Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker

Je to trochu populární interpretace některých médií, realita ale k tomuto kroku daleko nemá. Zakladatel Fiskeru se chce vrátit zpátky ke kormidlu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker

26.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je to trochu populární interpretace některých médií, realita ale k tomuto kroku daleko nemá. Zakladatel Fiskeru se chce vrátit zpátky ke kormidlu.

Z našeho zpravodajství v posledních dnech vám patrně neuniklo, že o koupi společnosti Fisker Automotive, která se nachází na hranici bankrotu stojí bývalý šéf GM Bob Lutz a s ním spřízněná firma VL Automotive. Jejich motivy mohou být různé, jedním z nich je ale jistě fakt, že na základech nepříliš úspěšné Karmy staví konvenčně pojaté VL Destino. Aktiva Fiskeru každopádně chtějí s pomocí předpřipraveného řízeného bankrotu převzít za 20 milionů dolarů.

Lutz a spol. ale nebudou jedinými, kteří se o zbytky Fiskeru budou ucházet. Podle zpráv agentury Reuters je dalším na řadě i sám její zakladatel Henrik Fisker, který vedení firmy opustil v průběhu března. Není známo, jak velký podíl ve společnosti nadále drží (jistě není majoritní, když jej z firmy vyhnaly rozepře z dalšími z investorů, kteří do Fiskeru od roku 2007 nalili 1,2 miliardy dolarů), to ale nakonec není podstatné. Ačkoli oficiální stanovisko dotčených stran chybí, Reuters zmiňuje, že se Fisker spojil s hongkongským miliardářem Richardem Li, který je dalším ze známých spolumajitelů, s cílem zachránit společnost před bankrotem a převzít nad ní kontrolu.

Jejich plán se ale od toho, který spřádá VL Automotive, podstatně liší. Záměrem je totiž odkoupit za částku mezi 25 a 30 miliony dolarů zatím nesplacenou část úvěru amerického ministerstva energetiky (DOE), které Fiskeru stihlo poskytnout 192 z původně plánovaných 529 milionů a 21 si stihlo zabavit z účtů firmy. Zbývající závazek ve výši 171 milionů je tím, který Fisker nejvíce tíží a jeho eliminace by dovolila firmě fungovat dále.

Podobné odkoupení pohledávky je u státních úvěrů nezvyklé, DOE ale má dle zákona možnost i k takovému kroku přistoupit, pokud to bude znamenat záchranu alespoň části prostředků (nedobrovolně) poskytnutých americkými daňovými poplatníky. A to by v tomto případě zřejmě znamenalo - úplný konec Fiskeru znamená pro DOE čistou nulu, z 20 milionů nabízených VL Automotive by si Ministerstvo zřejmě utrhlo jen část. S tímto řešením by navíc spíše souhlasili i další věřitelé z řad dodavatelů, neboť jejich pohledávky by byly nadále evidovány jako platné v plné výši a Fisker Automotive by fungoval nadále. Řízený bankrot pro ně znovu znamenal většinu pohledávek prostě odepsat.

Řešení situace Fiskeru je dále v běhu a je možné, že se objeví další investor, který nabídne ještě lepší řešení. To si ostatně DOE jistě přeje, neboť každá další přebíjející nabídka bude znamenat navrácení větší části poskytnutých prostředků. V tuto chvíli je ovšem podle zdrojů Reuters na koni Henrik Fisker, který by v případě převzetí dluhu získal s podporou Richarda Li znovu i faktickou kontrolu nad fungováním Fiskeru. Jestli se to opravdu stane, ukážou nejbližší týdny či měsíce.


Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 1 - Fisker Atlantic oficialni 01Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 2 - Fisker Atlantic oficialni 02Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 3 - Fisker Atlantic oficialni 03Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 4 - Fisker Atlantic oficialni 04Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 5 - Fisker Atlantic oficialni 05Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 6 - Fisker Atlantic oficialni 06Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 7 - Fisker Atlantic oficialni 07Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 8 - Fisker Atlantic oficialni 08Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 9 - Fisker Atlantic oficialni 09Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 10 - Fisker Atlantic oficialni 10Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 11 - Fisker Atlantic oficialni 11Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 12 - Fisker Atlantic oficialni 12Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 13 - Fisker Atlantic oficialni 13Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 14 - Fisker Atlantic oficialni 14Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker - 15 - Fisker Atlantic oficialni 15
Záchrana Fiskeru řízená jeho zakladatelem by jistě znamenala nejen obnovení výroby Karmy, ale i vývoje menšího a levnějšího Atlanticu

Zdroj: Reuters

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše