Jaguar bude muset vyvinout malou předokolku, jinak přijde trest z Bruselu

Na konci dekády bude značka platit překročení průměrných emisí 95 g/km nekřesťanské peníze. Vyřešit to chce malou, úspornou předokolkou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jaguar bude muset vyvinout malou předokolku, jinak přijde trest z Bruselu

12.8.2013 | Petr Prokopec | 8 příspěvků

Jaguar bude muset vyvinout malou předokolku, jinak přijde trest z Bruselu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na konci dekády bude značka platit překročení průměrných emisí 95 g/km nekřesťanské peníze. Vyřešit to chce malou, úspornou předokolkou.

S příchodem nového sedanu a vůbec prvního SUV expanze Jaguaru očividně neskončí. Britská značka prý chystá úsporný hatchback, který dostane pohon předních kol, tedy techniku, kterou jsme naposledy viděli u modelu X-Type. Jenže zatímco první zmíněné dva modely si vyžádal zájem trhu, ten poslední má vzniknout kvůli stále se utahujícímu opasku Evropské unie.

Aktuálně se totiž Jaguar může pochlubit u svého nejúspornějšího modelu (sedan XF s 2,2litrovým turbodieselem) emisemi CO2 v podobě 135 g/km. Jenže EU od roku 2020 vyžaduje průměr 95 g/km na značku, za každý gram nad limit se jedno prodané auto se bude platit 95 Eur jako dnes nad hranici 130 gramů. A to už může i lecjaké docela úsporné auto učinit neprodejným - pro představu např. sedan s desetilitrovou spotřebou benzinu na 100 km (240 g CO2 na km) by byl v tu chvíli zatížen zatížen europokutou ve výši 13 775 Eur, tedy asi 360 tisíc Kč. Zatížit touto cifrou navíc cenu vozu si už nebude moci dovolit ani leckterý výrobce luxusních aut.

A to je jen další část v honbě za... za čím vlastně? V závěru příštího roku by se totiž europoslanci měli sejít k novému hlasování o budoucích emisích, které počítají s dalším poklesem na 68 až 78 g/km. Tedy na vcelku nereálnou hodnotu, která by mohla donutit platit za pohyb i běžce - ti totiž vlivem nadměrného dýchání vyprodukují v průměru nějakých 70 gramů CO2 na kilometr. Této hranici by ostatně reálné nevyhověly ani elektromobily, jejich spotřeba elektrické energie totiž v závislosti na typickém způsobu výroby elektřiny v té které zemi danou hranici snadno překoná.

Není proto divu, že tento plán se již setkal se silnou kritikou, zejména z řad vedení Volkswagenu a BMW. Norbert Reithofer, šéf mnichovské automobilky dokonce naznačil, že za vším vězí pouze „politické machinace. Technologická analýza a její realizovatelnost s tím nemají nic společného.“ BMW tak již utratilo desítky miliard Eur jen za to, aby se přiblížilo úrovni plánovanou pro rok 2020. Výroba ještě úspornějších automobilů by tak značce způsobila nejen další finanční ztráty, ale navíc by ji učinila hůře konkurenceschopnou na mimoevropských trzích, kde takto drakonická opatření neplánují.

Právě BMW přitom Evropské a jejím požadavkům aktuálně vychází neskutečně vstříc - jak novou řadou „i“, tak i platformou UKL1, na které má vyrůst zhruba dvacet nových modelů s logem modrobílé vrtule nebo Mini. Podle expertů by navíc tyto novinky měly na konci dekády tvořit nějakých 40 procent veškerých prodejů, s dodržením limitů tak předokolky BMW a Mini očividně nebudou mít sebemenší problém.

Jaguar však nic z výše zmíněného nemá. Hybridní modely sice připravuje, ty ovšem dorazí hlavně v rámci sesterské značky Land Rover ve formě těžkotonážních SUV. Redukce emisí proto nebude tak zřetelná, aby se značka přiblížila limitu pro rok 2020. S ohledem na výše zmíněné jej přitom nemůže ignorovat, zvláště když v daném období očekává prodej až 700 000 exemplářů Jaguaru a Land Roveru ročně. Výjimku EU totiž mohou dostat jen ti výrobci, kteří nepřekročí kvótu 300 tisíc vyrobených vozů ročně.

Vývoj nového modelu je tak na jednu stranu jen logickým východiskem, přičemž takový šéfdesignér značky Ian Callum v něm dokonce vidí výzvu. Jenže s ohledem na neexistující platformu, případné maloobjemové motory a veškerý další vývoj by náklady do něj vložené musely být enormní. A jelikož vozidla v této kategorii přinášejí svým výrobcům jen velmi malý zisk, je sporné, zda by se výroba vozu vůbec vyplatila. A je tu ještě jedna potíž - aby se JLR tyto úporné vozy započítaly do celkové bilance, musí je nejen vyrobit, ale také prodat. A to už vůbec nemusí být snadné.

Zkoušet to bez úsporného modelu, v tomto případě hatchbacku s pohonem předních kol, by ale bylo zřejmě v Evropě do budoucna příliš riskantní. To si uvědomují také u Land Roveru, kde uvažují nad zkrácením platformy Range Roveru Evoque a výrobou malého SUV. Ani zde ovšem veškeré plány nejsou podložené oficiálním rozhodnutím. V obou případech si tak budeme muset počkat do roku 2016, kdy má dorazit v úvodu článku zmíněný malý sedan a SUV značky Jaguar. Teprve po jejich přijetí veřejností se totiž značky rozhodnou, jak bruselským nesmyslům vyjdou vstříc. Že bychom z toho mohli mít radost nebo nějaký reálný přínos je docela nepravděpodobné. Nebo na trhu někdo postrádá malou předokolku se skákající kočkou ve znaku?


Jaguar bude muset vyvinout malou předokolku, jinak přijde trest z Bruselu - 1 - Jaguar hatchback render 01Jaguar bude muset vyvinout malou předokolku, jinak přijde trest z Bruselu - 2 - Jaguar hatchback render 02
Hatchback značky Jaguar s pohonem předních kol se již ukázal na prvních spekulativních ilustracích, jeho vznik je ale zatím nejistý

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze 8 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše