Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup
20.7.2019 | Mirek Mazal
Vracet lesk supersportu za desítky milionů zní jako náročný úkol, je ale ničím oproti výzvě, kterou představuje monopost Formule 1. Stačí špatný pohyb a supertenký lak je zničen.
Odborné čištění aut do posledního detailu zdomácňuje po celém světě pod pojmem detailing. Důkladná péče se podobá mravenčí práci, pomocí které lze do určité míry možné poručit větru i dešti. Můžete se totiž vsadit, že nehezké počasí přijde obvykle hned po dokončení mnohahodinového leštění, po němž bude auto vypadat lépe než nové.
Ale žerty stranou, o detailing se s vážnou tváří zajímá stále víc oddaných majitelů aut, kteří se zavírají do garáží a praktikují složité postupy vedoucí k šetrnému odstranění poslední molekuly nečistot. Jedním z průkopníků maximálně precizního ladění vizáže aut je Larry Kosilla z USA. Je fascinující sledovat jeho přeměny více či méně výjimečných vozů na lesklá, skoro umělecká díla.
Larry je detailingem posedlý, proto nemá problém vstát ve čtyři ráno a o půl páté vyrazit do Bostonu ukázat své umění. Dostal tentokrát výjimečnou zakázku, při níž měl odstranit všechny zbytky nečistot na monopostu Formule 1. Při pravidelném ošetřování osobních aut bylo nejlepší závodní náčiní ideálním zpestřením programu.
V americkém zastoupení britské automobilky čekal McLaren MP4-19B osazený výrobním číslem 198-002. Naposledy se do závodů podíval v roce 2004 a v jeho kokpitu tehdy seděl David Coulthard. McLaren je nyní v soukromých rukou a majitel jej dodnes udržoval ve stavu, v jakém skončil svůj poslední závod. Teď jej chtěl dát zase jednou „do pucu” a Kosillu neoslovil náhodou. U tohoto auta je nutné dávat pozor na neuvěřitelně tenký lak (kvůli hmotnosti, samozřejmě) společně s potřebou jemně ošetřit množství nezakrytované techniky obalené vzácnými kovy, jako je například zlato.
Téměř veškerá práce tedy musela být provedena ručně se zásobou speciálních prostředků, aby se efekt projevoval dlouhodobě. Profesionál v oboru si přivezl celý arzenál nejlepšího vybavení všeho druhu, protože zvláštní zakázka si vynutila originální přístup. Množství nářadí s vytříbenou autokosmetikou usnadnilo očištění všech koutů vystavované formule s maximálním citem.
Jeden špatný tah by mohl zanechat velké škody, ale nasbírané zkušenosti zamezily jakémukoliv pochybení. Larry si nemohl dovolit znejistit ani v nejsložitějším záhybu s nejtenčím nánosem stříbrné metalízy. Dřina se setkala s úspěchem, na fantastický výsledek se přišel podívat i současný majitel formule a za odměnu dovolil autorovi proměny posadit se do kokpitu přizpůsobeného pro tělo Coultharda. Guru detailingu by se za volant nevešel, jako většina z nás, proto prý raději zůstane u snah o dokonalé čištění aut. Nakonec je to dobře, alespoň nám v budoucnu ukáže ještě něco ze svého umění...














Vidět McLaren MP4-19B v péči Larryho Kosilla je vážně výjimečná příležitost
Zdroj: AMMO NYC@Youtube
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejnovější články
EU má nový plán, jak lidem kupujícím starší auta otrávit život. Chce přísně regulovat i soukromé převody ojetin
před 11 hodinamiDalší slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
včeraHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
včeraNový Duster se dál šíří světem jako Renault. Líp tak vypadá, líp tak působí a ještě ke všemu je citelně levnější
včeraMercedes chybu prostě nepřizná. Jeho propadák prý nikdo nekupuje jen proto, že příliš předběhl dobu
včera