Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Holden byl jen krůček od představení Commodore EV, byl téměř hotový
17.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Holden pilně pracoval na elektrickém Commodore, pak ale přišla zpráva o konci výroby vlastních aut. Je ovšem vůbec čeho litovat?
Při pohledu na Holden Commodore vás napadne všechno, jen ne, že by to mohlo být „zelené” auto - pořád je to velký sedan se zadním náhonem a šesti- či osmiválcem pod kapotou. Tím spíše, díváte-li se na jeho americké dvojče Chevy SS v úpravě Hennessey, které na kola posílá tisíc koní.
Australský Holden však v posledních letech pracoval na čistě elektrické verzi tohoto stroje, Commodoru EV. Byl součástí spolupráce s názvem EV Engineering, které se účastnilo několik velkých firem včetně australské odnože Bosche. Elektrický Commodore byl v podstatě připraven k představení a k vypuštění do prodeje, ale v tu chvíli začali jednotliví společníci couvat. Pak stáhlo podporu i GE Finance a GM udělalo z Holdenu pouhého importéra.
Do Austrálie se samozřejmě dováží Chevy Volt, prodává se tam pod názvem Holden Volt za 60 tisíc australských dolarů (1,1 milionu korun). Commodore EV však mohl být na trhu za cenu o zhruba 10 tisíc dolarů (183 tisíc korun) nižší a nebyl by to plug-in hybrid, nýbrž čistě elektrické vozidlo.
Podle videí z roku 2012, která si můžete pustit níže, známe některé základní údaje o elektrickém Commodoru. Výkony měly být podobné stejnému vozu s vidlicovým šestiválcem o objemu tří litrů. Zrychlení na stovku trvalo zhruba 8,3 vteřiny, maximálka prototypu na videu však byla omezena na 135 km/h kvůli limitu elektromotoru v kombinaci s jednostupňovou převodovkou, ne že by Australané nechtěli jet rychleji. „Přijde mi to jako obyčejný Commodore, jen s trochu těžším řízením,” říká na druhém videu Mark Skaife, redaktor za volantem.
Spalovací motor spolu s převodovkou, výfukem a palivovým systémem se poroučely a udělaly tak místo elektromotoru a bateriím. Elektromotor s převodovkou je mezi zadními koly, pod přední kapotou bychom našli baterie. Ty se měly na speciálních stanicích dát do pěti minut vyměnit za nabité, byly vyjímatelné spodem, čímž by do jisté míry odpadly problémy s chabým dojezdem, byla by však potřeba nová infrastruktura. Kapacitu baterií nebo dojezd neznáme.
Předčasný konec elektrického Commodore byl jistě do značné míry zapříčiněn plánovanému konci výroby vlastních aut Holdenem. Možná také hrála roli obava, že by Voltu mohlo zmizet těch pár zákazníků, které má, a možná také vedení vidělo, že o elektromobily není zájem ani zdaleka takový, jaký by si vlády světa přály.
Holden stále má několik prototypů Commodore EV, se kterými údajně bude jezdit, „dokud budou fungovat”. Vložené úsilí a peníze tak možná nepřijdou vniveč, pokud se ještě někdy objeví snaha produkovat elektromobil a nějaký rozumný vůbec bude možné vyrobit...





Holden byl jen krůček od přivedení elektrického Commodore na svět
Zdroj: Carscoops
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
před 2 hodinamiNové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
před 7 hodinamiNovému „Bugatti pro chudé” vysekl poklonu slavný moderátor. Prý je tak dobré, že na něj může být hrdý každý Američan
3.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Další vítězství Michaela Dunlopa včera 17:46
- Twiny vyhrál Michael Dunlop, 18. Dokoupil 3.6.2025
- Vítězem Stocků Harrison 3.6.2025
- MotoGP míří do Aragonu 3.6.2025
- Michael Dunlop zůstává neporaženým 2.6.2025
Nejnovější články
Zájem Američanů o elektrická auta spadl nejníž za mnoho let, prodeje elektrických Fordů a Kií klesly až o 98 procent
před hodinouŠéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
před 2 hodinamiVyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
před 3 hodinamiVe své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
před 5 hodinamiVW se rychle zbavil 20 tisíc zaměstnanců, další čekají omezení. Litovat nemusí, na cestu dostávají pohádkové peníze
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva