Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Korejci dostali od Němců na letišti stručnou a rychlou lekci z efektivity, musí se ještě učit
21.10.2021 | Petr Miler
Vzestup korejských automobilek v posledních letech je ohromující a úctyhodný. Pořád ale platí, že dekády zkušeností s vývojem jedněch z nejlepších aut svých tříd nedohoníte během pár let.
Popravdě řečeno jsme k oběma autům, která se tentokrát sešla v letištním srovnání Mata Watsona z Carwow, docela kritičtí. Na jedné straně stojí Kia Stinger GT, podle nás jedno z nejpřeceňovanějších aut posledních let. Slyšeli jsme na něj hodně chvály, když jsme jej ale konečně mohli vyzkoušet, bylo to obrovské zklamání. Je to jeden z těch vozů, které kolega vrací s trochou nadsázky se slovy: „Nejede, nebrzdí, nezatáčí.”
Tohle auto nedělá nic tak dobře, jak by se od více jak 360koňového sportovního sedanu dalo očekávat. Ani jeho dynamika v přímce není adekvátní faktu, že jde o takové korejské BMW, vůz s dvakrát přeplňovaným šestiválcem vpředu a pohonem zadních či všech kol. Převodovka je rozpačitá, ovladatelnost též, brzdy absolutně nezvládají sekundovat ani oné ne až tak ohromující dynamice (nakonec jde o skoro 1,9 tuny vážící vůz) a i zatáčkami se tohle auto plácá se salónní nepřesvědčivostí. Dokud s ním jedete pomalu, máte pocit, jaký dobrý obchod jste udělali, však máte zadokolku s šestiválcovým turbem za solidní cenu. Jakmile jej ale vezmete u úst, zjistíte, že máte jen hru na takové auto a že by jej snad rozsekal i dobře postavený čtyřválec primitivnější koncepce.
Přesně takový postavil proti Stingeru Mat. Jde o VW Arteon R Shooting Brake, též trochu rozpačitý vůz. Vyvíjen byl po léta s cílem dostat též šestiválcové turbo, nový motor VR6 dnes dostupný jen v Číně, viděli jsme i jeho prototyp. Pod tlakem emisních regulací ale VW na poslední chvíli couvl a sáhl raději po kompletním pohonu z Golfu R, tedy čtyřválcovém turbu v tomto případě s výkonem 320 koní, a pohonem všech kol. Není na něm nic špatného, naopak, je to jeden z nejlepších takových pohonů vůbec. Ale pro Arteon R? Auto střední třídy s cenou daleko za hranicí 1,5 milionu Kč? To prostě není adekvátní.
Jak se ale říká, do toho správného světla zasadí vaše vlastní schopnosti až schopnosti soupeřů a v tomto případě VW nenarazil na těžkého soka. Kia by jej se svou koncepcí docela jiné úrovně (V6 v autě s klasickou koncepcí vs. R4 v autě s koncepcí „vše vpředu” jsou dvě odlišné ligy), mnohem objemnějším motorem se sofistikovanějším přeplňováním (3,3 biturbo vs. 2,0 turbo) měla rozjezdit bez zaváhání. A s ohledem na absenci pohonu všech kol možná jen na začátku trochu zaváhat, na suchu při těchto výkonech rozhodně. Ona ale při startu z místa krutě prohrává.
Přes několik pokusů se korejskému stroji nepovedlo prohrát o méně než půl sekundy, to je při časech okolo 13 s rozdíl třídy. Uvážíme-li vstupní parametry, je to pro Korejce jasná lekce z efektivity - vysoce ctíme jejich posun směrem výš v posledních letech, ale jedna věc je udělat dobrého konkurenta obyčejných modelů a jiná věc udělat dobrého konkurenta vrcholných sportovních provedení. Tady se prostě ještě Korejci mají dost co učit, však v tomto případě zcela marní lepší koncepci, 1,3 litru objemu motoru a jedno turbo. A nejen to, oni i s takovým náskokem jasně prohrávají.
V případě letmých startů se Kia drží vpředu, tady už je dominantní ryzí výkon motoru, při deceleraci se ale opět ukáže propracovanější konstrukce a také nižší hmotnost VW. A tušíme, že kdyby obě auta vyrazila na technickou trať, bude to znovu Arteon, který bude při své lehčí konstrukci ukazovat cestu. Příště lépe, Kio. Tedy bude-li nějaké příště - vzhledem k nepřesvědčivým prodejům Stingeru se hovoří o tom, že žádný nástupce tohoto modelu s podobnou technikou nemusí dorazit.



Kia Stinger GT se svou technikou... Foto: Kia



...působí vedle VW Arteon R na papíře jako auto z jiné ligy. V praktickém srovnání ale VW stačí čtyřválec, lepší automat a efektivnější přenos výkonu, aby Kiu navzdory handicapu nejen vyrovnal, ale rozdílem třídy porazil. Foto: Volkswagen
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Monster 2026: s dvouválcovým motorem V2 08:00
- Aktuálně ze Sepangu včera 11:54
- V Moto2 trumfoval Jake Dixon / Filip Salač out včera 11:06
- Vítězem v Sepangu sice Marquez, ale Alex včera 10:45
- Po crashi vyhrál zkrácený závod Moto3 v Sepangu Furusato včera 10:29
Nejčtenější články
Němci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro borce, nebo jde o vrak?
26.9.2025
Čas na bojkot: Šéf Audi i po všech selháních aktivně bojuje za to, aby vám zakázali koupit si auto, které ve skutečnosti chcete
27.9.2025
Nejnovější Lamborghini má 7 600 koní, nezná nic jiného než šestnáctiválcový motor
27.9.2025
Šéf Mercedesu-AMG skončil po dlouhé sérii fiasek a hloupých vyjádření. Automobilka tají, kdo ho nahradí
27.9.2025
Proslulí němečtí ničitelé krásných aut dostali výjimečnou šanci udělat auto pro jednou hezčí, ani tu nevyužili
27.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
