Holden byl jen krůček od představení Commodore EV, byl téměř hotový

(+ videa) Holden pilně pracoval na elektrickém Commodore, pak ale přišla zpráva o konci výroby vlastních aut. Je ovšem vůbec čeho litovat?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Holden byl jen krůček od představení Commodore EV, byl téměř hotový

17.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Holden byl jen krůček od představení Commodore EV, byl téměř hotový

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Holden pilně pracoval na elektrickém Commodore, pak ale přišla zpráva o konci výroby vlastních aut. Je ovšem vůbec čeho litovat?

Při pohledu na Holden Commodore vás napadne všechno, jen ne, že by to mohlo být „zelené” auto - pořád je to velký sedan se zadním náhonem a šesti- či osmiválcem pod kapotou. Tím spíše, díváte-li se na jeho americké dvojče Chevy SS v úpravě Hennessey, které na kola posílá tisíc koní.

Australský Holden však v posledních letech pracoval na čistě elektrické verzi tohoto stroje, Commodoru EV. Byl součástí spolupráce s názvem EV Engineering, které se účastnilo několik velkých firem včetně australské odnože Bosche. Elektrický Commodore byl v podstatě připraven k představení a k vypuštění do prodeje, ale v tu chvíli začali jednotliví společníci couvat. Pak stáhlo podporu i GE Finance a GM udělalo z Holdenu pouhého importéra.

Do Austrálie se samozřejmě dováží Chevy Volt, prodává se tam pod názvem Holden Volt za 60 tisíc australských dolarů (1,1 milionu korun). Commodore EV však mohl být na trhu za cenu o zhruba 10 tisíc dolarů (183 tisíc korun) nižší a nebyl by to plug-in hybrid, nýbrž čistě elektrické vozidlo.

Podle videí z roku 2012, která si můžete pustit níže, známe některé základní údaje o elektrickém Commodoru. Výkony měly být podobné stejnému vozu s vidlicovým šestiválcem o objemu tří litrů. Zrychlení na stovku trvalo zhruba 8,3 vteřiny, maximálka prototypu na videu však byla omezena na 135 km/h kvůli limitu elektromotoru v kombinaci s jednostupňovou převodovkou, ne že by Australané nechtěli jet rychleji. „Přijde mi to jako obyčejný Commodore, jen s trochu těžším řízením,” říká na druhém videu Mark Skaife, redaktor za volantem.

Spalovací motor spolu s převodovkou, výfukem a palivovým systémem se poroučely a udělaly tak místo elektromotoru a bateriím. Elektromotor s převodovkou je mezi zadními koly, pod přední kapotou bychom našli baterie. Ty se měly na speciálních stanicích dát do pěti minut vyměnit za nabité, byly vyjímatelné spodem, čímž by do jisté míry odpadly problémy s chabým dojezdem, byla by však potřeba nová infrastruktura. Kapacitu baterií nebo dojezd neznáme.

Předčasný konec elektrického Commodore byl jistě do značné míry zapříčiněn plánovanému konci výroby vlastních aut Holdenem. Možná také hrála roli obava, že by Voltu mohlo zmizet těch pár zákazníků, které má, a možná také vedení vidělo, že o elektromobily není zájem ani zdaleka takový, jaký by si vlády světa přály.

Holden stále má několik prototypů Commodore EV, se kterými údajně bude jezdit, „dokud budou fungovat”. Vložené úsilí a peníze tak možná nepřijdou vniveč, pokud se ještě někdy objeví snaha produkovat elektromobil a nějaký rozumný vůbec bude možné vyrobit...


Holden byl jen krůček od představení Commodore EV, byl téměř hotový - 1 - Holden Commodore VF 01Holden byl jen krůček od představení Commodore EV, byl téměř hotový - 2 - Holden Commodore VF 02Holden byl jen krůček od představení Commodore EV, byl téměř hotový - 3 - Holden Commodore VF 03Holden byl jen krůček od představení Commodore EV, byl téměř hotový - 4 - Holden Commodore VF 04Holden byl jen krůček od představení Commodore EV, byl téměř hotový - 5 - Holden Commodore VF 2014 Sportwagon 04
Holden byl jen krůček od přivedení elektrického Commodore na svět

Zdroj: Carscoops

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.