Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaguaru Land Roveru došly náhradní díly. Tisíce porouchaných aut stojí v servisech, ty v zoufalosti používají díly z vrakovišť
3.11.2023 | Petr Prokopec
Nedokážeme si představit mnoho horších forem dekadence, než je tato. Trápící se britská automobilka nemá ani díly a zákazníky konfrontuje s něčím, co je běžnou praxí leda v neautorizovaných servisech. V případě luxusních aut za miliony korun je to vážně svérázný přístup.
S opravami aut mám spoustu zkušeností, zabývám se nejen vlastními vozy. Ostatním se v takovém případě vždy snažím vyjít vstříc a s každým předem probírám, jakou cestou se vydat s ohledem na jeho možnosti a potřeby. Řešení mohou být levnější i dražší, kdy ta druhá zmíněná spočívají v koupi nových originálních komponentů, zatímco v prvním případě pracujete s díly z druhovýroby nebo z druhé ruky. I tady je samozřejmě k dispozici lepší i horší zboží, s trochou zkušeností ale není bez ohledu na představy majitele problém najít cestu s dobrým poměrem hodnoty a ceny.
Na podobnou praxi můžete narazit i v mnoha neautorizovaných servisech, také proto se tyto dílny těší stále většímu zájmu. Čas od času k ní pak přistoupí i autorizovaný dealer ve snaze ušetřit, něco takového pro něj ale dříve nebo později obvykle skončí špatně. Jiné než oficiální či schválené komponenty jsou totiž poměrně brzo odhaleny, načež se z úspor stávají dodatečné náklady - nelíbí se to automobilkám, nelíbí se to zákazníkům, trpí tím dobrá pověst... Přesto se zjevně může stát, že po takovém postupu autorizovaný servis sáhne i pod taktovkou automobilky, a to dokonce bez vědomí klienta.
Mluvíme nyní o Jaguaru Land Roveru, který jako by dál pracoval na rozkladu své image. V případě této automobilky aktuálně jen ve Velké Británii marně čeká na opravu 10 tisíc aut, z čehož polovina stojí v servisech neprovozuschopná. Někteří majitelé navíc říkají, že bez vozu jsou klidně půl roku. Již to samo o sobě by stačilo k tomu, aby se jejich loajalita snížila na minimum. Jenže JLR se rozhodl nedostatek náhradních dílů řešit způsobem tak svérázným, že s věrností nemůže počítat snad už vůbec.
Laura Brannock, majitelka Range Roveru Evoque, totiž uvedla, že její vůz se poprvé porouchal již v dubnu. Na prohlídku u dealera však došlo až v červenci. Tehdy jí servisní technik oznámil, že náhradní díly nebudou k dispozici dříve než v prosinci. V srpnu tak Laura kontaktovala advokátní kancelář Reject My Car (RMC) s prosbou o pomoci, neboť svého syna musí brát do nemocnice na pravidelné prohlídky. A najednou byla oprava hotová za pár dnů.
Když nicméně Laura s vozem zamířila do dílen RMC, technici zjistili, že vůz byl opraven za pomoci repasovaného motoru a turbodmychadla. Mimo to neměl dostatečné množství oleje a po napíchnutí na diagnostiku vyskočilo na displeji 23 chybových hlášek. Ženě tedy bylo doporučeno, aby s vozem nejezdila, dokud společnost její případ nevyřídí. To ovšem s ohledem na odezvu britských automobilek hned tak nebude, případ pak navíc asi bude řešit soud.
JLR totiž uvedl, že použití dílů z vrakovišť či neoriginálních komponentů „je ve výjimečných případech dlouho zavedenou praxí“. Zároveň dodal, že „vše je uvedeno v záručních podmínkách“. Ty jsme sice nečetli, něco takového by ale nyní měl učinit každý majitel Jaguaru či Land Roveru. To pro případ, aby se nedivil, až mu Britové opraví vůz s pomocí neoriginálních či použitých dílů. Koneckonců, z jejich úhlu pohledu se jedná o zaběhlou praxi, která by neměla vést k pozdvihnutí obočí.
Nedokážeme si představit, že by po něčem takovém ještě kdokoli u Jaguaru či Land Roveru dobrovolně nakupoval, natož aby následně zamířil do oficiálních servisů těchto značek. Britové tak vykopali ohromnou jámu, do které lapili sami sebe. Jak s tímto přístupem chtějí uspět s prodejem pouze elektromobilů za ceny na úrovni Bentley, je opravdu záhadou. Zvláště poté, co je stávající bateriové SUV I-Pace stiženo řadou svolávajících akcí a dalších problémů.


















Za Evoque si britská automobilka aktuálně účtuje minimálně 1,4 milionu korun. To opravdu není částka, po jejímž utracení by kdokoliv počítal s tím, že servis při opravě bude používat neoriginální či použité díly. Podle Britů je to ale výjimečných případech běžná praxe. Foto: Land Rover
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
včera
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
25.11.2025
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- COMPOS s Vostatkem a Königem včera 20:20
- Testy Superbike a Supersport v Jerezu - 1. den včera 17:55
- Testy Moto2 v Jerezu - i se Salačem včera 10:00
- Testy Moto3 v Jerezu včera 09:00
- Indian Sport Scout Sixty 2026: vstupenka do světa cruiserů včera 08:00
Nejnovější články
Zákaz spalovacích motorů bude zrušen, není alternativy. „Nebo tu chcete všechno pohřbít?” ptá se šéf BMW
včera
Je opravdu zlé, když technici Porsche adorují 2,2tunový nesmysl konkurence, aby snáz prodali ten svůj
včera
Poslední nové BMW s tlačítky v interiéru a displejem menším než Afrika končí, zůstane po něm jen prázdnota
včera
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
včera
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, bublina baterek pro elektromobily je na pokraji prasknutí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
