Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí
18.2.2021 | Petr Prokopec
Možná jste si i vy za poslední léta všimli, kolik přibylo na českých silnicích Mustangů, Camar a dalších podobných aut. Není to jen dojem a neděje se to jen v ČR, dovoz aut z USA do Evropy vzrostl za čtyři roky čtyřnásobně.
Pravidelně se ptáme, co udělá zákazník, který chce nové auto, ale místní nabídka definovaná stále více regulacemi Evropské unie než přáními kupujících mu nevyhovuje. Obvykle konstatujeme, že se buď smíří s nastalým stavem a koupí něco, co mu zcela nevyhovuje, nebo bude dále udržovat při životě starší vůz, nebo zamíří na trh ojetin, kde lze stále pořídit něco podle jeho gusta. Tak trochu nám ale uniká čtvrtá možnost, kterou evidentně volí stále více lidí - nechá si dovézt vůz z míst, kde nabídka tak moc sešněrovaná není.
Jakkoli je to relativně komplikovaná možnost, v Evropě doslova bují. Podle dat společnosti Carfax narostl import automobilů z USA raketovým tempem na rekordní hodnoty. Zatímco v roce 2015 bylo z USA dovezeno 90 459 ojetin, v roce 2019 již import vzrostl na 342 642 kusů, což představuje navýšení na téměř čtyřnásobek. A jakkoli jsme na jednu stranu překvapeni, na tu druhou to jen odráží realitu - ještě nikdy jsme v provozu tak často nepotkávali auta z USA, která se tu neprodávají buď vůbec nebo jen velmi okrajově.
Podle dat Carfaxu ostatně míří dovezená auta hlavně do východnějších částí Evropy, kde jich skončilo 160 tisíc. Bez zajímavosti není, že část končí i mimo země EU, konkrétně v Gruzii, kde si americká auta oblíbili jako zřejmě nikde jinde a používají je tam i některé státní instituce.
Ale zpět k dovozu jako takovému, který má své úskalí. Podle Carfaxu totiž roste podíl ojetých vozů, jejichž udávaný stav neodpovídá tomu, v jakém byl vyvezen z USA - manipuluje se se vším možným od stavu tachometru až po to, zda byl v minulosti havarován, zaplaven či totálně zničen. Napravení těchto problémů pak může být náročné jak po finanční, tak i časové stránce, neboť jakkoliv mohou některé vozy pocházet i od značek činných v Evropě, mnohé díly na starém kontinentu nejsou k dispozici. Podle firmy dnes nejsou u celých 90 % dovezených aut uváděny korektní informace o jejich historii a jakkoli předpokládáme, že nejčastěji půjde o drobnosti, je to varovné číslo.
Tak či onak data ukazují hlavně to, jak složité bude poručit lidem, aby si koupili jiná auta, než chtějí. A čím více bude EU a její pravidla odtržená od reality trhu, tím více budou hledány a nacházeny skulinky k tomu, jak se dostat k autu vytouženému, nikoli nařízenému. A protože emise CO2 u podobných dovozů nikdo nesleduje, snadno se může stát, že zatímco jedni si budou postupně místo Octavie 1,6 kupovat verze 1,2 TSI, pak 1,0 TSI, pak 1,0 e-TSI a pak 0,0 e-e, která své emise CO2 za tu dobu snížila ze 146 gramů na 106, jiní budou nepozorovaně dovážet Mustangy s motorem 5,0 V8. Nic proti tomu, je to ale poněkud tragikomické podtržení absurdity současného stavu věcí.


















Mezi vyhledávané „ameriky“ v Evropě patří Dodge Challenger, jistě i kvůli svým mohutným osmiválcovým motorům. Foto: Dodge
Zdroj: Carfax
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejčtenější články
Co to jen kouří? Mercedes říká, že jeho novinky musí být jako Batman, jen pak mohou do výroby
22.9.2025Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025Porsche v krizi přepnulo do plně panického módu a tahá za záchrannou brzdu, spalovací motory vrátí i nové 718 a Macanu
22.9.2025Praktický a úsporný sporťáček skončil po třech letech jako totální propadák, hrstku prodaných aut dnes koupíte za pakatel i sotva jetou
22.9.2025Na těchto SUV majitelé přichází až o 2 miliony korun za jediný rok, aspirují na nové krále ztráty hodnoty
22.9.2025
Živá témata na fóru
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 00:32 - vlachjir
- Policejní kontroly a měření 10.20. 23:34 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.20. 16:41 - pavproch
- IT poradna 10.19. 18:05 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.19. 13:12 - pavproch
- Rychlodotazy 10.19. 10:59 - řidičBOB
- BMW Divize 10.18. 10:35 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom