Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lež dne: vznětové motory v USA válcují hybridy
12.1.2012 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Když se bez rozmyslu papouškují tiskové zprávy údajně nezávislých neziskových organizací, může se i pohádka obrátit v realitu.
Na webu Autorevue.cz se dnes objevila zpráva o tom, že Vznětové motory v USA válcují hybridy. Co si lze představit pod pojmem „válcovat”? Neberu si k ruce výkladový slovník, ale v daném kontextu chápu toto vyjádření jako „drtivě porážet”. Děje se ale něco takového v USA?
Autor článku hovoří o válcování na základě tvrzení, že osobní vozy poháněné naftovými motory zaznamenaly loni meziroční nárůst prodejů o 27,4 %, zatímco hybridy poklesly o 2,2 %. Dále přidává odhady rozličných společností, podle nichž by se tržní podíl dieselových automobilů v USA měl do roku 2015 dostat až na 6,0 až 6,5 %, v roce 2017 dokonce na 7,4 %.
To zní jako dobrá opora pro zmíněné tvrzení, problém je ale v tom, že neodpovídá realitě. Pokud si projdeme čísla prodejů osobních aut v USA, zjistíme, že se současným podílem naftou poháněných vozů to vůbec není tak horké. Nevím, z čeho vychází onen tříprocentní současný podíl a co k čemu vztahuje, podle statistik HybridCars.com se ale loni v USA prodalo 101 624 naftou poháněných aut a 268 807 hybridů. Tržní podíl dieselových aut tedy činí 0,79 procenta a hybridních 2,11 procenta. Podle toho bylo loni každé 47. prodané auto hybridní kdežto u dieselů to bylo každé 127. Válcování?
Ano, válcovat se dá i trendem, i zde je ale třeba podívat se na čísla v širších souvislostech. Podle Kelley Blue Book se tržní podíl hybridů od roku 2009 do loňska v Americe téměř zdvojnásobil, u dieselů mezi léty 2009 a 2010 dokonce poklesl a jedinou pozitivní změnou je již zmíněný loňský růst. Pokud se navíc podíváme na trendy pro jednotlivé měsíce, zjistíme, že mezi lednem a březnem prodej hybridů v Americe výrazně rostl (+12,1 % v lednu, + 39,0 % v únoru a + 46,4 %), v dubnu už rostl jen o 4,8 procenta a pak následovaly dlouhé měsíce propadu. Netřeba velkého důvtipu ani skvělé paměti, abychom došli k závěru, že za tento pokles může především ničivé zemětřesení v Japonsku, které učinilo velkou část hybridů v Americe částečně nebo zcela nedostupnou (cca dvě třetiny hybridů prodaných v USA mají japonskou značku), což vám po telefonu s povzdechem potvrdí i tamní prodejci. Situace se vrátila do normálu až koncem roku, kdy prodeje hybridů opět rostly dvouciferným tempem.
Jinými slovy: dieselová auta v USA zdaleka nedosahují takového tržního podílu jako hybridy a z dlouhodobé perspektivy ani nevykazují takový růst tržního podílu. Odlišný loňský trend je pak pouze dílem toho, že většinu hybridů prostě nebylo možné po většinu roku rozumně koupit. Je toto válcování v pravém slova smyslu? Domnívám se, že nikoli.
Proč tedy kolegové takto postavený článek vydali? Inu, jeho závěry jsou prakticky kompletně převzaty z tiskové zprávy Diesel Technology Forum, které se samo prohlašuje za „neziskovou věnující se zvyšování povědomí o významu naftových motorů, pohonných hmot a technologií”. Když vidím slova „nezisková” a „organizace”, ptám se ihned: Kdo vás platí? Podívejte se na web DTF a uvidíte, odkud vítr vane. Za touto organizací stojí převážně firmy mající velký zájem na zlepšení image dieselů v očích amerických spotřebitelů (převážně automobilky, které je již v Americe prodávají, nebo se k tomu chystají) a podle toho toto fórum jedná - prezentuje fakta tak, aby vypadala, jak jeho členové potřebují.
Mělo by být na nás novinářích, abychom uváděli tyto pokroucené pohledy na pravou míru a nevycházeli jen ze závěrů uváděných v tiskových zprávách. Nejsme přece sluhové zájmů té či oné korporace, jen v takové pozici ale můžeme říci, že diesely v Americe válcují hybridy. Nic takového se podle všeho neděje a prezentovat takto krátkodobý trend ovlivněný přírodní katastrofou, která loni postihla Japonsko, považuji přinejmenším za nešťastné, ne-li rovnou za lživé.





O většinu prodejů naftových aut v USA se stará VW Jetta TDI
Premiantem mezi hybridy je Toyota Prius
Foto: Volkswagen, Toyota, Wikimedia Commons
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025Další absurdní fiasko pro Evropu. Místní značky se kompletně vzdávají své techniky ve prospěch Asiatů, kteří tím jen dál stahují náskok
3.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva