Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hamilton musí skončit, aby zabránil nejhoršímu, říká legenda F1. Pořád bude lepší odejít teď než později
24.6.2022 | Petr Prokopec
Nejde o žádného z jeho dlouholetých kritiků, naopak jde o slova někoho, kdo jej chová v úctě. Přesto je přesvědčen, že Hamilton promarnil šanci odejít na vrcholu. A pořád pro něj bude lepší udělat to teď než později.
Lewis Hamilton je mnohými považován za nejlepšího pilota Formule 1 všech dob. Statisticky tomu tak v řadě ohledů je, Brit má na svém kontě stejně jako Michael Schumacher sedm mistrovských titulů. A není až tak podstatné, že německou legendu překonal počtem vítězství v jednotlivých závodech, když zlatý pohár zvedl nad hlavu již stotřikrát - závodů se dnes jezdí mnohem víc než v Schumacherově éře.
Tahle šňůra ale skončila už docela dávno, Hamilton naposledy vyhrál loni v Saudské Arábii. A letos se nejvyššímu stupínku ani nepřiblížil. Dojíždí na techniku, která se nemůže vyrovnat konkurenci, to ale není celý problém. Nováček u týmu George Russell je daleko úspěšnější, což ještě může způsobit velký konflikt. Myslí si to i Nico Rosberg, který něco takového zažil na vlastní kůži.
Německo-finský závodník byl dosud jediným, kdo Hamiltona dokázal porazit. V roce 2016 nicméně šokoval celý svět, když pět dní po zisku titulu oznámil odchod do důchodu. Dokázal tak ovšem něco, co se v F1 - a ve sportu obecně - podařilo málokomu. Tedy dokázal odejít v nejlepším. O něco podobného se ostatně snaží i Hamilton, který by rád získal titulů osm, aby se Schumacherem nemusel první místo sdílet. Je nicméně otázkou, zda se tak stane, neboť momentálně je v šampionátu až na šestém místě. Na vedoucího Maxe Verstappena přitom ztrácí takřka sto bodů a uvážíme-li, že Verstappen jej loni porazil i s horším autem...
Do konce sezóny pochopitelně zbývá ještě třináct závodů, během kterých se budou rozdělovat stovky bodů. Osmý titul je tedy sice stále ve hře, ovšem jelikož má Mercedes a hlavně Hamilton asi největší potíže s poskakováním (tzv. porpoising) a ztrácí pořád asi 7 ž 8 desetin sekundy na kolo, nezdá se být něco takového úplně reálné. Brit by tedy dle další z legend Formule 1 měl skončit. Vlastně tak měl učinit učinit již dávno, jak naznačuje Sir Jackie Stewart. Ten se totiž bojí, že se současným monopostem Hamilton, který byl taktéž pasován na rytíře, již nic nezmůže. A kvůli tomu se může začít nudit, a tak dále ztrácet.
„Vedl si extrémně dobře. Pochází ze skromného prostředí, jeho otec musel vzít pět zaměstnání, aby dokázal financovat jeho kariéru v motokárách, dokud si jej nevyhlédl jistý Ron Dennis. Když došlo na loučení, byl to Hamilton, kdo udělal ono rozhodnutí, ne Ron Dennis. Viděl potenciál Mercedesu. Dnes ale prožívá těžké chvíle s rychlejším týmovým kolegou, což pro něj bude složité. Myslím si, že je čas, aby skončil,” řekl Stewart v podcastu The Convex Conversation.
„Má svou hudbu, kulturu, miluje oblečení. Do módního světa se vyloženě hodí. A jsem si jistý, že v něm bude úspěšný, neboť si dokázal vybudovat finanční zázemí. Navíc oprávněně, neboť svého času byl nejlepším jezdcem v poli. Rád bych ale, aby nyní odešel. Vlastně je škoda, že neodešel na vrcholu. Něco takového už nezvládne. Je ale lepší, aby skončil hned, než aby se trápil, neboť již jednoduše nemůže dělat to co dříve. Tedy vítězit,“ uvedl dále Stewart.
Má to hlavu a patu, otázkou je, zda Hamilton velikána F1 poslechne. Už jen proto, že smlouvu má do konce příštího roku. Navíc je tu Russell, který podle dalšího bývalého závodníka Jacquese Villeneuva má pro letošek jediný cíl, a to porazit svého kolegu. „Nevadí mu, že auto poskakuje. Již od počátku věděl, že to není vítězný vůz. Pokud však Hamiltona porazí, dosáhne velkého úspěchu a pro Mercedes by se tím pádem stal týmovou jedničkou.
S pozicí č. 2 se nicméně Hamilton jen tak nesmíří. Před tím varoval již Rosberg, nyní se k dané věci vyjádřil i Valtteri Bottas. Ten dle svých slov dokonce v roce 2018 zcela zvažoval odchod z F1, neboť u týmu byl vedle Brita, který měl podporu celého Mercedesu, odsouzen do role týmové dvojky, nosiče vody. A byl z toho velmi nešťastný. Jak ale uvedl v podcastu Motor Sport Magazine, o sezónu později začal jezdit víc sám za sebe a v jednu chvíli byl dokonce v čele šampionátu. Ten sice nakonec neovládl, nicméně cenná vítězství mu vrátila sebevědomí.
Nyní je Fin v šampionátu za Hamiltonem, ovšem nikoli jako jeho kolega. Místo toho přestoupil k Alfě Romeo, kde se stal stájovou jedničkou. A je prý šťastnější, neboť Mercedes byl kolem Hamiltona postavený a jiní jezdci nedostávají férovou šanci s ním soupeřit. Přesto působení u třícípé hvězdy nelituje: „Byla to pro mě velká škola a jsem rád, že se to tak stalo,“ říká dnes Bottas. I jeho slova ale ukazují, jak těžké bude dostat Hamiltona ze sedla - sám se zatím k odchodu z F1 rozhodně nemá.
Hamilton se letos ve Formuli 1 trápí a podle Jackieho Stewarta už v ní neměl být. Ideální příležitost odejít na vrcholu promeškal, Stewart ale říká, že i odejít teď bude lepší než později. Foto: Mercedes-AMG F1 Team
Zdroje: The Convex Conversation a Motor Sport Magazine Podcast
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 3 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 4 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 6 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 7 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva