Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elon Musk v soudní výpovědi přiznal, že nemá žádné peníze
20.10.2019 | Petr Miler
Jeden z nejbohatších lidí v celém automobilovém průmyslu a nemá peníze? Může se zdát, že Elon Musk je patologický lhář, více než to ale jeho slova ukazují, jak pomíjivé je tzv. čisté jmění mnoha miliardářů.
Poněkud tragikomická soudní tahanice mezi Elonem Muskem a britsko-thajským potápěčem se dočká prvního projednání až 3. prosince tohoto roku, i do té doby si ale zjevně vyslechneme ještě řadu bizarních faktů, kterými obě strany ve sporu argumentují.
Ta nejnovější pochází z výpovědi Elona Muska, který před soudem dosvědčil, že je „finančně nelikvidní”. Jinými slovy, nemá žádné peníze, rozumějte žádnou hotovost, kterou by mohl uspokojit nárok Vernona Unswortha na odškodnění ve výši 75 tisíc amerických dolarů (1,7 milionu Kč) a blíže neupřesněnou represivní náhradu škody, kterou Unsworth též požaduje.
Zní to jako nesmysl, však Muskovo jmění je odhadováno na více jak 20 miliard USD (asi 460 miliard Kč) a jakýkoli Unsworthův požadavek (a oněch 75 tisíc dolarů je opravdu velmi mírný nárok) by v kontextu s tím neměl pro Muska nic podstatného znamenat. Může to tedy působit jako taktický krok, ale lhát ve výpovědi před soudem o tak snadno ověřitelné věci by si ani Musk jistě nedovolil. Peníze tedy velmi pravděpodobně opravdu nemá, alespoň ne ve výši, která by mu dovolila nad zmíněným nárokem mávnout rukou. Jak je to možné?
Inu, tento případ více než co jiného připomíná, jak pomíjivé je tzv. čisté jmění mnoha světových boháčů a jak nesrovnatelné mohou jednotlivé cifry být. Muskovo jmění pramení téměř bezvýhradně z jeho podílů ve firmách Tesla a SpaceX, které na burze skutečně mají hodnotu v řádu stovek miliard Kč. Ze samotného podnikání obou společností si ale Musk nevezme nic, protože jsou obě ztrátové, za své šéfování Tesle pak nepobírá žádný obvyklý plat. A byť hodnota oněch akcií je nezpochybnitelná, zpeněžit je ve větší míře není pro Muska snadné.
Jakýkoli větší prodej akcií z jeho strany nemůže podle platných zákonů proběhnout neveřejně a znamenal by okamžitou ztrátu důvěry části akcionářů a tedy i pokles hodnoty zbylého podílu. Natož kdyby chtěl prodat všechny akcie. V neposlední řadě je pak třeba říci, že Musk své podíly primárně nechce prodat, chce firmám dále vládnout a dotáhnout je k úspěchům, kdy mu spoustu peněz vydělají v rámci rozdělovaných zisků. A tak je v jakémsi bludném kruhu, kdy na něj celý svět hledí jako na miliardáře, jeho majetek tomu odpovídá, likvidita ale nikoli. A je to kruh, ze kterého je opravdu těžké vystoupit se ctí a bohatstvím - spíše je to do chvíle, kdy budou jeho aktivity ztrátové, prakticky nemožné.
Jistě, Musk může malou části akcií může prodat bez obav a jistě tím snadno získá dost peněz na lepší život, než si většina z nás dokáže byť jen představit. Ale miliardáře ve smyslu hotovosti to z něj skutečně nedělá. Udávaná čistá jmění mnoha osob jsou zkrátka do značné míry virtuální realitou - tyto hodnoty jsou skutečné, ale z velké části neobrátitelné v peníze utratitelné za cokoli jiného.
Pohledem obyčejného člověka tak bude bohatší výherce Eurojackpotu se 2 miliardami v hotovosti než někdo, kdo má mnohonásobně více v akciích ztrátové firmy závislé na jeho osobní účasti na jejím dalším vlastnictví a řízení. Ten první si může koupit cokoli přímo a bez obav o cokoli. Ten druhý může prodat leda pár akcií a nemít se špatně, ale jinak žít s vědomím, že pokud to s jeho podnikáním nedopadne dobře, nemusí mu zůstat také vůbec nic.


Elon Musk před soudem dosvědčil, že nedisponuje žádnou likviditou, rozumějte hotovostí nebo majetkem, který lze v hotovost snadno proměnit. Zní to přehnaně, od reality jeho současné existence to ale příliš vzdálené nebude
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 2 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Nejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před hodinouGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 2 hodinamiKonec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před 3 hodinamiVolvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 5 hodinamiK mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včera
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha