Kolik berou zaměstnanci automobilek v Rusku? Leckdo jiný jim může závidět

Práce v automobilovém průmyslu platí obecně za atraktivní a ruské reálie to potvrzují, zejména ty spojené se zahraničními značkami. Je ale třeba je vnímat z tamního pohledu, Češi ohromeni nebudou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kolik berou zaměstnanci automobilek v Rusku? Leckdo jiný jim může závidět

4.8.2021 | Petr Prokopec

Kolik berou zaměstnanci automobilek v Rusku? Leckdo jiný jim může závidět

/

Foto: AvtoVAZ

Práce v automobilovém průmyslu platí obecně za atraktivní a ruské reálie to potvrzují, zejména ty spojené se zahraničními značkami. Je ale třeba je vnímat z tamního pohledu, Češi ohromeni nebudou.

Průměrná mzda v Rusku se pohybuje okolo 50 tisíc rublů, tedy v přepočtu okolo 14 700 Kč. To je ale průměr, o kterém si většina lidí může nechat jen zdát, poslední oficiální údaj o mediánu tamních mezd hovoří o 32 422 rublech za tok 2020. To znamená, že polovina Rusů bere méně než 9 500 Kč, ne zrovna mnoho. Je navíc třeba dodat, že napříč zemí panují značné rozdíly. Zatímco s Moskvou či Petrohradem jsou spojeny více než dvojnásobné sumy, v takovém Pskovu či Dagestánu mohou naopak počítat jen s polovinou.

Nás ale zaujala studie magazínu Pondělník, který publikoval přehled mezd spojených s automobilovou branží. A hned na úvod je třeba říci, že stejně jako v Česku jsou i v Rusku se s touto průmyslovou oblastí pojí mnohem vyšší částky. Jakkoliv záleží na tom, pro koho se lidé rozhodnou pracovat. Pokud se totiž nechají najmout Ladou, ve srovnání s průměry a mediány si příliš nepolepší. Svářečům je totiž nabízeno 32 až 39 tisíc rublů (9 400 až 11 500 Kč) a mechanikům na lince 30 až 37 tisíců rublů (8 850 až 10 900 Kč). Totéž si pak mohou vydělat i operátoři lisovny.

Lépe je na tom čínský Haval, který v Rusku má továrnu, a to v regionu Tula. Zde si operátor montážní linky může vydělat 31 tisíc rublů (9 150 Kč), po zapracování pak dokonce o 15 procent více. Zkušeným technikům pak může být nabídnuto až 40 500 RUB (11 900 Kč), zatímco takový GAZ v Nižném Novgorodu u řidičů ještěrek počítá s 36 tisíci rubly (10 600 Kč), u inspektora kvality s 37 tisíci rubly (10 900 Kč), u svářečů s 41 tisíci rubly (12 050 Kč) a u mechaniků minimálně s 43 700 RUB (12 850 Kč).

S nejlepší mzdou politikou jsou nicméně spojené automobilky Toyota a Hyundai. Japonská značka totiž operátorovi montážní linky nabízí 55 tisíc rublů (16 200 Kč) a technikovi údržby až 59 tisíc rublů (17 350 Kč). Korejci pak sice startují na 30 tisících rublů (8 850 Kč), ovšem takovou částku si může vydělat již pouhý učeň v oddělení kontroly kvality. Jakmile se pak přesune na montážní linku, může si jako operátor vydělat dokonce 62 tisíc rublů (18 250 Kč).

Jak je tedy patrné, práce v automobilové branži se Rusům vyplatí. Jakkoliv pochopitelně nejde o ty nejlépe placené profese. V tomto ohledu lze třeba zmínit, že na účetního každý měsíc čeká na bankovním účtu v průměru 152 tisíc rublů (44 700 Kč). A pokud jste softwarovým technikem, můžete si přijít i na 179 000 RUB (52 600 Kč). I to přibližně odpovídá české realitě, akorát v ruských poměrech.


Kolik berou zaměstnanci automobilek v Rusku? Leckdo jiný jim může závidět - 1 - Lada Niva 4x4 Black X-Ray Black 2020 prvni 02Kolik berou zaměstnanci automobilek v Rusku? Leckdo jiný jim může závidět - 2 - Lada Niva 4x4 Black X-Ray Black 2020 prvni 03Kolik berou zaměstnanci automobilek v Rusku? Leckdo jiný jim může závidět - 3 - Lada Niva Legend Black 2021 cena Perex
Lada sice lidem na ruské poměry nabízí slušné peníze, oproti ostatním značkám je však spíše skoupá. U takové Toyota nebo Hyundai se lidé mají na ruské poměry královsky. Ilustrační foto: AvtoVAZ

Zdroj: Pondělník

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.