Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak skončily statisíce vykoupených aut s TDI, které VW skladoval, kde se jen dalo?
4.12.2018 | Petr Prokopec
Svého času oblétaly svět záběry obrovských kvant vykoupených aut s „cinklými” TDI, které Volkswagen v USA skladoval, kde se zrovna dalo. Od té doby uběhlo dost času, co je s těmito auty nyní?
V souvislosti s největším skandálem v historii Volkswagenu jsme v poslední době zmiňovali především jeho evropské dozvuky. Ty mají poměrně hořkou příchuť, neboť na Starém kontinentu se výrazně změnilo klima. Kdysi chválené a podporované dieselové pohonné jednotky jsou nyní zatracovány a velká část zákazníků se k nim obrací zády. Šance, že by někdy ještě mohly na trhu ve větší míře prosadit, jsou s ohledem na aktuální dění naprosto minimální.
Ve stínu poměrně dramatického vývoje v Evropě jsme ale trochu zapomněli na situaci ve Spojených státech, která svého času vypadala ještě mnohem dramatičtěji. Úřady Němcům nic nedarovaly a ti museli postupně vykoupit naprostou většinu aut s problematickými motory, aby dostáli dohodě, kterou s autoritami uzavřeli. Oněch aut byly stovky tisíc a krátce po jejich vykoupení oblétaly svět záběry obřích pronajatých ploch, na kterých byly Golfy, Jetty, Passaty a další modely s motory TDI skladovány bez jasné představy, co s nimi bude dál. S odstupem času je tedy zajímavé se podívat, co se s těmito auty nakonec stalo.
Přesně to zajímalo kolegy z britského Autocaru a zástupci německé automobilky jim dali možná až překvapivě jasné odpovědi. VW uvedl, že vykoupil více než 350 000 ze 480 tisíc vozů, čímž splnil podmínky dohody bez další penalizace. Tato auta skladoval v neskutečných 37 lokalitách po celých Státech a snažil se s úřady domluvit na možnosti provedení modifikací, které by vozům dovolily vrátit se zpět na silnice. Pro úpravu Volkswagen oficiální požehnání sháněl dlouho, nakonec ale uspěl.
Výsledek celé patálie je tedy překvapivě docela pozitivní. VW velkou část vykoupených vozů upravuje a postupně prodává dealerům značky, kteří je dále nabízí zákazníkům. Zbylé vozy budou sešrotovány, neboť investice do jejich opravy by se už automobilce nevyplatila. VW nemá úplně přesně stanovenou hranici pro to, která auta si na návrat silnice „zaslouží”, rozhodovat se bude u každého auta zvlášť. Jako jeden z mezních případů ale jmenuje Passat z roku 2013 s méně než 160 tisíci kilometry na tachometru, který si opravu a odprodej ještě zaslouží. Starší a ojetější exempláře budou obvykle zničeny.
Pokud si uvědomíme, že kauza Dieselgate se provalila v září 2015 a krátce po ní VW musel vozy s motory TDI stáhnout z amerického trhu, dá se předpokládat, že se tento krok bude týkat zhruba poloviny z vykoupených aut. Značka je přitom bude uvolňovat do prodeje postupně, aby nedošlo k zahlcení trhu a tlaku na pokles cen. Co je překvapivé - vozy prozatím vrácené do nabídky se prý neprodávají vůbec levně, neboť někteří Američané o ně i navzdory skandálu dále jeví velký zájem.
Ve Státech se tak situace vyvíjí zcela jinak než v Evropě. V USA se po prvotním pádu na dno popularity znovu těší rostoucí oblibě, a to navzdory tomu, že zmiňované modifikace prokazatelně zhoršily spotřebu. V Evropě naopak postupně padají ke dnu - možná to i zde chtělo „očišťující” radikální řez.
Němci zatím nezmínili žádný konkrétní termín, do kterého by chtěli celou operaci dokončit, příliš dlouho ale otálet nemohou, nyní jeho auta také ztrácí cenu svým stárnutím. Každopádně je potěšující, že všechny vykoupené vozy neskončí ve šrotu - takový krok by byl neuvěřitelně nelogický a životnímu prostředí by prospěl ze všeho nejméně.
Letecké záběry na vykoupené VW odstavené na starém letišti v poušti



















Letecké záběry na vykoupené VW odstavené u stadionu Pontiac Silverdome
Záběry na vykoupené VW odstavené u stadionu Pontiac Silverdome
Záběry na vykoupené VW odstavené v Norton Air Force Base
Záběry na vykoupené VW odstavené u Port of Baltimore
Volkswagen vykoupil přes 350 tisíc dieselových aut, jenž uskladnil v poušti nebo na parkovištích opuštěných stadionů. Nyní je po modifikacích konečně může vrátit do provozu, tedy alespoň ty zachovalejší
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejnovější články
„Deelektrifikovaný” Fiat 500 zná svou cenu, použitelnější auto prodávají Italové dramaticky levněji
před hodinouPopulární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
včeraOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
včeraHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
včeraDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva