Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU si přisvojila nové pravomoci, může to vést i k zátahu na starší TDI v Česku
3.9.2020 | Petr Prokopec
Evropská unie má pocit, že jednotlivé členské státy nejednají dostatečně razantně v případě emisí aut, a tak si jejich pravomoci přisvojila. Může to přinést i konec české benevolence.
Pro EU jsou emise všeho druhu oblíbeným prostředkem seberealizace, a to zvláště na automobilovém poli. V posledních letech dělá vše možné pro démonizaci bezprecedentně čistých aut se spalovacími motory, přímo cokoli zakázat si ale netroufne. Proto volí raději metodu plíživé smrti, kdy do rakve benzinových a dieselových aut zatlouká jeden hřebíček za druhým.
Právě na další takový si posvítíme dnes. EU totiž přišla s oznámením, že dosavadní pravomoci jednotlivých států na poli schvalování aut pro běžný provoz právě v souvislosti s jejich emisemi přebírá Evropská komise. Země podle ní nebyly schopné dostatečně dobře kontrolovat emise automobilů, což ostatně dle Bruselu vedlo ke kauze Dieselgate. Kromě toho navíc chyběl i dostatečný tlak na svolávací akce, díky čemuž třeba v takové České republice mohou vozy osazené motory TDI s „chytrým“ softwarem i nadále brázdit silnice a produkovat více emisí, než je povoleno, aniž by se jejich majitelé dopouštěli čehokoli nekalého.
S novými pravomocemi se ale veškerý dohled přesouvá právě k Evropské komisi. Ta nyní bude ověřovat, zda auta nepřekračují emisní limity. Mimo to bude moci odstartovat svolávací akce a dokonce i udělovat pokuty, které mohou být zcela likvidační. Vystoupat totiž mohou až do výše 30 tisíc Eur (cca 790 tisíc Kč) za jeden prodaný vůz. Dále pak Brusel hodlá vystupovat v zájmu zákazníků a bude pro ně od automobilek vyžadovat i kompenzaci, pokud na překročení limitů skutečně dojde.
Motivací EU je hlavně nestejný přístup jednotlivých zemí. Když například propukla zmíněná kauza Dieselgate, uváděli jsme, že podfuk Volkswagenu je pouze špička ledovce. Pravidla si zřetelně ohýbaly podle svých potřeb i jiné značky, i když ale bylo nezávislými testy jasně naznačeno, že zařízení, jenž manipuluje s emisemi, mohou mít na palubě třeba i vozy Fiatu, Itálie uvedla, že při kontrole žádné pochybení nenašla. A bylo po případu.
Pro takové značky novinka maluje nepříliš hezkou budoucnost a obavy může vzbuzovat i v českých majitelích aut se zmíněnými motory TDI. Ti je zatím mohli používat, jak uznali za vhodné, zatímco třeba němečtí majitelé museli absolvovat servisní zásah, jinak mohli přijít o schválení auta pro silniční provoz. EU nyní bude moci vyžadovat, aby „opravu” dotčených motorů absolvovali všichni s hrozbou stejných následků jako v Německu, pokud neuposlechnou.
Aby Brusel dokázal, že jen nemluví do větru, investoval již 7 milionů Eur (184,3 mil. Kč) do dvou testovacích laboratoří. Zároveň nově od jednotlivých států vyžaduje, aby provedli stanovené množství testů aut, které již jsou v provozu. Zdánlivě nenápadná změna pravidel tak může změnit opravdu hodně věcí, na konkrétní dopady si ale musíme počkat.
Brusel si přisvojil větší kontrolu nad automobily, nově totiž bude o svolávacích akcích či pokutách rozhodovat Evropská komise a nikoliv jednotlivé státy. Může to zkomplikovat život i mnoha Čechům. Foto: Bosch
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva