Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU si přisvojila nové pravomoci, může to vést i k zátahu na starší TDI v Česku
3.9.2020 | Petr Prokopec
Evropská unie má pocit, že jednotlivé členské státy nejednají dostatečně razantně v případě emisí aut, a tak si jejich pravomoci přisvojila. Může to přinést i konec české benevolence.
Pro EU jsou emise všeho druhu oblíbeným prostředkem seberealizace, a to zvláště na automobilovém poli. V posledních letech dělá vše možné pro démonizaci bezprecedentně čistých aut se spalovacími motory, přímo cokoli zakázat si ale netroufne. Proto volí raději metodu plíživé smrti, kdy do rakve benzinových a dieselových aut zatlouká jeden hřebíček za druhým.
Právě na další takový si posvítíme dnes. EU totiž přišla s oznámením, že dosavadní pravomoci jednotlivých států na poli schvalování aut pro běžný provoz právě v souvislosti s jejich emisemi přebírá Evropská komise. Země podle ní nebyly schopné dostatečně dobře kontrolovat emise automobilů, což ostatně dle Bruselu vedlo ke kauze Dieselgate. Kromě toho navíc chyběl i dostatečný tlak na svolávací akce, díky čemuž třeba v takové České republice mohou vozy osazené motory TDI s „chytrým“ softwarem i nadále brázdit silnice a produkovat více emisí, než je povoleno, aniž by se jejich majitelé dopouštěli čehokoli nekalého.
S novými pravomocemi se ale veškerý dohled přesouvá právě k Evropské komisi. Ta nyní bude ověřovat, zda auta nepřekračují emisní limity. Mimo to bude moci odstartovat svolávací akce a dokonce i udělovat pokuty, které mohou být zcela likvidační. Vystoupat totiž mohou až do výše 30 tisíc Eur (cca 790 tisíc Kč) za jeden prodaný vůz. Dále pak Brusel hodlá vystupovat v zájmu zákazníků a bude pro ně od automobilek vyžadovat i kompenzaci, pokud na překročení limitů skutečně dojde.
Motivací EU je hlavně nestejný přístup jednotlivých zemí. Když například propukla zmíněná kauza Dieselgate, uváděli jsme, že podfuk Volkswagenu je pouze špička ledovce. Pravidla si zřetelně ohýbaly podle svých potřeb i jiné značky, i když ale bylo nezávislými testy jasně naznačeno, že zařízení, jenž manipuluje s emisemi, mohou mít na palubě třeba i vozy Fiatu, Itálie uvedla, že při kontrole žádné pochybení nenašla. A bylo po případu.
Pro takové značky novinka maluje nepříliš hezkou budoucnost a obavy může vzbuzovat i v českých majitelích aut se zmíněnými motory TDI. Ti je zatím mohli používat, jak uznali za vhodné, zatímco třeba němečtí majitelé museli absolvovat servisní zásah, jinak mohli přijít o schválení auta pro silniční provoz. EU nyní bude moci vyžadovat, aby „opravu” dotčených motorů absolvovali všichni s hrozbou stejných následků jako v Německu, pokud neuposlechnou.
Aby Brusel dokázal, že jen nemluví do větru, investoval již 7 milionů Eur (184,3 mil. Kč) do dvou testovacích laboratoří. Zároveň nově od jednotlivých států vyžaduje, aby provedli stanovené množství testů aut, které již jsou v provozu. Zdánlivě nenápadná změna pravidel tak může změnit opravdu hodně věcí, na konkrétní dopady si ale musíme počkat.





Brusel si přisvojil větší kontrolu nad automobily, nově totiž bude o svolávacích akcích či pokutách rozhodovat Evropská komise a nikoliv jednotlivé státy. Může to zkomplikovat život i mnoha Čechům. Foto: Bosch
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Řidič BMW zcela ztratil kontrolu nad autem na sněhu, neuvěřitelná reakce jiného ho ale zachránila
před 11 hodinami - Video zachytilo, jak řidič v plné rychlosti zasáhl autem vrtulník, to se hned tak nevidí
20.1.2021 - Řidič odtahovky názorně ukázal, jak rychle jde „postaru” vykrást i moderní auta
20.1.2021 - Souboj dvou úplně jiných aut VW se stejným motorem skončil neuvěřitelným foto finišem
17.1.2021 - Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
16.1.2021
Nejnovější články
- Data ukazují, jaké ojetiny teď kupují Češi, jdou úplně jiným směrem než západ EU
před 3 hodinami - BMW představilo svou nejlevnější luxusní limuzínu, je menší než Škoda Superb
před 5 hodinami - Nová bondovka se znovu odkládá, je zralá na jiné jméno. Totéž čeká další auto pecku
před 6 hodinami - Všechny nejlepší Mercedesy musí ihned do servisů, dojíždí na své komplikované nápravy
před 8 hodinami - SUV z Číny, které konkuruje BMW cenami nižšími než u Škody, je po měsíci ještě levnější
před 9 hodinami - Šéf technologického gigantu promluvil o budoucnosti aut, říká velmi zajímavé věci
před 10 hodinami - Řidič BMW zcela ztratil kontrolu nad autem na sněhu, neuvěřitelná reakce jiného ho ale zachránila
před 11 hodinami - Úřady žádají majitele 16 tisíc výhodných čínských SUV, aby s nimi okamžitě přestali jezdit
dnes - Pokuta pro VW za nesplnění emisních cílů EU teprve ukazuje, jak drastický trest to je
dnes - Jeden z největších průšvihů dějin aut, jenž si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen nejetý
dnes
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Koronavirus 20:08 - jerry
- IT poradna 19:24 - Lachende Bestien
- Elektromobily a vse kolem nich 19:21 - honziss
- Pneu koutek 18:22 - _sulcik_
- Politický koutek 17:37 - 406 Coupe
- Řidiči, co to mají v ruce... 17:13 - M.Z.
- Volkswagen obecne 14:42 - EL_XEL
- Zabavne kabrio kolem 300tis 13:18 - Snowman000
- Offroad/SUV dělník do 150 13:08 - Snowman000
- Kombi,benzin,atmosfericky,4x4,manual,ne boxer, ne koncern 20:18 - aldrtik