ale spíše regulace, je nasnadě, ale tak to zkrátka v dnešní době chodí. „Mimo zákon” se zejména v Evropě ocitly nejprve zejména objemnější atmosféricky plněné motory, diesely je budou následovat. Že se 8 let zdá být příliš krátkou dobou? Tak si vzpomeňte, jak to vypadalo s atmosféricky plněnými motory v roe 2009 a jak to vypadá dnes. Třeba ono BMW jich ještě tehdy nabízelo spoustu. Dnes... ani jeden.


















Dieselové motory máme spojené zejména s vozy Volkswagenu. Skandál automobilky je přitom jedním z důvodů, proč jejich prodeje klesají
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nejčtenější články
Stellantis zvlčil. Po výměně šéfa se z „elektrohujera” stal otevřený odpůrce zákazu spalovacích aut, jde proti EU
20.11.2025
Nové Porsche Cayenne je dokonalý „nicburger”. Nepřichází s jedinou skutečnou předností, firmu může poslat do kolen
20.11.2025
Dealeři aut se znovu vrací k taktice z 90. let, aby prodali víc aut. Je to úplný opak toho, co dosud chtěly automobilky
20.11.2025
Německý dálniční superexpres je levně k mání málo jetý, za cenu obyčejné Octavie vás v bavlnce sveze 300 km/h
20.11.2025
První sériové auto s údajně revolučními bateriemi je po tolika letech čekání obrovské zklamání
20.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.21. 16:42 - řidičBOB
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.21. 16:41 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.21. 13:13 - řidičBOB
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- BMW Divize 12.20. 15:37 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
