Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes, který si koupil Hamilton, přes obrovské dotace moc nekupují ani Němci
30.7.2021 | Petr Miler
Mercedes je další z automobilek, které svou brzkou budoucnost vidí jen v elektřině. Pokud ale soudí, že o taková auta je zájem, pak nevíme z čeho. Ani klíčový model EQC spadající mezi tak populární SUV nefrčí.
Německo už o loňska dává na elektrická auta dotaci skoro čtvrt milionu korun na kus a některé vozy tak jde pořídit i zcela zdarma. V tomto kontextu není není divu, že zájem o ně roste, třebaže asi ne až tak, jak optimisté doufali. Za uplynulý půlrok se u našich západních sousedů prodalo 148 716 elektromobilů, což znamená podíl na celkových prodejích (1 390 889) ve výši 10,7 %. Uvážíme-li, že se některá auta skutečně skoro rozdávají, to není zase tolik, některým elektrickým autům se přesto daří. Tím úplně nejprodávanějším je pak VW up! s 15 471 registracemi a více jak 10procentním podílem na trhu.
Ne každý elektromobil ale má dnes v Německu na růžích ustláno a paradoxně může jít i o domácí koně. Jedním z nich je Mercedes-Benz EQC, který třícípá hvězda ve své domovině mocně propaguje už přes rok. Kromě marketingových aktivit, mezi které patřila i koupě vozu Lewisem Hamiltonem, automobilka ráda hovoří o vysokém zájmu, ten je ale všechno, jen ne takový. A tak i v době, kdy všechno elektrické zažívá v Německu boom, EQC jen paběrkuje.
V datech tamního úřadu pro motorová vozidla (KBA) informace o počtu prodejů EQC na první pohled vůbec nenajdete, neboť automobilka je samostatně neeviduje - možná raději. Musíte při pročítání tabulek chvíli přemýšlet a objevit kolonku „vozy s elektrickým pohonem” u modelu GLC. V takový moment narazíte na pouhých 168 prodaných aut za červen a 1 976 aut za celý letošní rok. To nemusí na první pohled vypadat jako úplná mizérie, je ale třeba si uvědomit, kde jsme - na největším evropském trhu s auty vůbec.
Evidovaných 168 aut za měsíc je opravdu bída s nouzí. Pro srovnání - konkurenčního Audi e-tron se v červnu prodalo 574 kusů a za letošek 4 137 exemplářů. Lépe se prodává i mnohem dražší Porsche Taycan (299/1 982 aut), nemluvě o Škodě Enyaq (1 623/4 120 aut) či třeba levnějším Hyundai Kona (3 500/15 244). A spalovací pohony v případě GLC drtí elektrickou verzi zcela - jejich prodej je i jen v Německu skoro 10krát vyšší.
Proč tomu tak je, nedokážeme jednoznačně říci. Buď se EQC lidem zkrátka nelíbí, nebo jsou klienti Mercedesu příliš konzervativní a příliš dobře situovaní na to, aby naskákali do elektrických aut jen proto, že jim někdo zaplatí pár set tisíc z jejich ceny.
Ať už je ale důvodem cokoli, je fascinující, že Mercedes před pár týdny v kontextu těchto zjištění avizoval svůj závazek směrem k úplné elektrické budoucnosti. Je skutečně smutné, když trh přestane být trhem, když automobilky přestane zajímat, co lidé chtějí a nechtějí a rozhodnou se jim vnutit auta dle svých - nebo vlastně ani ne svých - představ. Vzít to jako fakt dokážeme, smířit se s tím nikoli, s bolavou zkušeností s jinak centrálně ovládaným hospodářstvím rozhodně ne.

Lewis Hamilton si sice Mercedes EQC koupil... Foto: Mercedes-Benz
...mnoho lidí ale jeho příkladu nenásledovalo. Ani v domácím Německu není tento vůz navzdory velmi štědrým dotacím příliš úspěšný. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj dat: KBA
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
První nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před hodinouBentley právě realizovalo největší objednávku ve své historii, jediný zákazník si najednou převzal 9 aut
před 2 hodinamiPoláci sestrojili létající motorku jako z Hvězdných válek, chtějí ji sériově vyrábět a prodávat
včeraKarta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia
včeraNěmci srovnali elektrické kombíky Audi A6 a BMW i5. Vedle dieselových verzí to připomíná automobilovou paralympiádu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva