Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU se překonává, zrušila povinnost zřídit miliony nabíjecích stanic elektromobilů
8.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Členské státy mají stavět dobíjecí místa podle vlastních plánů, nikoliv podle směrnic EU. Vývoj tak prý bude nerovnoměrný, podle nás přirozenější.
Evropská unie radikálně změnila své plány ohledně elektromobility. Nikoliv však v souvislosti s příliš přísnými emisními limity, jejichž splnění pro některé automobilky bude představovat problémy, nýbrž v pohledu na dobíjecí stanice elektromobilů.
I na něco takového existovaly kvóty, jejichž nereálnost nyní nepřímo připustila sama EU - zcela je zrušila. Evropská legislativa tak upustila od uvalování závazných nařízení na členské státy v oblasti nabíjecích míst, což je něco, co jde docela výrazně proti běžné praxi Unie. Kvóty měly stanovený časový horizont do roku 2020. A nařízené počty dobíjecích stanic nebyly nízké, celkem jich mělo vzniknout 8 milion v celé Unii.
Místo toho musí národní vlády vypracovat své vlastní „akční plány” a podle nich postavit „odpovídající počet dobíjecích stanic, dostupných veřejnosti” do konce roku 2020. To znamená, že elektromobilita Evropské unie se bude na jejím území rozvíjet nerovnoměrně - tedy přirozeněji a způsobem odpovídajícím situaci v dané zemi, nutno dodat. Revidování plánů by se mělo odehrát v letech 2017 a 2018.
Organizace Transport & Environment k tomu samozřejmě měla co říci. Vyjádřila se ve smyslu, že ponechání rozhodovací moci v této věci na členských státech nenastaví alternativním palivům rovné podmínky, za kterých budou moci konkurovat konvenčním palivům. „Evropa může a měla by se snažit více a postupovat v případě elektromobility s všeobjímající strategií. Tento kontinent se musí účastnit honu za čistými inovacemi,” uvedl Greg Archer, manažer čistých vozidel u Transport & Environment.
Pokud někomu toto uskupení nic neříká, v krátkosti si je připomeňme. Transport & Environment je organizace, která se zaměřuje na ekologii v oblasti dopravy. Označuje se za neziskovou a zároveň politicky nezávislou společnost a na svém webu také uvádí, že se podílela např. na biopalivech a nových ekologických štítcích pneumatik. Zejména ekologičností biopaliv není moc vhodné se chlubit, protože to zas tak slavné není. To si již uvědomuje jak EU, tak Německo.
Před necelým rokem se nechala slyšet, že přímovstřikové benzínové motory produkují pevné částice stejně jako diesely a že je s tím třeba něco dělat. Přitom motory, které uváděla jako příklady, plnily platné emisní normy, na jejichž tvorbě se organizace Transport & Environment sama podílela. A samozřejmě do studie přidala stesky po tom, že se automobilky při normovaných testech spotřeby snaží, seč můžou, aby naměřené hodnoty byly co nejnižší a tvářila se, že v tom je nevinně.
Není tedy vůbec s podivem, že se jí nelíbí zrušení závazných plánů na počet dobíjecích stanic a jejich nahrazením volnějšími, ale racionálnějšími požadavky na to, aby si každý stát vypracoval plány vlastní. Ty totiž budou lépe pasovat na situaci v daném státě - tedy, alespoň teoreticky. Některé státní plány jsou také přinejmenším s otazníky.
I přes takovéto změny v postupu EU se dá čekat nárůst dobíjecích stanic pro elektromobily. Bude ale přirozenější, iniciovaný trhem či samotnými státy, nikoliv nařízením shora, které má do reality docela daleko. Jak budou vypadat zmíněné revize v letech 2017 a 2018, zatím není jasné. Změny jsou součástí nové směrnice EU o alternativních palivech. Netýká se jen elektřiny, ale také vodíku, LPG nebo zemního plynu.






Stavbu dobíjecích stanic si budou členské státy EU regulovat samy (na ilustračních snímcích VW e-Golf)
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? včera 09:13
 - Hakim Danish místo Yamanaky včera 08:40
 - Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
 - Kdo je Mattia Rato? 2.11.2025
 - Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 2.11.2025
 
Nejnovější články
 Prodeje elektrických Fordů s koncem dotací v USA zkolabovaly až šokujícím způsobem, ani šéf firmy nečekal takový pád
před 2 hodinami
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
včera
 „Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
včera
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    