Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru
11.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Evropské regulace přivedly zmenšování objemu benzinových motorů až za hranici únosnosti, diesely ale zatím prakticky míjí. Cestu možná ukáže Indie.
Pokud budeme hledat nějaký jasný symbol degenerace automobilismu posledních let, je to jednoznačně regulacemi vynucené zmenšování motorů a nahrazování válců i zdvihového objemu turbodmychadly. Ne vždy to sice dopadne špatně, do extrému dotažené příklady dvouválcových Fiatů a tříválcových Renaultů ale naprosto jasně ukazují, že celá paleta pro uživatele klíčových vlastností je automobilkami vyměňována za jedinou - nízkou spotřebu v normovaných testech, které s realitou nemají mnoho společného. Dokud se bude tak tvrdě pokutovat každý gram CO2, tedy přímý ekvivalent spotřeby, nad určitou, z prstu vycucanou mez, nebude tomu jinak.
Benzinové jednotky jsou tak postupně likvidovány a zatímco za současných podmínek alespoň dobrý výkonnější turbobenzin vyrobit lze, za pár let už to také možné být nemusí. Dieselové motory s přirozeně vyšší efektivitou a tedy nižší spotřebou paliva zatím podobným procesem neprocházejí, alespoň ne v takové míře. Jsou tu nové, menší diesely jako 1,6 TDI a 1,6 i-DTEC, které se dostávají i do větších aut, přesto reflektují docela jinou změnu než nahrazení třílitrového R6 dvoulitrovým R4 a jiné překotné popravy dobře fungující techniky. Pro výrobce tak stále není problém nabízet jako standard spíše dieselový motor s objemem okolo dvou litrů a čtyřmi válci nebo tří litrů a šesti válci. Něco jako malý naftový tříválec či dvouválec je spíše rarita nebo dokonce neexistující alternativa.
Je ale jasné, že i v tomto případě je jen otázkou času, než cíle EU neberoucí ohled na realitu dostanou do kolen i objemnější diesely. Možná si na to ještě pár let počkáme, mezitím si podobnou techniku odzkouší odnože místních automobilek v Indii. Netroufáme si tedy odhadnout, jak se asi bude chovat takový dvouválcový diesel, na východě s nimi ale na každý pád počítají. A to zřejmě výjimečně z racionálních důvodů.
Indie je totiž z hlediska prodeje dopravních prostředků stále poněkud specifickým trh. Nejvíce se tam prodávají motocykly, pak teprve auta. Mezi nimi navíc velkou část trhu okupují supermini (více než pětinu z 2,7 milionu prodaných vozů za rok tvoří ta nejmenší auta) a v těchto končinách je velmi populární naftový pohon. Když si to dáte dohromady, dojdete k závěru, že malé auto s malým a nepříliš drahým dieselem by mohlo být na trhu úspěšné. A tak se právě za tímto automobilovým grálem žene nejeden výrobce.
Malý nafťáček pro své Nano už dříve avizovala Tata, v tomto závodu jej ale zřejmě předběhne též domácí Maruti. Jeho produkty můžeme znát hlavně díky v Indii vyráběným Suzuki či jejich svérázným derivátům, které dosud osazuje pouze licenčně vyráběným dieselem 1,3 Multijet od Fiatu. To je pořád čtyřválec a pokud byste v Indii chtěli něco menšího, můžete sáhnout akorát po Chevroletu Beat (Spark) s tímtéž motorem zbaveným jednoho válce - má pak necelý litr.
I to je ale pro Maruti moc a stejně jako Tata chce dostat na trh jednotku s objemem pouze 0,8 litru a dvojicí válců. Měla by se objevit pod kapotou nové generace modelu A-Star (u nás bude asi známější jako Alto), která příští rok přijde na trh nejprve s litrovým benzinem. Diesel by měl do nabídky přibýt koncem roku 2014, a to s ryze domácí technikou, ale německou elektronikou - o řízení běhu jednotky se má postarat Bosch.
Znovu můžeme zopakovat, že si nedovedeme dost dobře představit, jakým projevem se naftový dvouválec, zvlášť v malém autě, bude moci pochlubit. Jeho předností ale má být pochopitelně hlavné spotřeba (okolo tří litrů paliva podle indických norem, podle evropských by to byla asi tak polovina...) a navíc konečně i rozumná cena. Bez ohledu na konkrétní výsledek snah Maruti ale tušíme jedno - to, co příští rok začne zažívat Indie, můžeme během pár let poznat i v Evropě. Pokud tedy jiné emisní regulace (bavíme se o skutečně nebezpečných exhalacích) neučiní Dieselův pohon v Evropě zcela mrtvou, nebo kvůli vysokým nákladům na vývoj a výrobu neprodejnou záležitostí...















Tata Nano měla být mezi dieselovými supermini premiantem, pro rok 2013 ale nakonec dostala hlavně rozličné bodykity, nový motor nikoli
Závod v naftovém zbrojení malých aut ji tak zřejmě předstihne produkt Maruti-Suzuki, nový A-Star. Toto je jeho současná generace
Chevrolet Beat neboli cosi jako indický Spark je dnes autem s nejmenším dieselovým motorem na indickém trhu - má jen tříválec o objemu 996 cm3 odvozený z fiaťáckého Multijetu 1,3
Zdroj: Financial Express přes Indian Autos Blog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch