Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Moderní tříválec názorně ukázal šestiválcové legendě, co to je pokrok
4.6.2021 | Petr Prokopec
Pro spoustu lidí jde o ikonu, která se tyčí nade vše. Morálně možná, dynamicky jí ale ujel vlak stejně jako snad všem autům z té doby, dnes ji poráží o mnoho obyčejnější auto.
BMW M3 E46 je mnohými dodnes považováno za nejkrásnější, nejschopnější a obecně nejpovedenější provedení mnichovské em-trojky. Je to všechno do značné míry reflexí reality - bavorská automobilka nepostavila jinou generaci M3 s tak nadčasově atraktivním designem, tak dobrým spojením řidičské záživnosti a každodenní použitelnosti nebo tak kvalitním zpracováním. Současně je ale třeba říci, že dynamicky to už není žádná střela, což nejlépe ukazuje srovnání Carwow s tříválcovým hatchbackem.
Je ale třeba říci, že oním vozem není úplně obyčejné rodinné přibližovadlo, nýbrž Toyota Yaris GR. Tedy jeden z nejpovedenějších malých hot-hatchů posledních let, který sice používá tříválec, ovšem 1,6 litrový naladěný na 260 koní. Tento výkon pak dostala na starosti šestistupňová manuální převodovka a pohon všech kol. Stovku tak japonský hot hatch zvládá za 5,5 sekundy, což je vskutku impozantní - na 4,7 sekundy, za které by měla tutéž disciplínu zvládat M3, to však stále nestačí.
Taková je ovšem teorie, v praxi se ovšem ukazuje, že co bylo před 20 léty, už dnes nemusí platit - autům časem výkon obvykle nepřibývá. BMW má navíc k dispozici pouze jednu hnanou nápravu, takže je o poznání těžší s ním vypálit z místa. A jakkoliv 3,2litrová atmosférická jednotka produkuje 343 koní, M3 E46 váží o dost víc než Toyota. Vedle jejích 1 280 kg je jinak nízkých 1 470 kg německého stroje skoro znakem obezity.
V reálu se tedy ukazuje pravý opak zmíněných papírových hodnot. BMW totiž při akceleraci nezvládá s Toyotou držet krok - na čtvrtmíli s pevným startem zaostává citelně (13,2 sekundy vs. 12,5 sekundy) a byť letmé sprinty nakonec vyhraje, potřebuje skoro 2 kilometry, aby se prosadilo. Horší výsledky pak vykáže během brzdění, což není až tak překvapivé - máme tu nejen těžší vůz, ale také auto zjevné v ne zcela dokonalé kondici. Náladu vám tak možná spraví jen túrování motoru, neboť jednotka 3,2 R6 zní přes „statický omezovač” (za jízdy pochopitelně zasahuje výše) v 6 000 ot./min jako pila, zatímco tříválec Yarisu zní... jako tříválec.
Nejen kvůli tomu se nebudeme divit nikomu, kdo M3 E46 upřednostní před jakýmkoliv moderním vozem, nejen před Toyotou Yaris GR. Rychlost je totiž jedna věc, zábava za volantem druhá. A byť zrovna v tomto je na tom Yaris na současné poměry dobře, BMW M3 E46 je přece jen jinde. V tomto ohledu návrat do začátku milénia skutečně nebolí a asi nikdy bolet nebude.



BMW M3 E46 je sice úžasné... Ilustrační foto: BMW
...ovšem co do dynamiky moderní Toyotě Yaris GR již nestačí. Ilustrační foto: Toyota
Zdroj: Carwow@YouTube
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 10 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Co ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 6 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 8 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 9 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 10 hodinamiToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva