Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Facelift Škody Octavia nezaujatým pohledem Holanďanů: rozděluje, víc ne
26.12.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Škoda letos faceliftovala svůj klíčový model a šťastný krok to nebyl. U nás budí vášně, jak je ale přijímán v zemi, kde škodovka žádná auta nevyrábí?
Česká automobilka letos v říjnu bez nadsázky šokovala, když odhalila faceliftovanou Octavii. Její klíčový model vyhlášený schopností neurazit přepřáhl z nikterak odvážného, ale nerušivého, elegantního designu na futuristický pokus s dvojitými předními světly a zabodoval u málokoho. Vůz v této podobě budil mezi čtenáři více odporu než nadšení a nic na tom nezměnily ani fotky z provozu, ani modernizace verzí RS a Scout. Z nové přídě se stalo tak probírané téma, že zcela zastínilo i další zajímavé novinky, které s faceliftem dorazily.
Názor na tuto změnu jste si jistě udělali sami a nebudeme vám ho brát, ať je takový nebo onaký. Osobně, sám nakonec patřím mezi menšinu, kterým změna nepřijde být nezajímavá, možná proto, že jsem auto viděl na vlastní oči. Můj názor tady ale není podstatný - facelift u publika propadl a v tomto kontextu je třeba jej vnímat jako krok špatným směrem, který není jednoduché chápat. Však Škoda nemohla střílet od boku a stejně jako kterákoli jiná automobilka musela plánovanou změnu podrobit zkoumání publika všeho druhu, než něco takového pustila do výroby.
Možná to neudělala, možná nebyla dost důkladná, možná se ptala špatných lidí, kdo ví. Každopádně se pustila na tenký led pokusu, který v této podobě v minulosti nevyšel nikdy nikomu. Však si jistě vzpomenete na dobu, kdy podobně vypadala příď nejen Mercedesu třídy E, ale třeba i několika modelů Volva. Ani jednou to nebylo přijato vřele a pokaždé u publika bodoval facelift, který s dvojitými světly zatočil.
Jozef Kabaň ale zřejmě musel být přesvědčen, že on si s tímto úkolem poradí lépe než jeho předchůdci, že konečně stvoří takto pojaté auto s líbivou tváří a vydal se přesně opačnou cestou. Že tak úplně neuspěl, je dnes už jasné, třebaže auto naživo viděl málokdo - bez pozitivního vnímání internetového publika to jako úspěch vnímáno být nemůže, což jsme nedávno podrobněji komentovali v rámci článku o 10 přešlapech slovutných designérů aut.
Je nicméně třeba podotknout, že jsme v České republice, kde je jakýkoli krok Škody podroben velmi kritickému pohledu a kolikrát budí větší vášně, než by musel. Má to svou logiku, jde o domácí značku, na kterou má nějaký názor kde kdo a u Volkswagenů v Německu, u Renaultů ve Francii nebo u Fiatů v Itálii to není jiné. Jak je ale facelift Octavie vnímán v zemi, kde podobné emoce nevstupují do hry? Kde je Škoda prostě jednou z řady značek koncernu VW, kterou sice lidé v nemalé míře kupují, ale na třetinový podíl na trhu si čáku nedělá? Přesně to prozradí reakce publika z Nizozemska.
Tamní Autoweek se právě facelifty pravidelně zabývá a probírá nejen ty aktuální, ale i dřívější. Publikum pak nechá hlasovat, zda se mu zamlouvá více originál nebo modifikovaná verze. V posledním roce tam prošly hodnocením facelifty obou posledních generací Octavie a ač z toho ani jeden nevyšel dobře, nevyšly z toho ani zdaleka nejhůře. Existují zkrátka i výrazně negativněji přijímané facelifty dávnější i nedávné historie a modernizace přerostlého kompaktu škodovky spíše publikum rozděluje, než by jej sváděl k jedinému závěru. O tom nakonec svědčí i fakt, že jde o nejsledovanější hlasování na toto téma.
Dali jsme tedy dohromady 10 nejhůře hodnocených faceliftů ze strany Holanďanů (či Nizozemců, ať jsme přesní) a seřadili je od nejhoršího k „nejlepšímu” - nejlepšímu z nejhorších. Přidáváme i původně použité oficiální fotografie při hlasování, ať víte, na základě se přinejmenším část publika rozhodovala. Že je ve výběru hodně aut z námi zvolených 10 nepovedených faceliftů, nebude náhoda. A jak sami uvidíte, na modernizace posledních dvou Octavií si při pročítání pořadí chvíli počkáte...
10 historicky nejhorších faceliftů podle čtenářů Autoweek.nl
1. Peugeot 206 - originál preferuje 84,8 % čtenářů
Toto vlastně není tak úplně typický facelift, protože Peugeot 206+, o kterém je v tomto případě řeč, přišel na trh až jako současník navazující 207. Modernizace 206 to ale je a za zdařilou ji považuje pouhých 15,2 % lidí.




2. Peugeot 406 Coupe - originál preferuje 84,1 % čtenářů
A i na druhém místě je facelift vozu se lvem ve znaku Modernizace Peugeotu 406 Coupe byla vlastně vcelku drobná, stačila ale na to, aby do dokonalého Pininfarinova designu vnesla eleganci-eliminující chaos. Novější provedení preferuje pouze 15,9 % respondentů.
3. Fiat Punto II - originál preferuje 83,6 % čtenářů
Druhá generace Fiatu Punto vystavěla vzhledových ideálech té první zdařilé auto, facelift v roce 2003 ale jednoduchý, líbivý design nahradil naprosto nenápaditým pojetím s nesmyslnými zadními světly. Na chuť mu umí přijít jen 16,4 % Holanďanů.
4. Citroën Xsara - originál preferuje 66,8 % čtenářů
Příběh Xsary je tomu u Punta docela podobný. Jednoduchý, minimalistický design byl přetvořen v cosi obludnějšího a přesto ne až tak zajímavého. Atraktivnější přijde výsledek jen 33,2 % hlasujících.
5. Hyundai Matrix - originál preferuje 66,2 % čtenářů
Matrix nebyl hezký ani před faceliftem, ten jej ale bůhvíjak nevylepšil. Zejména nová příď vypadala snad ještě starší a akce vozu poslala definitivně ke dnu, třebaže podivný schod pod posledním bočním oknem byl vizuálně eliminován. Jen 33,8 % lidí by chtělo raději papírově novější provedení.
6. Škoda Yeti - originál preferuje 63,9 % čtenářů
Ani u nás nebyl facelift Škody Yeti pro rok 2014 přijat dvakrát vřele, obvykle šlo ale spíše o stesky nad ztrátou originality nezřídka doprovázené uznáním, že nekonfliktní design bude na zákazníky lépe. Někde možná, v Nizozemsku ale nikoli - tam jej hodnotí ještě o poznání hůře než oba facelifty Octavie a pouze 36,1 procenta lidí by si vybralo novější verzi.
7. Renault Laguna II - originál preferuje 56,4 % čtenářů
Tady už se dostáváme k výsledkům, u nichž je favorizace předfaceliftých provedení relativně drobná. U druhé generace Laguny, kde byla příď přepracována po vzoru kdo ví čeho, by starší provedení preferovalo 43,6 % lidí.
8. Škoda Octavia III - originál preferuje 53,4 % čtenářů
Až tady, po všech předchozích perlách včetně Škody Yeti, narážíme na kontroverzní facelift aktuální Octavie. Jistě, preference staršího modelu ze strany většiny publika a umístění v nejhorší desítce je mizerný výsledek, ale jak vidno, může být i podstatně hůře. Minimálně mezi Holanďany facelift „O3” až takový průšvih není - preference 46,6 % publika je z pohledu Čecha až překvapivě dobrý výsledek.
9. Mercedes C Sportcoupé - originál preferuje 52,4 % čtenářů
Jakési BMW 3 Compact od Mercedesu nikdy nepatřilo mezi široce obdivované vozy, s náznakem tradiční přídě vozů třícípé hvězdy ale mělo svou úroveň. Těžce normalizačním faceliftem ji pozbylo, stalo se příliš nezajímavým, a to i zezadu - inovované provedení a raději 47,6 % publika.
10. Škoda Octavia II - originál preferuje 50,2 % čtenářů
Už mnohokrát jsme zmínili, že Škoda s faceliftem Octavie nešlápla vedle poprvé, aktualizace předchozí generace se ale vedle kontroverze spojené s aktuálním dvouookým osvěžením zdá být bezproblémová. Ne tak pohledem Holanďanů, ti o obou smýšlí velmi podobně. Octavia II je posledním autem z letos hodnocených, které se více líbí ve svém předfaceliftovém provedení nadpolovičnímu množství publika. Je to ale o fous, 49,8 procenta respondentů by raději facelift.
Jak vidno, facelifty obou Octavií skončily v hlasování bídně, ale ne až tak bídně - je to s nimi u nizozemského publika cirka půl na půl, což po prvotním šoku nezní tak hrozivě. Nezbývá se než zeptat: jak byste inovace obou škodovek s odstupem času a znalostí těchto výsledků hodnotili vy?
Zdroj: Autoweek.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
včeraBMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nový rekord Locatelliho v Suzuce včera 10:00
- Rozhodnutí IRRC se u mnohých setkává s nepochopením 4.8.2025
- Oficiálně Moto2: MSi Racing se loučí s Ericem Fernandezem a představuje Unaie Orradreho 4.8.2025
- Bez hvězd: Mistrovství světa superbiků hrozí vykrvácením 4.8.2025
- WorldSSP Balaton Park, 3. den: Historická neděle pro Dánsko 4.8.2025
Nejčtenější články
Hasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
8.7.2025„Deelektrifikovaný” Fiat 500 zná svou cenu, použitelnější auto prodávají Italové dramaticky levněji
8.7.2025V této zemi nesmíte autem překročit hranici jinak než se skoro plnou nádrží, jinak riskujete pokutu až 8 000 Kč a povinné dotankování
8.7.2025Porsche už láká na elektrický Cayenne. Větší úspěch mu nemůže zajistit ani česká krasavice, ani legenda Top Gearu
8.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 08.06. 08:51 - jerry
- Mercedes - auto pro masy 08.05. 20:38 - řidičBOB
- Octavia Scout 1.8TSi, 2010, 260kkm 08.05. 15:14 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 08.05. 09:07 - řidičBOB
- Politický koutek 08.04. 19:59 - M.Z.
- Onboard videa 08.04. 19:44 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 08.04. 18:16 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 08.04. 15:36 - jerry