Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ecclestone reaguje na kritiku, nefér rozdělování peněz v F1 chce změnit
28.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Principál F1 se chce nechat inspirovat systémem fotbalové Premier League. Zatím je však sporné, zda a případně jak k tomuto kroku dojde.
Na počátku června jsme si mohli říci, že Formule 1 vážně není férovým sportem. Naráželi jsme v tu chvíli především na rozdělování peněz z prodeje komerčních práv, které zdaleka nereflektuje výsledky jednotlivých týmů v bojích o mistrovské tituly. Dle smluv, které poběží až do roku 2020, se totiž Bernie Ecclestone se stájemi Ferrari, Red Bull, McLaren, Mercedes a Williams dohodl na bonusech, které v mnoha ohledech vychází z historického přispění tomuto sportu. Jinými slovy, tyto týmy dostávají odměny za loajalitu.
Na tom by na jednu stranu nebylo nic až tak kontroverzního, neboť bez takového Ferrari si asi jen málokdo dovede šampionát představit. Koneckonců, italská stáj představuje pro kdejakého jezdce naprostý vrchol, na který by chtěl vyšplhat, bez ohledu na to, jaká je aktuální výkonnost jejích monopostů. Problémem ale je výše samotného bonusu.
Za minulou sezónu Ferrari získalo jen na „věrnostních odměnách“ 70 milionů dolarů (cca 1,72 mld. Kč), tedy mnohem více než kolik bylo vyplaceno celkově stájím Force India, Renault, Toro Rosso, Sauber a Manor. Pokud k tomu navíc připočteme ještě bonus 35 mil. USD (860 mil. Kč) za nasbírané Poháry konstruktérů, pak Ferrari bralo na bonusech i více než Williams a McLaren.
Tento systém se logicky nelíbí stájím bez výrazného historického zázemí, pročež lze pochopit, že Sauber a Force India již podaly stížnost k Evropské komisi. Oba týmy totiž skončily v loňském šampionátu před McLarenem (stejně jako Renault a Toro Rosso), ovšem na penězích braly méně. I Britové totiž počítají s bonusem ve výši 32 mil. USD (786,6 mil. Kč).
K těmto výtkám nezůstal slepý (či spíše hluchý a němý...) ani sám Bernie Ecclestone, který ve Formuli 1 tahá za všechny obchodní nitky. Kupodivu souhlasí s tím, že systém není spravedlivý a rád by jej změnil. To se ovšem do roku 2020 nestane, neboť smlouvy jsou dnes domluvené až do této doby a na jejich změny by potřeboval souhlas všech stájí.
Těžko si přitom někdo představí situaci, jak zástupci Ferrari trhají smlouvy a odepisují roční bonusy ve výši 105 mil. USD (2,58 mld. Kč). Bude tedy třeba ještě pár let vyčkat, přičemž ani na konci kontraktu není jisté, jakým směrem se změny vyvrbí. Ferrari a Mercedes jsou totiž největšími dodavateli motorů v šampionátu, a jako takoví mají na ostatní určité páky.
I proto Ecclestone šéfovi Mercedesu Toto Wolffovi řekl, aby zatím nepomýšlel na další získané finance. Bernie by přitom rád zavedl systém vycházející z fotbalové Premier League. V jejím případě jsou totiž finance rozdělovány rovnoměrněji, přestože i v tomto případě nechybí bonusy za dříve dosažené úspěchy. „Premier League má dobrý způsob, jak přerozdělovat peníze, pročež by tento systém mohl zafungovat i u nás,“ říká na dané téma Ecclestone. Nemaluje si ovšem, že by tím bylo vyřešeno vše: „Budou zde lidé, kterým se to bude líbit, stejně jako zde budou lidé, kterým se to líbit nebude. A pak zde budou lidé, kteří kvůli tomu budou trpět,” dodal.
Bernie Ecclestone by poněkud překvapivě rád změnil systém přerozdělování peněz v F1. Před rokem 2020 se mu to ale stoprocentně nepodaří
Zdroj: Motorsport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 11 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Cremoně skončily testy WomenWCR včera 22:44
- Musíme počkat na Ducati a... MM93 včera 15:00
- Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola? včera 08:00
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den 16.5.2024
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem 16.5.2024
Nejčtenější články
- První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
18.4.2024 - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
18.4.2024 - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
18.4.2024 (1) - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
19.4.2024 - Nejsilnější Dacia všech dob odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
19.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva