Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeden z největších zastánců elektromobilů řekl pravdu o jejich špinavých tajemstvích
12.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
O elektromobilech se mluví v jediných souvislostech - produkují nulové emise, a proto jsou budoucností aut. Pravda je trochu složitější a teď o ní promluvil i člověk, který za ně „kope”.
Na počátku této dekády Carlos Tavares pracoval pro Nissan a byl jedním z největších propagátorů elektromobility. Nepřekvapilo tedy, když byl v roce 2011 jmenován šéfem vývoje elektrických a hybridních aut v rámci celé francouzsko-japonské aliance. Když následně přešel ke konkurenčnímu koncernu PSA jako jeho nejvyšší šef, zdálo se, že se spalovacími motory je u Peugeotu či Citroënu prakticky konec - čemuž ostatně Tavares neodporoval ani letos v lednu, kdy uvedl, že do roku 2025 budou u PSA elektrifikované všechny modely skupiny.
Jenže jak to momentálně vypadá, image zaslepeného příznivce elektrických aut hodlá Tavares zahodit. Šéf PSA ostatně již v předchozích dvou letech naznačoval, že výrazný tlak na elektrifikaci ze strany politiků není dobrý a že sázka na jednu kartu je riskantní. Že se na svět dívá střízlivějším pohledem, než se mohlo z jeho někdejších postojů zdát, dosvědčují jeho aktuální slova, jimiž před elektromobily dokonce varuje.
„Docela by mě zajímalo, zda se někdo dívá na věc v širších souvislostech,“ říká Tavares. „Do úvahy je třeba vzít daleko více faktorů, nejen prodej elektrifikovaných vozů. Mluvím tu o výrobě baterií i jejich recyklaci, jaké materiály jsou na ně použity a jakých technik je užíváno k jejich těžbě, či co to vše znamená v oblasti daní, vlastnictví, infrastruktury a tak dále,“ vyjmenoval šéf PSA oblasti, o kterých se nemluví, ač by mělo.
A neskončil jen u toho. Jako jeden z mála tak vysoce postavených manažerů automobilek otevřeně řekl, že nelze mluvit o bezemisním provozu, pokud energie je získávána spalováním fosilních paliv. Dle jeho názoru proto „nikdo nemá kompletně ucelený přístup“. Problémem prý je, že pokud dojde v rámci celého řetězce jen k drobnému selhání, pak se přechod na elektromobily obrátí nejen proti jejich tvůrcům a zastáncům, ale proti všem.
Mohlo by se zdát, že Tavares kompletně otočil, skutečnost je ale trochu jiná. Šéf PSA má i nadále pro elektromobily slabost, to ale neznamená, že je chce vidět na silnicích za každou cenu. Selhání vidí na straně politiků, kteří o elektrifikaci rádi hovoří a nutí ji automobilkám i zákazníkům rozličnými nařízeními a omezeními, pro její rozvoj ale sami nedělají prakticky nic.
Politici se ani nejsou schopni zasadit o vybudování nových dobíjecích stanic, přitom hrozí miliardovými pokutami za nedodržení emisních limitů. „Tyto pokuty by měly být odvislé od schopnosti státu nabídnout alespoň minimální množství dobíjecích stanic, aby si je lidé byli ochotni kupovat,“ říká Tavares.
Právě to je část oněch širších souvislosti, o kterých Tavares - stejně jako dlouhodobě i my - mluví, ovšem politici a eko-aktivisté je nevidí, či spíše nechtějí vidět. Ono je totiž velmi snadné se zaměřit jen na cíl a následně k němu sveřepě kráčet. Pokud ovšem taková cesta vede přes mrtvoly, pak rozhodně není správná. A čím déle to zákonodárci uznají, tím hůře pro nás pro všechny.



Carlos Tavares je dlouhá léta velkým zastáncem elektromobilů. Nově však varuje, že je potřeba vidět vše v daleko širších souvislostech a že sázka na jednu kartu se nemusí vyplatit
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
včera
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový šéf Stellantisu si přestal brát servítky. EU přesně vysvětlil, co má už teď za následek její zakazování spalovacích aut
před 2 hodinami
Toyota prodává auto, které vypadá, jako by přijelo rovnou z 80. let. Je to ale moderní vůz. A teď dostal další modernizaci
před 4 hodinami
Prodeje elektrických Fordů se zhroutily tak moc, že je všechny dohromady skoro překonává starý dobrý Mustang
před 5 hodinami
Ojetá italská kráska láká už po pár letech nízkými cenami. Je to pořád normální auto s plejádou motorů, také je to ale pořád Ital
včera
Tohle unikátní Lambo je jediný skutečný předchůdce Urusu. Postavit si ho nechal sultán a jezdil s ním šéf BMW a VW, potom se zatoulalo
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 12.03. 11:50 - pavproch
- IT poradna 12.03. 11:44 - pavproch
- GWM STEED 7 12.03. 10:43 - macabe
- Policejní kontroly a měření 12.03. 10:37 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.03. 09:10 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.03. 07:01 - Stepan
- Chlubítko univerzální 12.02. 22:14 - řidičBOB
- BMW Divize 12.02. 14:40 - pavproch
