Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaguaru Land Roveru došly náhradní díly. Tisíce porouchaných aut stojí v servisech, ty v zoufalosti používají díly z vrakovišť
3.11.2023 | Petr Prokopec
Nedokážeme si představit mnoho horších forem dekadence, než je tato. Trápící se britská automobilka nemá ani díly a zákazníky konfrontuje s něčím, co je běžnou praxí leda v neautorizovaných servisech. V případě luxusních aut za miliony korun je to vážně svérázný přístup.
S opravami aut mám spoustu zkušeností, zabývám se nejen vlastními vozy. Ostatním se v takovém případě vždy snažím vyjít vstříc a s každým předem probírám, jakou cestou se vydat s ohledem na jeho možnosti a potřeby. Řešení mohou být levnější i dražší, kdy ta druhá zmíněná spočívají v koupi nových originálních komponentů, zatímco v prvním případě pracujete s díly z druhovýroby nebo z druhé ruky. I tady je samozřejmě k dispozici lepší i horší zboží, s trochou zkušeností ale není bez ohledu na představy majitele problém najít cestu s dobrým poměrem hodnoty a ceny.
Na podobnou praxi můžete narazit i v mnoha neautorizovaných servisech, také proto se tyto dílny těší stále většímu zájmu. Čas od času k ní pak přistoupí i autorizovaný dealer ve snaze ušetřit, něco takového pro něj ale dříve nebo později obvykle skončí špatně. Jiné než oficiální či schválené komponenty jsou totiž poměrně brzo odhaleny, načež se z úspor stávají dodatečné náklady - nelíbí se to automobilkám, nelíbí se to zákazníkům, trpí tím dobrá pověst... Přesto se zjevně může stát, že po takovém postupu autorizovaný servis sáhne i pod taktovkou automobilky, a to dokonce bez vědomí klienta.
Mluvíme nyní o Jaguaru Land Roveru, který jako by dál pracoval na rozkladu své image. V případě této automobilky aktuálně jen ve Velké Británii marně čeká na opravu 10 tisíc aut, z čehož polovina stojí v servisech neprovozuschopná. Někteří majitelé navíc říkají, že bez vozu jsou klidně půl roku. Již to samo o sobě by stačilo k tomu, aby se jejich loajalita snížila na minimum. Jenže JLR se rozhodl nedostatek náhradních dílů řešit způsobem tak svérázným, že s věrností nemůže počítat snad už vůbec.
Laura Brannock, majitelka Range Roveru Evoque, totiž uvedla, že její vůz se poprvé porouchal již v dubnu. Na prohlídku u dealera však došlo až v červenci. Tehdy jí servisní technik oznámil, že náhradní díly nebudou k dispozici dříve než v prosinci. V srpnu tak Laura kontaktovala advokátní kancelář Reject My Car (RMC) s prosbou o pomoci, neboť svého syna musí brát do nemocnice na pravidelné prohlídky. A najednou byla oprava hotová za pár dnů.
Když nicméně Laura s vozem zamířila do dílen RMC, technici zjistili, že vůz byl opraven za pomoci repasovaného motoru a turbodmychadla. Mimo to neměl dostatečné množství oleje a po napíchnutí na diagnostiku vyskočilo na displeji 23 chybových hlášek. Ženě tedy bylo doporučeno, aby s vozem nejezdila, dokud společnost její případ nevyřídí. To ovšem s ohledem na odezvu britských automobilek hned tak nebude, případ pak navíc asi bude řešit soud.
JLR totiž uvedl, že použití dílů z vrakovišť či neoriginálních komponentů „je ve výjimečných případech dlouho zavedenou praxí“. Zároveň dodal, že „vše je uvedeno v záručních podmínkách“. Ty jsme sice nečetli, něco takového by ale nyní měl učinit každý majitel Jaguaru či Land Roveru. To pro případ, aby se nedivil, až mu Britové opraví vůz s pomocí neoriginálních či použitých dílů. Koneckonců, z jejich úhlu pohledu se jedná o zaběhlou praxi, která by neměla vést k pozdvihnutí obočí.
Nedokážeme si představit, že by po něčem takovém ještě kdokoli u Jaguaru či Land Roveru dobrovolně nakupoval, natož aby následně zamířil do oficiálních servisů těchto značek. Britové tak vykopali ohromnou jámu, do které lapili sami sebe. Jak s tímto přístupem chtějí uspět s prodejem pouze elektromobilů za ceny na úrovni Bentley, je opravdu záhadou. Zvláště poté, co je stávající bateriové SUV I-Pace stiženo řadou svolávajících akcí a dalších problémů.


















Za Evoque si britská automobilka aktuálně účtuje minimálně 1,4 milionu korun. To opravdu není částka, po jejímž utracení by kdokoliv počítal s tím, že servis při opravě bude používat neoriginální či použité díly. Podle Britů je to ale výjimečných případech běžná praxe. Foto: Land Rover
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejnovější články
Krize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před hodinouNejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus