Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
EU začíná brzdit zvyšování podílu biosložky v palivech, bohužel ne dost
12.9.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Evropský parlament mírní nařízení, týkající se přimíchávání biosložky do benzínu a nafty. Od kýženého nulaprocentního podílu jsme ale stále daleko.
Biopaliva zajišťují pár lidem, třeba i kandidujícím do české poslanecké sněmovny, vynikající byznys, ale pro obyčejné smrtelníky nejsou žádnou výhrou. Měla by být malým minusem pro auta a velkým pro okolností prostředí, již delší dobu se však ukazuje, že skutečnost je poněkud odlišná. A Evropské unii to kupodivu začíná docházet.
Jejím celkovým, jako vždy ničím nepodloženým a zcela z prstu vycucaným cílem je zajistit do roku 2020 plných 10 % energie pro automobily z tzv. obnovitelných zdrojů. Tento cíl je obecný a neurčuje, o jaké obnovitelné zdroje má jít, vzhledem k aktuálnímu stavu, kdy s elektromobily nejezdí skoro nikdo a nikde (a když ano, je elektřina beztak povětšinou vyráběna ze zdrojů zcela zjevně neobnovitelných) a ani jiné koncepce pohonu jaksi nenacházejí na trhu větší zastání, měla se dle dosavadního plánu prakticky veškerá tato část paliv vyrobit z vypěstovaných plodin. To je právě prostřednictvím biosložek přimíchávaných do paliva.
Jde o tzv. biopaliva „první generace”, s nimiž jsou svázány nezanedbatelné problémy. Jednak zdražují už tak drahé palivo, jednak škodí motorům, jednak se kvůli jeho produkci kácejí lesy a jednak zvyšují ceny jídla, které by z nich jinak bylo možné udělat. Studie již prokázaly, že zvýšené emise při výrobě biopaliv vyruší nižší emise z jejich spalování a ve výsledku se do atmosféry dostane ještě více skleníkových plynů, než kdyby biosložka v palivech vůbec nebyla. „Palmový olej (jedno z biopaliv - pozn. red.) stojí mimo jiné za masivním odlesňováním a urychlováním změny klimatu,” řekl Robbie Blake, člen hnutí Přátelé Země (mimochodem, má Země nějaké nepřátele?). A pak je tu onen nezanedbatelný faktor omezení nabídky potravin a tím zvyšování jejich ceny - je opravdu rozumné v době, kdy řada lidí na světě pořád nemá dost peněz ani na jídlo, zvyšovat jeho cenu pálením „potravin” v nádržích aut?
Inteligentní lidé dávno křičí „ne”, nyní něco takového kupodivu zaznělo i ze strany EU. Štrasburk, tedy sídlo Evropského parlamentu, byl svědkem rozhodnutí, při kterém Unie změnila své dosavadní plány na podporu biopaliv právě z výše uvedených důvodů. Maximální podíl biosložky tak byl omezen na 6 %, což je oproti teoreticky možným až 10 % poměrně výrazný pokles. Po předchozích jednáních ale jinak jde o kompromis mezi 6,5 %, za která lobboval biopalivový průmysl, a 5,5 %, která prosazovali environmentalisté (ne ex-environmentalisté, popř. protoenvironmentalisté, na biopaliva se dívají v průběhu času různě...).
I přes razantní snížení budoucího limitu na biosložku nemůžeme být spokojeni, celý tento nápad je holý nesmysl a pouze nulaprocentní podíl je jedinou přijatelnou povinnou výší. Přesto je třeba ocenit alespoň malý krok vpřed, v tom jsme výjimečně s ekology a ochránci vesmíru zajedno. „Šest procent biosložky v palivech znamená, že se každý rok v autech v Evropě spálí jídlo, které by po celý ten rok nakrmilo přes 200 milionů lidí,” říká Nuria Molina, šéfka kampaně hnutí ActionAid. „Je to však alespoň nějaký pokrok a ukazuje, že si europoslanci uvědomují, že biopaliva první generace mají svůj díl viny na hladomoru a změně klimatu,” dodává.
Předsevzetí EU, aby do roku 2020 bylo 10 % paliv z obnovitelných zdrojů, se však nemění. Už jsme konstatovali, že to nyní ještě více favorizuje elektřinu, avšak ani s elektromobily to pořád není vůbec slavné - jsou drahé a mají jen velmi limitovaný dojezd.
Cestou ovšem mají být i tzv. „pokročilá” biopaliva, která se mají vyrábět z odpadků, mořských řas nebo něčeho podobně méně jedlého, než jsou např. sójové boby. Obáváme se však, že s emisemi skleníkových plynů, efektem na motory a na peněženky všech těch, co takováto biopaliva nebudou vyrábět, to nebude o nic lepší, než se současnými biopalivy „z jídla”.
Do roku 2020 ještě zbývá šest let, uvidíme, kterým směrem bude vývoj pokračovat. Už nyní jsme si ale jisti tím, že jak pro motory, tak pro peněženky většiny světa, krky hladovějících lidí a planetu Zemi by bylo nejlepší, kdyby na podobný diktát EU nedošlo vůbec...



Pole, louky, lesy, to všechno dnes tak nějak končí v našich nádržích. Aniž bychom o to stáli a aniž bychom tento rozmar z vlastní vůle chtěli platit
Zdroje: Europa.eu, Renewable Energy World, , Rapid City Journal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Možná nejlepší fotbalový obránce světa ukázal své nové auto, zářit v něm bude míle na všechny strany
včeraČínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
16.5.2025Nechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
15.5.2025
Nejnovější články
Čínská novinka působí jako sportovní sedan Lamborghini, i s 500 koňmi má ale stát jako Octavie 1,5 TSI
včeraModerní Ferrari skutečně stíhá nezájem, majitelé se musí při prodeji smiřovat s mnohamilionovými ztrátami
včeraTato dáma to jako jedna z mála dokáže vytmavit evropským papalášům za to, co tu provádí s automobilovým průmyslem
včeraMožná nejlepší fotbalový obránce světa ukázal své nové auto, zářit v něm bude míle na všechny strany
včeraMajitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva