Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Korejci totálně propadli v hodnocení kvality péče o zákazníka, hned dvakrát
16.11.2018 | Petr Prokopec
Překvapivě mizernými výsledky pro korejské značky skončila studie zaměřená na spokojenost s prodejci aut. Přitom ta tatáž společnost u těch samých zákazníků týchž značek zjistila velkou spokojenost se samotnými vozy.
Ještě před několika málo lety byly korejské automobilky považovány pouze za levnou alternativu evropské, americké či japonské konkurence. Nicméně za touto reputací se Hyundai rozhodlo udělat opravdu tlustou čáru. Nové produkty značky, stejně jako sesterské Kie, tak již snesou plné srovnání se svými rivaly. Jsou kvalitně postavené, nabízí jistotu za volantem i patřičný komfort. Za to si samozřejmě Korejci nechávají platit více než dříve, nicméně i tak jsou nadále cenově pod konkurencí.
Daleko podstatnější je ovšem skutečnost, že Hyundai, Kia a nově založená divize Genesis začaly vévodit také celé řadě anket a průzkumů. Luxusní značka opanovala třeba studie IQS a APEAL společnosti J.D. Power, mainstreamové automobilky pro změnu vévodily britské Vehicle Dependability Study zaměřené na spolehlivost. Mohlo by se tedy zdát, že v cestě na úplný automobilový trůn již Korejcům nic nebrání. Jenže to není až tak úplná pravda.
Výsledky nové studie Sales Satisfaction Index, která se soustředí na spokojenost zákazníků s prodejní a poprodejní péčí, ale posílají korejské automobilky na úplné dno. Společnost J.D. Power přitom průzkum provedla u 25 748 zákazníků, jež svá auta koupili v období od dubna do května letošního roku a v anketě zaměřené na kvalitu nových vozů vynesli tytéž značky na vrchol. V hodnocení bylo sledováno šest kritérií - personál (podíl na hodnocení 28 %), doručení (21 %), ochota uzavřít dohodu (18 %), papírování (16 %), lokace a zázemí showroomu (13 %) a web dealerství (4 %).
Ve studii ovšem nebyla sledována jen spokojenost zákazníků s prodejci a místem, kde nakupují, ale také dohody končící fiaskem. Někteří lidé totiž přiznali, že špatné chování dealerů, cena produktů či nedostačující vystavená nabídka je nakonec dovedly ke konkurenci, a to přesto, že již byli přímo v showroomech původně zvolené značky s cílem koupit konkrétní vůz. Prodejci tedy svých chováním v podstatě odehnali jinak rozhodnutou klientelu, pročež se nelze divit, že řada automobilek uvažuje o jejich eliminaci.
Spokojenost amerických zákazníků byla měřena na stupnici od 0 do 1 000 bodů, přičemž vyšší číslo je samozřejmě tím lepším výsledkem. Klíčové je zjištění, že klientela je spokojenější, pokud s nimi dealer komunikuje pomocí textových zpráv či dalších digitálních kanálů, než aby jim klasicky zatelefonoval. Ze strany prodejců je však tato forma komunikace překvapivě využívána jen velmi málo. Rozdíl ve spokojenosti u takových zákazníků přitom činí 19 bodů (průměr 839 vs 820 bodů).
Zajímavé přitom je, že digitální komunikaci upřednostňují spíše prodejci luxusních značek než ti z mainstreamu, přestože se traduje, že lidé mířící do prémiového segmentu jsou spíše konzervativní. Navíc u zákazníků, u kterých dojde na komunikaci přes SMS ještě před návštěvou dealerství, je následně větší celková spokojenost (850 bodů) než u průměru celého odvětví (823 bodů). S takovou aktivitou ale prý má zkušenost pouze 8 procent veškerých zákazníků.
Nejde však pouze o komunikaci před návštěvou showroomu či před uzavřením dohody, ale také o poprodejní péči. Lidé přiznali, že dealeři pouze v 79 procentech volají zákazníkům, aby se ujistili, že vše je v naprostém pořádku. Zrovna tento kontakt je přitom extrémně důležitý, neboť při jeho uskutečnění celková spokojenost v průměru narůstá o 38 bodů. Je tedy více než jasné, v jakých oblastech se prodejci musí zlepšit, jinak konkurenci neporazí.
Pokud veškeré tyto poznatky vztáhneme na v úvodu zmiňované Korejce, lze obecně říci, že prodejci značek Genesis a Kia málo komunikují se zákazníky a pokud tak udělají, pak spíše pomocí telefonátu než SMS. Zároveň se zřejmě během jednání chovají povýšeně, vše pak následně uzavřou tím, že klientelu pouští z mysli pomalu ještě před jejím odchodem z dealerství. Tím si hodně škodí.
Genesis tak patří se 736 body až poslední příčka mezi prémiovými značkami, přitom průměr vyšplhal na 804 bodů. Segmentu vládne Porsche s 828 body následované Infiniti (824 b) a Lexusem (823 b). Všechny tyto značky bychom spojovali spíše s nedigitální formou komunikace, ať již kvůli cenám nebo jistému staromilství jejich zákazníků. Nicméně studie prokazuje, že u všech došlo na adaptaci na podmínky digitálního věku.
Kia pro změnu se 737 body uzavírá mainstreamový žebříček, kterému vévodí Mini (798 b). To bychom sice za až tak lidovou značku nepovažovali, spíše jde přeci jen o stylovku, nicméně J.D. Power je zjevně jiného názoru. Vůči druhému GMC (797 b) či Buicku a Chevroletu, jež dosáhli sdíleného třetího místa (792 b) ale nelze vznést v tomto ohledu jediné slovo. Průměr tohoto segmentu pak činí 771 bodů, celková spokojenost je tedy nižší než u prémiovek.

V nové studii Sales Satisfaction Index Korejci propadli...




































...na chvostu prémiového žebříčku je Genesis...





























...zatímco Kia padla na dno mainstreamu
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
včera
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuálně ze Sepangu včera 11:54
- V Moto2 trumfoval Jake Dixon / Filip Salač out včera 11:06
- Vítězem v Sepangu sice Marquez, ale Alex včera 10:45
- Po crashi vyhrál zkrácený závod Moto3 v Sepangu Furusato včera 10:29
- Aldeguer potrestán - z P3 na P7! 25.10.2025
Nejnovější články
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před 3 hodinami
Hravě stylizovaný Korejec v bazarech nestojí moc a obvykle vydrží, pozor ale na některé verze
včera
Odvolaný šéf Stellantisu věští „svému dítěti” krutý osud poté, co ho sám přivedl na hranici rozkladu
včera
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
včera
Za cenu základní Octavie můžete mít víc a víc ceněný německý superkombík. Místo 115 koní jich dostanete 457
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 10.26. 19:15 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 10.26. 15:03 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
