Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Downsizing se vyčerpal, spotřebu teď sníží nižší hmotnost. Ale jak na ni?
29.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Auta se po dekádách přibírání na váze začala v posledních letech stávat zase o něco lehčími. Možnosti jednoduchých hmotnostních úspor jsou ale vyčerpány.
O stále přísnějších limitech spotřeby paliva a emisí mluvíme každou chvíli. Zatím to vypadalo, že úspor bude dosaženo zejména downsizingem pohonných jednotek a stále komplikovanějším přeplňováním. Nicméně dieselový skandál Volkswagenu a na něj navazující kauzy jen urychlily příchod nové metodiky měření spotřeby a emisí, která bude více reflektovat reálný svět. A ten si s papírovými výhodami maloobjemových turbomotorů netyká - s downsizingem už se do budoucna nepočítá.
Před automobilkami tedy opět leží otázka, jak stále nižších limitů dosáhnout. Jednou z klíčových cest je redukce hmotnosti, ke které v posledních letech taktéž začíná docházet. Nová studie Centra pro automobilový výzkum (CAR neboli Center for Automotive Research) z amerického Ann Arbor ovšem naznačila, že budoucí pokrok nejspíše nebude probíhat ve stejném tempu jako nyní. Zvláště pokud má dojít k výraznější dietě.
CAR oslovilo 16 světových výrobců, kteří patří mezi největší hráče na trhu. Devět z nich se pak na studii přímo podílelo, což nám dává realitu odrážející data. Přestože nevíme, o které konkrétní značky šlo, dle studie tyto automobilky ovládají 88 procent amerického trhu. Zcela jistě mezi ně patří Ford, General Motors, FCA či Toyota. A také některé prémiovky.
Všichni zúčastnění přitom skrze ústa šéfa centra Jay Barona dodávají, že „pokud chcete opravdu odlehčit vozidla, musíte výrazně přepřáhnout na kompozity, zvláště pak na karbonová vlákna. Týká se to dokonce i sloupků, nosníků nebo rozpěr a jak víme, někteří vyvíjí i karbonové díly motoru. Jinými slovy, vzkaz od výrobců je následující: Nemůžeme se dosáhnout úspory na úrovni 15 %, aniž bychom byli velmi agresivní při práci s kompozity.“
Zatímco tedy pro pětiprocentní odlehčení postačí díly z vysokopevnostní oceli či hliníku, pro další pokrok je třeba aplikovat karbonové díly. Ty je pak třeba využít ještě hojněji, dokonce i v rámci nosných struktur, aby odlehčení dosáhlo alespoň oněch 15 %. Podle Barona to představuje velkou výzvu, a to nikoliv kvůli cenám tohoto materiálu. Problémem je totiž začlenění uhlíkových vláken do existující infrastruktury.
Automobilky nám říkají: „Pracovali jsme velmi tvrdě na standardizaci procesu, a nyní, když jsme toho dosáhli, po nás chcete, abychom vyrobili dveře z kompozitu? To ale není standardem, tím narušujete náš procesy.“ Jelikož jde o klíčové díly, nechtějí automobilky jejich vývoj a výrobu svěřit subdodavatelům zásobujících více značek. Jenže jim k tomu chybí zkušenosti.
Do hry tedy bude zapojeno větší množství firem, s nimiž výrobci navážou exkluzivní spolupráci. Tento proces je ale teprve v zárodku a bude tedy třeba ještě pár let, než se dočkáme širšího nasazení nových materiálů. Automobilky proto doufají v podporu nového prezidenta Donalda Trumpa, který by příchod tvrdších emisních limitů mohl odsunout a dát jim tak více času. Obamova administrativa ale v posledních dnech své existence dělá všechno proto, aby měl nový prezident USA v těchto snahách co nejvíce klacků pod nohama...









Takové Lamborghini koketuje s karbonem ve velkém. Je však malosériovou značkou, pro masové výrobce jsou uhlíková vlákna mnohem větší výzvou
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězství lokalmatadora Zarca včera 15:51
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač včera 15:28
- Vítězem Moto3 Rueda včera 11:58
- Mokrý warm-up pro Joana Mira včera 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu 10.5.2025
Nejnovější články
Porsche stále chystá elektrické nástupce svých menších sporťáků, i když prodeje jasně ukazují, že je skoro nikdo nechce
před 3 hodinamiČíňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta
před 4 hodinamiNejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva