Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes objevil mezeru v pravidlech F1, díky triku může být opět k neporažení
20.2.2020 | Petr Prokopec
Nová sezóna Formule 1 ještě ani pořádně nezačala, přesto se Mercedes už při testech nebál ukázat řešení, které mu může dát rozhodující náskok před konkurencí. Není totiž možné jej bryskně zkopírovat.
Letošní rok je ve Formuli 1 vůbec posledním, kdy se jede s třináctipalcovými koly. Od příští sezóny je totiž nahradí osmnáctipalcové ráfky, se kterými dorazí také zcela nová pravidla. Ta stávající jsou však naprosto stejná jako loni, a bylo tedy nepravděpodobné, že by se někomu přes zimu povedlo v nich najít skulinku, která by té či oné stáji dala výhodu před konkurencí. Mercedes to ale zjevně dokázal.
Třícípá hvězda během druhého dne předsezónních testů v Barceloně způsobila hotové pozdvižení, neboť skutečně své monoposty osadila systémem DAS (Dual Axis Steering), který nikdo jiný nepoužívá. A je si navíc naprosto jista tím, že je v souladu s existujícími pravidly. Oč jde?
Pokud se zadíváte na video na oficiálním webu Formule 1, můžete si povšimnout toho, kterak Lewis Hamilton na rovinkách přitahuje volant k sobě, aby jej v zatáčkách zase odsunoval od sebe. Těmito pohyby podle všeho upravuje sbíhavost kol, skutečná výhoda by však měla spočívat někde jinde. Je totiž třeba si uvědomit, že monoposty F1 sice jedou nejrychleji na rovinkách, v té době však paradoxně dochází ke snižování teploty pneumatik. A tím, že je systém DAS posune dovnitř, onen problém neguje. Díky tomu si pneumatiky ponechávají ideální teplotu a auto pak lépe brzdí i zatáčí, úprava obtékání vzduchu navíc mění i aerodynamiku a zvyšuje tedy přítlak v zatáčkách, snižuje na rovinkách.
Podobně překvapivé jako odhalení samotného systému je i sebevědomí Mercedesu spojené s jeho odhalením. Technický šéf týmu James Allison totiž uvedl, že DAS „není pro FIA novinkou. Je to něco, co s federací probíráme již delší dobu. Pravidla upravující systémy řízení jsou jasně daná a my jsme si jisti, že je nikterak neporušujeme. Pouze jsme představili další rozměr řízení, který, jak doufáme, prospěje v průběhu roku jezdcům. Jak ovšem funguje a proč ho používáme, je něco, co si necháme pouze pro sebe.“
Andy Green, technický šéf konkurenčního Racing Pointu, přitom již na neobvyklé řešení Mercedesu zareagoval. A také dle něj systém skutečně může být legální. To by ovšem pro takové Ferrari či Red Bull znamenalo, že letošní sezónu pomalu mohou odepsat. Tedy za předpokladu, že nemají v záloze podobný trik. Dle Greena by totiž jakémukoli dalšímu týmu trvalo minimálně půl roku, než by přišly s vlastním řešením, i když ví, že jej konkurence používá. Tou dobou již Mercedes může oba šampionáty téměř v kapse.
Bude tedy již šestiletá krasojízda třícípé hvězdy pokračovat i letos? Zatím to tak vypadá, neboť první den testů byl Hamilton jediným, komu se povedlo pokořit hranici 1 minuty a 17 sekund. Takový Max Verstappen z Red Bullu tak na šestinásobného šampiona ztrácel přes půl sekundy. Britský pilot navíc dle všeho systém DAS dosud ještě tolik nevyužíval.
Letošní sezóna tedy začíná vypadat zajímavě. Mercedes se navíc snaží všemi možnými způsoby vyvracet spekulace, že by na konci letošního roku v šampionátu kvůli své finanční situaci skončil. Šéf stáje Toto Wolff i proto věří, že Hamilton, jemuž letos končí kontrakt, bude s třícípou hvězdou pokračovat také v letech příštích, aby mohl pokořit veškeré rekordy Michaela Schumachera. Těch aktuálně již příliš nezbývá, největším oříškem bude sedm titulů.
Aktuálně se sice zdá, že DAS britskému pilotovi dopomůže rovněž k sedmé koruně, tím však bude Schumacherův rekord pouze vyrovnán. Aby však Hamilton mohl pomýšlet na překonání, musí v F1 pokračovat. A nejspíše s Mercedesem, který byl až dosud nejlépe připraveným týmem v rámci turbo-hybridní éry. Stojí za tím i zázemí německé automobilky, díky kterému tým vyvíjí vůz na každou novou sezónu nikoliv rok jako všichni ostatní, ale dokonce neskutečných 18 měsíců.


Mercedes v Barceloně zaskočil celý paddock novým systémem DAS. Mohl jej vytáhnout už nyní, neboť jej není možné rychlé napodobit
Zdroj: Formula 1
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
dnesNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
VW Touareg se nakonec vrátí, na povahu nástupce se ale radši ani neptejte, to nechcete slyšet
před 5 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 8 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 10 hodinamiMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 11 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva