Majitel dvou Tesel zjistil, kolik Modelu S P100D ubylo výkonu po 160 tisících km

Že elektromobilům s postupem času klesá kapacita akumulátorů a tím se i zkracuje dojezd, se ví, ale jak se mění výkon? I ten klesá a jak ukázal jeden z majitelů Tesel, ne zrovna málo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Majitel dvou Tesel zjistil, kolik Modelu S P100D ubylo výkonu po 160 tisících km

20.12.2019 | Petr Miler

Majitel dvou Tesel zjistil, kolik Modelu S P100D ubylo výkonu po 160 tisících km

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že elektromobilům s postupem času klesá kapacita akumulátorů a tím se i zkracuje dojezd, se ví, ale jak se mění výkon? I ten klesá a jak ukázal jeden z majitelů Tesel, ne zrovna málo.

Elektrická auta jsou dnes stále do značné míry neprobádaným územím. Zatímco vozy se spalovacími motory za sebou mají více jak století intenzivního používání po miliony kilometrů v rukách miliard řidičů, elektromobily se alespoň pozvolna rozmáhají teprve několik let. Bude tedy trvat ještě dlouho, než zjistíme, jaký vliv má čas a různé způsoby používání těchto vozů během něj na jejich kondici a další perspektivu.

Středobodem pozornosti je v tomto ohledu obvykle stav akumulátorů, což má svůj smysl, jde dnes o nejdražší a v mnoha ohlede nejproblematičtější komponent. Na degradaci baterií se tak zaměřují rozličné studie, ale co samotný výkon vozu? Na ten se s odstupem času dívá málokdo, neboť se obecně má za to, že elektrický motor ztrácí svou kondici jen velmi pozvolna a je případě docela jednoduše nahraditelný.

To může být pravda, vyvozovat z toho ale, že výkon elektromobilu postupem času neklesá, by bylo mylné. Připomíná to Brooks Weisblat z DragTimes, který při pohledu do jeho garáže může působit dojmem fanouška konvenčních aut, ale není tomu tak. Má i dvě Tesly, jmenovitě Model S P100D a Model 3 Performance, které se rozhodl porovnat ve sprintu. Proti své „trojce” s asi 6 tisíci najetými km ovšem nepostavil vlastní Model S, ale exemplář svého známého, který má na tachometru už skoro 160 tisíc km.

Za normálních okolností jsou tyto dva vozy nesrovnatelné, ve sprintu s trochu lepším reakčním časem řidiče Modelu 3 ale najednou Model S nezvládá ukázat svou nadvládu. Je nakonec lepší, ale výsledný čas už není tak dobrý, jako býval kdysi. Důvod? Uhádli jste, vůz už není tak výkonný a protože jej Brooks měl k dispozici jak jako úplně nový v roce 2016, tak nyní po oněch 160 tisících km, mohl porovnat jeho výkon tehdy a nyní.

Rozdíl je poměrně drastický - vůz za tu dobu pozbyl 39 kW, tedy asi 51 koní. To je u dnešních konvenčních aut nevídaná věc, ani tak výkonné stroje, jako je Model S, nepřijdou za pouhých 160 tisíc km obvykle o žádný výkon, natož pak o 51 koní. Zkrátil se samozřejmě i dojezd úbytek z maximálních 317 mil (510 km) na 283 mil (455 km) už je obvyklejší, třebaže přijít za 3 roky a zmíněnou kilometráž o takový „dosah” též nelze brát na lehkou váhu.

Pochopitelně nevíme, co přesně za snížením výkonu stojí, může to být motor, může jít i v tomto případě o akumulátory. Každopádně to berte jako další odkrytý dílek mozaiky tajemství elektrických aut - nejen na jejich původní dojezd, ale ani na jejich původní výkon se nelze spoléhat tak dlouho jako o vozů, které z valné většiny používáme i dnes.


Majitel dvou Tesel zjistil, kolik Modelu S P100D ubylo výkonu po 160 tisících km - 1 - Tesla Model S P100D ztrata vykonu 160 tkm 01Majitel dvou Tesel zjistil, kolik Modelu S P100D ubylo výkonu po 160 tisících km - 2 - Tesla Model S P100D ztrata vykonu 160 tkm 02Majitel dvou Tesel zjistil, kolik Modelu S P100D ubylo výkonu po 160 tisících km - 3 - Tesla Model S P100D ztrata vykonu 160 tkm 03Majitel dvou Tesel zjistil, kolik Modelu S P100D ubylo výkonu po 160 tisících km - 4 - Tesla Model S P100D ztrata vykonu 160 tkm 04Majitel dvou Tesel zjistil, kolik Modelu S P100D ubylo výkonu po 160 tisících km - 5 - Tesla Model S P100D ztrata vykonu 160 tkm 05Majitel dvou Tesel zjistil, kolik Modelu S P100D ubylo výkonu po 160 tisících km - 6 - Tesla Model S P100D ztrata vykonu 160 tkm 06Majitel dvou Tesel zjistil, kolik Modelu S P100D ubylo výkonu po 160 tisících km - 7 - Tesla Model S P100D ztrata vykonu 160 tkm 07Majitel dvou Tesel zjistil, kolik Modelu S P100D ubylo výkonu po 160 tisících km - 8 - Tesla Model S P100D ztrata vykonu 160 tkm 08Majitel dvou Tesel zjistil, kolik Modelu S P100D ubylo výkonu po 160 tisících km - 9 - Tesla Model S P100D ztrata vykonu 160 tkm 09
Srovnání nejrychlejších verzí Modelů 3 a S může vypadat jako nesmysl, pokud má ale eSko na hrbu okolo 160 tisíc km, rázem tak jasným králem není

Majitel dvou Tesel zjistil, kolik Modelu S P100D ubylo výkonu po 160 tisících km - 10 - Tesla Model S P100D ztrata vykonu 160 tkm 10
Důvodem je citelný úbytek výkonu (a dojezdu) za 3 roky ježdění

Zdroj: DragTimes@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.