Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik nás budou stát poslední výmysly EU? Šéf financí VW řekl účet jen za jeho firmu
6.8.2018 | Petr Prokopec
Evropská unie zas jednou chtěla pomáhat, ve výsledku je ale těžké najít někoho, kdo její novinky ocení. Výrobci aut to nejsou a i zákazníci to budou jen stěží.
Již mnohokrát jsme zmínili, že od 1. září letošního roku musí být všechna auta v prodeji homologována v souladu s novou metodikou měření spotřeby a emisí. Stejně tak jsme mohli uvést, že nová procedura WLTP představuje pro automobilky nemalý problém. Původně totiž měl rozdíl ve výsledcích testů podle staré metodiky NEDC a novými předpisy činit jen pár jednotek procent, nicméně skutečnost je mnohonásobně horší.
Co je v tuto chvíli ještě kritičtější, homologační proces je velmi náročný časově i finančně. Projít novým sítem totiž musí zvlášť naprosto každý model i každá motorizace, jenž budou na území Evropské unie prodávány. Kapacity zkušeben jsou ovšem omezené. A co více, nová metodika si i kvůli nástupu nové emisní normy Euro vyžádala mnohem větší zásahy do konstrukce vozů, než s jakými bylo původně počítáno. To pro výrobce aut znamená o náklady víc a omezená nabídka o příjmy méně.
O jaká čísla přitom jde? Dosud jsme neměli k dispozici nic konkrétního, nyní se ovšem na dané téma vyjádřil finanční ředitel koncernu VW Group Frank Witter. Ten uvedl, že náklady na novou homologaci aut pro celé impérium dosáhnou výše 1 miliardy Eur (cca 25,6 mld. Kč). To přitom rozhodně není suma, jakou by mohla jednoduše odepsat i automobilka velikosti Volkswagenu.
Podle šéfa VW Group Herberta Diesse, který nedávno oslavil prvních sto dní na svém postu, tedy v nejbližší budoucnosti čeká výzva „o velikosti Titanicu“. Jak jsme zmínili, od 1. září tedy jednoduše některé modely či varianty nebudou k dispozici a momentálně nikdo nedokáže přesně potvrdit, kdy (a zda vůbec) se do nabídky vrátí.
Volskwagen, stejně jako další automobilky, tedy čeká pokles prodejů, to je zřejmě nevyhnutelné. Na druhé straně ovšem stojí účet za novou homologaci, stejně jako nemalé výdaje, jenž musí koncern položit na oltář dalšího vývoje. Podle Diesse totiž společnost potřebuje „masivní expanzi“ v oblasti softwaru a digitalizace, aby dokázala lépe čelit konkurenci z Číny a Spojených států. Čeká nás tedy zdražování?
Ve výsledku nepochybně ano, hned 1. září ale nic takového nečekejte. Volkswagen jel ve druhém letošním čtvrtletí na plné obrátky a výroba byla navýšena o 13,5 procenta, což je dvojnásobek růstu prodejů. Automobilka tedy využije limitu maximálního povoleného množství vyrábí skladových aut homologovaných dle staré metodiky a bude je prodávat i v době, kdy již budou platit nová pravidla.
Je však otázkou, jak dlouho tento polštář Němcům vydrží a kdy dokážou dostat nabídku do stavu odpovídajícího očekáváním kupujících. Až poté bude jasné, co bude muset Volkswagen - a nejen Volkswagen - udělat, aby byl schopen dále jet podle nových pravidel. Zdá se však stále jasnější, že celý nápad EU s novými testy emisí a spotřeby, který stejně nepřinese pro zákazníka nic hmatatelného, ve výsledku jen omezí nabídku aut a zdraží ty zbývající kvůli nové zátěži na bedrech výrobců.
Kupříkladu loni VW Group v Evropě prodal 3 677 539 aut a kdybychom onen miliardový vícenáklad měli rozpustit do ročního objemu výroby, jde 272 Eur navíc na jedno prodané auto. To je skoro 7 000 korun, opravdu dost peněz i na jasnou evropskou jedničku. A nedělejme si iluze, že jiní výrobci zvládnou tento krok levněji.
Jsme tedy opravdu zvědavi, s jakými informacemi se vytasíme v průběhu zbytku roku. U automobilek nyní vládne velká nervozita a místní zastoupení mají obavy, že zejména na přelomu roků 2018 a 2019 nebudou mít pořádně co prodávat. Snad se to nestane, kdyby na to ale přece jen přišlo, víte, komu poděkovat. Byla to Evropská unie, která ve stínu Dieselgate začala tlačit na rychlost zavedení WLTP v situaci, kdy automobilky předem říkaly, že nebudou schopny tak rychle reagovat. Teď se to skutečně stalo a nevidíme nikoho, kdo by na této situaci mohl profitovat - bolet bude výrobce i zákazníky, auta přitom zůstanou z valné většiny stále stejná, jen budou jinak homologovaná...






Z pohledu automobilek není urychlený příchod nové měřicí procedury nic dobrého. Lid přitom nepocítí čistější ovzduší, spíše na něj dopadne finanční tíha za celý proces
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa Officina 8: modely Primavera a GTV v nové edici včera 15:50
- Pre GP Mugello včera 10:00
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu 18.6.2025
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
Nejčtenější články
Fandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
20.5.2025Potomci zesnulého sběratele chtěli rychle prodat vzácnost, kterou koupil za 33 milionů, v aukci bez rezervy splakali nad výdělkem
20.5.2025Noblesní, kdysi extrémně drahé Bentley Azure se dnes prodává za cenu Škody Scala, tento kus názorně ukazuje, proč tomu tak je
21.5.2025S elektromobily na věčné časy a nikdy jinak! Prodejní šéf VW po všem opakuje matku všech klišé: „Budoucnost je elektrická.”
21.5.2025Nová Toyota RAV4 je venku a sází na úplně jiný, rozporuplnější vzhled. A kontroverzní je i tím, co má pod kapotou
21.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva