Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Malé automobilky bez svých zakladatelů: Henrik Fisker i Charles Morgan končí
15.3.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tento týden nebyl pro šéfy značek Morgan a Fisker zrovna příjemný. Jeden ovšem odchází se vztyčenou hlavou, druhý spíše s hlavou v dlaních.
Takhle nějak vypadá americký sen a jeho následné rozplynutí. Přitom ještě před šesti lety se zdálo, že dánskému designérovi Henriku Fiskerovi nestojí vůbec nic v cestě do automobilové síně slávy. Za sebou měl léta strávená prací pro Ford, BMW a Aston Martin, kde stvořil tak ikonické modely jako Z8, DB9 nebo V8 Vantage, před sebou rozjezd vlastní automobilky. Její výtvor nazvaný Fisker Karma se navíc k radosti investorů objevil již o pouhý rok později na autosalonu v Los Angeles, přičemž byl ihned korunován titulem „první produkční hybrid s možností napájení ze zásuvky na světě“. Výroba měla začít hned v roce 2009, tehdy však Fiskerovo sebevědomí utrpělo první ránu. A po ní bohužel přišly další a další.
Všechny zde vyjmenovávat nebudeme, tou nejzásadnější ale bylo pozastavení vládní půjčky a obrácení veřejnosti proti automobilce. Hybridní Karmu s cenou startující v Americe na 102 000 USD (cca 1,94 milionu korun) si totiž mohl dovolit maximálně Leonardo DiCaprio a obdobně majetní filantropové. To nevedlo ani k dobrému podvědomí, ani k adekvátní prodejnosti. Když pak navíc vloni zkrachovala společnost A123 Systems, která automobilce dodávala zásadní komponenty v podobě baterií, mohly se výrobní linky zastavit úplně.
V té době ovšem Henrik Fisker již nebyl tzv. CEO společnosti, na tomto postu jej již v únoru 2012 vystřídal Tom LaSorda, bývalý ředitel Chrysleru. Ani ten však nedokázal odvrátit neodvratitelné a ještě v srpnu Fisker Automotive opustil a jeho místo zaujal Tony Posawatz, který byl dříve ředitelem linky, na které se vyrábí hybridní Chevrolet Volt. Fisker pak zaujal roli výkonného předsedy společnosti a jejího designového ředitele, čímž se všechna ozubená kolečka zdála být na svém místě. Pohybovat se ovšem soukolí nezačalo.
Jak jsme si řekli na konci ledna, Fisker Automotive již od léta loňského roku nevyrobil jediný exemplář svého jediného modelu Karma. Naděje sice svitla v okamžiku, kdy čínská firma Wanxiang Group odkoupila nearmádní divizi společnosti A123 Systems, ani toto sloučení však výrobní linky ihned nerozpohybovalo. Posawatz byl tak nucen hledat další spojence, což ale evidentně bylo v rozporu s Fiskerovými představami. Rezignaci, kterou podal tento týden, totiž předcházel „zásadní nesouhlas s vedením Fisker Automotive v otázce obchodní strategie“.
Co si pod tím představit? V podstatě jen to, že duchovní dítě dánského designéra se víceméně chystá pohltit další čínský gigant. Přičemž v kuloárech panují zvěsti o značce Zhejiang Geely, která již vlastní Volvo. A to se zřejmě Fiskerovi nelíbilo, proto bouchnul do stolu. Jeho odchod z vedení firmy, kterou zakládal, ovšem neznamená absolutní pálení mostů. Zadní vrátka jsou prý pootevřena pro jeho možný návrat. Ovšem jen do pozic designéra a firemního „maskota“.
Obdobná role ostatně čeká i Charlese Morgana, který byl tento týden na základě rozhodnutí členů rady a akcionářů nahrazen v roli vrchního ředitele britské značky Morgan Motor Company. Tedy automobilky, kterou sám nezaložil, je ale přímým potomkem Henryho Fredericka Stanleyho Morgana, který společnost zakládal v roce 1910. Na rozdíl od Fiskera však Morgan odchází se vztyčenou hlavou, přičemž podle obchodního ředitele Nicka Bakera zůstává „jednou z klíčových postav značky. Jeho role se ovšem nyní bude soustředit zejména na vytváření nových trhů a hledání nových příležitostí.“
Jinými slovy, Charles Morgan bude jen tahat za nitky v pozadí. A to zejména na mezinárodní úrovni, zatímco nově jmenovanému Steveovi Morrisovi připadlo na bedra rozhodování zejména v rámci Velké Británie. Podle mluvčího značky přitom toto rozhodnutí vyplynulo tak nějak ze stavu věcí a bylo prý přátelské. Je ostatně překvapením, že Morgan odchází a nikoli ze své vůle, neboť jen málokdo před ním dokázal učinit značku ziskovější a její výrobu efektivnější. Současní většinoví majitelé ale zřejmě míří ještě výše...






Hned dva šéfové malých automobilek tento týden skončili ve své funkci. Zatímco ovšem Charles Morgan může odejít s hlavou vztyčenou, pro Henrika Fiskera je rezignace rozplynutím amerického snu
Zdroje: Automotive News, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejčtenější články
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Živá témata na fóru
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Kúpa jazdeného Audi A6 45 TDI quattro Sport VS Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line 11.03. 08:48 - otiscavin
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
