Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit
1.10.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Když na okruh dorazíte ve staré Ladě, respekt okolí to nevzbudí. Ale co když jde o auto, které si schopný mechanik staví ve volném čase?
VAZ alias Lada 2104 byl i u nás populární kombík vyráběný od začátku 80tých let vlastně až donedávna - výroba tohoto modelu a souvisejících verzí skončila teprve v roce 2012. Jak asi tušíte, toto auto nebylo ani v době svého uvedení na trh nové, šlo o evoluci předchozího typu 2101 z roku 1970, který byl sám licenční variací na Fiat 124 z roku 1966. Když se tedy model 2104 dostal v roce 1984 na trh, žádná velká bomba to nebyla.
Přesto se pokoušel zaujmout i klientelu na západ od zemí východního bloku a jako Lada Riva Estate se prodával také na britských ostrovech, i s volantem vpravo. Díky velmi nízké ceně nebyl neúspěšný, podobně jako tehdy škodovky s motorem vzadu, obdobným způsobem se ale také stal terčem posměchu nemála Britů, kteří spíše než poměr výkonu a ceny zkoumali onen výkon. A ten tu vážně nebyl bůhvíjaký.
Když tedy dnes s tímto autem přijedete na okruhový den - a ne se jen dívat - musí si ostatní myslet, že jste se zbláznili. Pravda, vůz, který vidíme je docela zachovalý kousek a na velkých kolech od Ronalu nevypadá úplně marně, je to ale pořád stará Lada se sériovými brzdami, tady máte spíš problém nezačít se hlasitě smát. Jenže ne všechno je tak, jak se na první pohled jeví.
Majitelem auta je Tim Hudson, který provozuje vlastní dílnu zabývající se úpravami aut. Je to mechanik a když zrovna nepracuje na autě některého ze zákazníků, dělá na vlastních. Má jich více, jedním z nich je ale právě stará Lada Riva Estate alias 2104, kterou dlouho používal v prakticky sériovém stavu. Když mu ale, podle jeho vlastních slov, „došly sériové motory”, poohlédnul se po jiném, který by mohl autu nadělit. A nenapadlo ho nic lepšího než jednotka CA18DET od Nissanu.
Je to přeplňovaná jedna-osmička, která v sériovém provedení dávala 124 kW (167 koní) a z nám bližších aut se montovala třeba do Nissanu 200SX. Tady ale sériová nezůstala. Z úprav zmiňme mj. kované písty Wiesco, odlehčenou kliku, větší vstřikovače nebo kompresor Racing Holset RS341. To jsou ale jen ty nejvýznamnější úpravy, sériové tu nezůstalo skoro nic.
Je otázkou, kolik může mít motor ve výsledku výkonu - známe upravené kusy se standardními „vnitřnostmi” dávající přes 300 koní, tento CA18DET může mít klidně ještě o stovky koní více. A pro představu, měli jsme tu Lada 2104 s podobným turbem Nissanu a 400 koňmi, která dávala stovku pod 5 sekund a trápila i Porsche 911 turbo.
Tento vůz ještě není hotový, má „jen” motor a pospravený kabátek, přesto je na něm ještě dost práce. Má třeba stále sériové brzdy, přesto jej Tim vytáhl na okruh ve Snettertonu (ano, tam jsme mohli vidět řádit i 500koňovou Škodu Yeti RS), jen tak, pro zábavu. A ta se opravdu dostavila.
Dokumentuje ji jedno krátké, ale velmi výmluvné video - nadopovaná Lada na sériových brzdách a nehotovém podvozku se tak nějak poskládá do vracečky, všichni ji dojedou a na rovince chtějí předjet. Jenže řidič dá plný plyn a zase všem zmizí. „Nikdo se ji ani neblížil na rovinkách, bohužel všichni ji dokázali předčít dostat v zatáčkách i při decelercaci kvůli zcela sériový brzdám. I tak ukazuje, co lze udělat i s malým CA18DET,” říká s úsměvem majitel a autor v jedné osobě.
Podívejte se na to sami níže, už marnost ostatních pobaví. Až bude tohle auto úplně hotové, může být vážným soupeřem pro kde co...



Tohle auto vypadá zajímavě a koly naznačí, že není úplně obyčejné. Přesto od něj nečekáte mnoho

Pod kapotou je ovšem rozsáhle upravený motor CA18DET o mnoha stech koních





Vůz neměl vždy v dílně Tima Hudsona vždy čestné místo...





Na okruhu Snetterton se za ním v zatáčkách pomalu dělaly kolony, na rovinkách už to ale bylo jinak
Zdroj: Hudson Speed Shop
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
 Prodeje elektrických Fordů s koncem dotací v USA zkolabovaly až šokujícím způsobem, ani šéf firmy nečekal takový pád
před 54 minutami
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
včera
 „Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
včera
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    