Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru

Evropské regulace přivedly zmenšování objemu benzinových motorů až za hranici únosnosti, diesely ale zatím prakticky míjí. Cestu možná ukáže Indie.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru

11.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Evropské regulace přivedly zmenšování objemu benzinových motorů až za hranici únosnosti, diesely ale zatím prakticky míjí. Cestu možná ukáže Indie.

Pokud budeme hledat nějaký jasný symbol degenerace automobilismu posledních let, je to jednoznačně regulacemi vynucené zmenšování motorů a nahrazování válců i zdvihového objemu turbodmychadly. Ne vždy to sice dopadne špatně, do extrému dotažené příklady dvouválcových Fiatů a tříválcových Renaultů ale naprosto jasně ukazují, že celá paleta pro uživatele klíčových vlastností je automobilkami vyměňována za jedinou - nízkou spotřebu v normovaných testech, které s realitou nemají mnoho společného. Dokud se bude tak tvrdě pokutovat každý gram CO2, tedy přímý ekvivalent spotřeby, nad určitou, z prstu vycucanou mez, nebude tomu jinak.

Benzinové jednotky jsou tak postupně likvidovány a zatímco za současných podmínek alespoň dobrý výkonnější turbobenzin vyrobit lze, za pár let už to také možné být nemusí. Dieselové motory s přirozeně vyšší efektivitou a tedy nižší spotřebou paliva zatím podobným procesem neprocházejí, alespoň ne v takové míře. Jsou tu nové, menší diesely jako 1,6 TDI a 1,6 i-DTEC, které se dostávají i do větších aut, přesto reflektují docela jinou změnu než nahrazení třílitrového R6 dvoulitrovým R4 a jiné překotné popravy dobře fungující techniky. Pro výrobce tak stále není problém nabízet jako standard spíše dieselový motor s objemem okolo dvou litrů a čtyřmi válci nebo tří litrů a šesti válci. Něco jako malý naftový tříválec či dvouválec je spíše rarita nebo dokonce neexistující alternativa.

Je ale jasné, že i v tomto případě je jen otázkou času, než cíle EU neberoucí ohled na realitu dostanou do kolen i objemnější diesely. Možná si na to ještě pár let počkáme, mezitím si podobnou techniku odzkouší odnože místních automobilek v Indii. Netroufáme si tedy odhadnout, jak se asi bude chovat takový dvouválcový diesel, na východě s nimi ale na každý pád počítají. A to zřejmě výjimečně z racionálních důvodů.

Indie je totiž z hlediska prodeje dopravních prostředků stále poněkud specifickým trh. Nejvíce se tam prodávají motocykly, pak teprve auta. Mezi nimi navíc velkou část trhu okupují supermini (více než pětinu z 2,7 milionu prodaných vozů za rok tvoří ta nejmenší auta) a v těchto končinách je velmi populární naftový pohon. Když si to dáte dohromady, dojdete k závěru, že malé auto s malým a nepříliš drahým dieselem by mohlo být na trhu úspěšné. A tak se právě za tímto automobilovým grálem žene nejeden výrobce.

Malý nafťáček pro své Nano už dříve avizovala Tata, v tomto závodu jej ale zřejmě předběhne též domácí Maruti. Jeho produkty můžeme znát hlavně díky v Indii vyráběným Suzuki či jejich svérázným derivátům, které dosud osazuje pouze licenčně vyráběným dieselem 1,3 Multijet od Fiatu. To je pořád čtyřválec a pokud byste v Indii chtěli něco menšího, můžete sáhnout akorát po Chevroletu Beat (Spark) s tímtéž motorem zbaveným jednoho válce - má pak necelý litr.

I to je ale pro Maruti moc a stejně jako Tata chce dostat na trh jednotku s objemem pouze 0,8 litru a dvojicí válců. Měla by se objevit pod kapotou nové generace modelu A-Star (u nás bude asi známější jako Alto), která příští rok přijde na trh nejprve s litrovým benzinem. Diesel by měl do nabídky přibýt koncem roku 2014, a to s ryze domácí technikou, ale německou elektronikou - o řízení běhu jednotky se má postarat Bosch.

Znovu můžeme zopakovat, že si nedovedeme dost dobře představit, jakým projevem se naftový dvouválec, zvlášť v malém autě, bude moci pochlubit. Jeho předností ale má být pochopitelně hlavné spotřeba (okolo tří litrů paliva podle indických norem, podle evropských by to byla asi tak polovina...) a navíc konečně i rozumná cena. Bez ohledu na konkrétní výsledek snah Maruti ale tušíme jedno - to, co příští rok začne zažívat Indie, můžeme během pár let poznat i v Evropě. Pokud tedy jiné emisní regulace (bavíme se o skutečně nebezpečných exhalacích) neučiní Dieselův pohon v Evropě zcela mrtvou, nebo kvůli vysokým nákladům na vývoj a výrobu neprodejnou záležitostí...


Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 1 - Tata Nano 2013 facelift 01Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 2 - Tata Nano 2013 facelift 02Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 3 - Tata Nano 2013 facelift 03Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 4 - Tata Nano 2013 facelift 04Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 5 - Tata Nano 2013 facelift 05Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 6 - Tata Nano 2013 facelift 06 bodykit JetDownsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 7 - Tata Nano 2013 facelift 07 bodykit JetDownsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 8 - Tata Nano 2013 facelift 08 bodykit JetDownsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 9 - Tata Nano 2013 facelift 09 bodykit PeachDownsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 10 - Tata Nano 2013 facelift 10 bodykit PeachDownsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 11 - Tata Nano 2013 facelift 11 bodykit PeachDownsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 12 - Tata Nano 2013 facelift 12 bodykit AlphaDownsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 13 - Tata Nano 2013 facelift 13 bodykit AlphaDownsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 14 - Tata Nano 2013 facelift 14 bodykit RemixDownsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 15 - Tata Nano 2013 facelift 15 bodykit Remix
Tata Nano měla být mezi dieselovými supermini premiantem, pro rok 2013 ale nakonec dostala hlavně rozličné bodykity, nový motor nikoli

Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 16 - Maruti Suzuki A-Star 2013 01Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 17 - Maruti Suzuki A-Star 2013 02Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 18 - Maruti Suzuki A-Star 2013 03Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 19 - Maruti Suzuki A-Star 2013 04Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 20 - Maruti Suzuki A-Star 2013 05Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 21 - Maruti Suzuki A-Star 2013 06Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 22 - Maruti Suzuki A-Star 2013 07Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 23 - Maruti Suzuki A-Star 2013 08
Závod v naftovém zbrojení malých aut ji tak zřejmě předstihne produkt Maruti-Suzuki, nový A-Star. Toto je jeho současná generace

Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 24 - Chevrolet Beat 2013 01Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 25 - Chevrolet Beat 2013 02Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 26 - Chevrolet Beat 2013 03Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 27 - Chevrolet Beat 2013 04Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 28 - Chevrolet Beat 2013 05Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 29 - Chevrolet Beat 2013 06Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 30 - Chevrolet Beat 2013 07Downsizing dieselů začíná v Indii, Maruti nabídne dvouválec o objemu 0,8 litru - 31 - Chevrolet Beat 2013 08
Chevrolet Beat neboli cosi jako indický Spark je dnes autem s nejmenším dieselovým motorem na indickém trhu - má jen tříválec o objemu 996 cm3 odvozený z fiaťáckého Multijetu 1,3

Zdroj: Financial Express přes Indian Autos Blog

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše