Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kupte si skutečné monstrum skupiny B, Peugeot 205 turbo 16 Evo I po Vatanenovi
30.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tohle auto není pomalovaná silniční verze 205 turbo 16, je to to konkrétní auto, které vyhrálo Monte Carlo a Švédskou rallye v roce 1985.
Řeknete-li před opravdovým fanouškem rallye „skupina B”, rozšíří se mu zornice, zježí se mu chlupy a bude pozorně poslouchat, co z vás dál vypadne. První půlka 80. let, kdy tyto speciály po erzetách létaly, leckdy doslova, bývá označována za zlatou éru rallye. Výkony přes 450 koní nebyly výjimkou, takže se setkáte i se slovy „příliš rychlé”. Bezpečnost je další aspekt, však také konec skupině B vystavilo několik smrtelných nehod a auta pro ní určená rázem nebyla k užitku.
Svého času se nikým nechtěná prodávala za pakatel, dnes jsou z nich lákavá svědectví jedné šílené éra. Občas se objeví v prodeji Peugeot 205 turbo 16, tedy silniční verze, homologační speciál. Dnes tu ale máme něco jiného, exkluzivnějšího - 205 turbo 16 v závodní verzi, se kterou jezdil sám Ari Vatanen se spolujezdcem Terrym Harrymanem. Je to šasí C11, tedy vůz, který vyhrál mimo jiné Rallye Monte Carlo v roce 1985, své úplně první ostré nasazení.
O prvenství se Vatanen přetahoval s Walterem Röhrlem na Audi Quattro a jak se píše v popisu aukce u domu RM Sotheby's, kde bude vůz 14. května k mání, v průběhu soutěže dostalo duo Vatanen - Harryman osmiminutovou penalizaci kvůli chybě v zaznamenávání času. Měli ale určitý náskok, takže museli dohánět „jen” 4:41. To zvládli a ještě zvíězili s náskokem 5 minut a 17 vteřin. Ze 33 erzet byli nejrychlejší na jednadvaceti.
V následující soutěži ve Švédsku Vatanen znovu vyhrál, a to se stejným rozdělením točivého momentu, 33:67 na přední:zadní nápravu, ale s kratší převodovkou, která limitovala jeho maximálku na 187 km/h. Opět soupeřil s Audi, ale pro horší vyvážení měly ingolstadtské vozy větší problémy s přechody mezi sněhem a šotolinou.
Následující rallye v Portugalsku Vatanen s tímhle vozem nedokončil kvůli technickým problémům a to byl poslední podnik světového poháru, kde vůz se šasí C11 jel. Později, opět s Vatanenem za volantem, se ukázal na jiných rallye, ale už nikoliv v barvách továrního týmu Peugeot Talbot Sport.
V sezóně 1985 Peugeot získal jak titul mezi jezdci, tak i mezi výrobci, a to i díky tomuto konkrétnímu autu. Je to první vývojový stupeň soutěžního 205 turbo 16 ze dvou, je s váhou 1 125 kg těžší než ten druhý. Uprostřed umístěná je osmnáctistovka o 16 ventilech - odtud číslo 16 v názvu -, z níž turbo doluje 430 koní a 490 Nm. Převodovka je manuální pětistupňová, tlumiče vyrobil Bilstein a na všech kolech jsou brzdy se čtyřpístkovými třmeny.
Cena není známa, ani vyvolávací, ani odhad nejvyšší nabídky, ale máme tu čest s autem, které skutečně jezdilo rallye a taky vyhrávalo, takže nebude nízká. Ve statisících Eur se pravděpodobně pohybovat bude. Nevíme, jestli je po renovaci, nebo jestli prostě stálo v garáži od posledního výletu na rallye a před fotkami ho někdo jen umyl, kouzelné je ale tak či onak.
Z továrních barev Peugeot Talbot Sportu a loga Rallye Monte Carlo soudíme, že ho někdo uvedl do stavu, ve kterém bylo právě při své první rallye. A na fotkách vypadá všechno perfektně. A hledáte-li vůz jako investici a Mercedes 560 SL 6.0 AMG po M. Schumacherovi není to pravé, cena této 205 turbo 16 také klesat nebude. To samozřejmě jen pokud ji nerozvěsíte po kamenných zídkách lemujících silnici na Col de Turini.



















Vatanenova soutěžní 205 je v krásném stavu











Historické fotografie ukazují vůz ve dnech největší slávy
Zdroje: RM Sotheby's, Supercars.net
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
před 4 hodinami
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Chystaná Škoda Octavia Combi od Dacie byla nachytána při testech, na současném trhu to může být převratné auto
26.11.2025
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, bublina baterek pro elektromobily je na pokraji prasknutí
26.11.2025
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
26.11.2025
Poslední nové BMW s tlačítky v interiéru a displejem menším než Afrika končí, zůstane po něm jen prázdnota
26.11.2025
Je opravdu zlé, když technici Porsche adorují 2,2tunový nesmysl konkurence, aby snáz prodali ten svůj
26.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
