Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Japonci ukázali, jak staví „dlážděné” cesty bez použití jediné dlaždice
25.4.2019 | Mirek Mazal
Zní to jako zadání z nějaké pohádky, Japonci ale skutečně dokáží postavit zdánlivě dlážděné cesty i bez použití jediné dlaždice. Vypadá to lépe, funguje to lépe a je to mnohem méně pracné než skutečné dláždění.
Další pokračování cestopisného okénka ze Země vycházejícího Slunce má na pořadu dne ukázku tradiční japonské chytrosti aplikované na budování veřejných komunikací. Po obdivu oprav silnic, uznání nad aplikováním bezpečných vychytávek a ukázce dokonalého šetření místem na parkování můžeme smeknout nad inteligentním řešení částí silnic vyhrazených obvykle pěším či cyklistům nebo upraveným pro zvýšení trakce aut za snížené adheze.
V těsných uličkách hustě zalidněných měst lze totiž na silnicích často narazit na pruhy se vzorem odpovídajícím použití dlaždic. Taková část silnice připomíná klasické stavby, jenže je to jen optický klam. Kostkovaný vzor je ve skutečnosti součástí jednolité asfaltové pokrývky celé ulice, do kterého byl vyražen dlaždicový vzor.
Parta silničářů používá zahřívací mechanismus, který během jedné až dvou minut roztaví vrchní strukturu asfaltové ulice. Následuje položení železné formy na vytváření jednotlivých „dlaždic” a přes ni projede vibrační deska. Těžký stroj k udusání podkladu zarazí železnou šablonu do silnice a vytvoří efekt položené dlažby.
Nepřístupná místa se ohřívají pomocí mobilního hořáku s plamenem, následné zaražení formy zajišťují mířené rány těžkým kladivem. Úpravu k utěšení japonské preciznosti obstarává pracovník se sbíječkou v ruce, který má na starost finální úpravu bleskově vznikajících „dlážděných” částí komunikací.
Něco takového vypadá lépe než hladký asfalt, zvyšuje to adhezi povrchu a přitom to nedá zdaleka tolik práce jako stavba či opravy skutečně dlážděné cesty. Je to chytré, efektní a efektivní.












Chytrá výstavba „dlážděných” částí komunikací v Japonsku se ve skutečnosti obejde bez dlaždic
Zdroj: Drom Fun@Youtube
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 10 hodinamiNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
dnesMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nejnovější články
Noblesní, kdysi extrémně drahé Bentley Azure se dnes prodává za cenu Škody Scala, tento kus názorně ukazuje, proč tomu tak je
před 6 hodinamiNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 7 hodinamiFandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
před 9 hodinamiNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 10 hodinamiKolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva