Moderní tříválec názorně ukázal šestiválcové legendě, co to je pokrok

Pro spoustu lidí jde o ikonu, která se tyčí nade vše. Morálně možná, dynamicky jí ale ujel vlak stejně jako snad všem autům z té doby, dnes ji poráží o mnoho obyčejnější auto.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Moderní tříválec názorně ukázal šestiválcové legendě, co to je pokrok

4.6.2021 | Petr Prokopec

Moderní tříválec názorně ukázal šestiválcové legendě, co to je pokrok

/

Foto: Toyota/BMW, koláž Autoforum.cz

Pro spoustu lidí jde o ikonu, která se tyčí nade vše. Morálně možná, dynamicky jí ale ujel vlak stejně jako snad všem autům z té doby, dnes ji poráží o mnoho obyčejnější auto.

BMW M3 E46 je mnohými dodnes považováno za nejkrásnější, nejschopnější a obecně nejpovedenější provedení mnichovské em-trojky. Je to všechno do značné míry reflexí reality - bavorská automobilka nepostavila jinou generaci M3 s tak nadčasově atraktivním designem, tak dobrým spojením řidičské záživnosti a každodenní použitelnosti nebo tak kvalitním zpracováním. Současně je ale třeba říci, že dynamicky to už není žádná střela, což nejlépe ukazuje srovnání Carwow s tříválcovým hatchbackem.

Je ale třeba říci, že oním vozem není úplně obyčejné rodinné přibližovadlo, nýbrž Toyota Yaris GR. Tedy jeden z nejpovedenějších malých hot-hatchů posledních let, který sice používá tříválec, ovšem 1,6 litrový naladěný na 260 koní. Tento výkon pak dostala na starosti šestistupňová manuální převodovka a pohon všech kol. Stovku tak japonský hot hatch zvládá za 5,5 sekundy, což je vskutku impozantní - na 4,7 sekundy, za které by měla tutéž disciplínu zvládat M3, to však stále nestačí.

Taková je ovšem teorie, v praxi se ovšem ukazuje, že co bylo před 20 léty, už dnes nemusí platit - autům časem výkon obvykle nepřibývá. BMW má navíc k dispozici pouze jednu hnanou nápravu, takže je o poznání těžší s ním vypálit z místa. A jakkoliv 3,2litrová atmosférická jednotka produkuje 343 koní, M3 E46 váží o dost víc než Toyota. Vedle jejích 1 280 kg je jinak nízkých 1 470 kg německého stroje skoro znakem obezity.

V reálu se tedy ukazuje pravý opak zmíněných papírových hodnot. BMW totiž při akceleraci nezvládá s Toyotou držet krok - na čtvrtmíli s pevným startem zaostává citelně (13,2 sekundy vs. 12,5 sekundy) a byť letmé sprinty nakonec vyhraje, potřebuje skoro 2 kilometry, aby se prosadilo. Horší výsledky pak vykáže během brzdění, což není až tak překvapivé - máme tu nejen těžší vůz, ale také auto zjevné v ne zcela dokonalé kondici. Náladu vám tak možná spraví jen túrování motoru, neboť jednotka 3,2 R6 zní přes „statický omezovač” (za jízdy pochopitelně zasahuje výše) v 6 000 ot./min jako pila, zatímco tříválec Yarisu zní... jako tříválec.

Nejen kvůli tomu se nebudeme divit nikomu, kdo M3 E46 upřednostní před jakýmkoliv moderním vozem, nejen před Toyotou Yaris GR. Rychlost je totiž jedna věc, zábava za volantem druhá. A byť zrovna v tomto je na tom Yaris na současné poměry dobře, BMW M3 E46 je přece jen jinde. V tomto ohledu návrat do začátku milénia skutečně nebolí a asi nikdy bolet nebude.


Moderní tříválec názorně ukázal šestiválcové legendě, co to je pokrok - 1 - Toyota Yaris GR vs BMW M3 E46 01Moderní tříválec názorně ukázal šestiválcové legendě, co to je pokrok - 2 - Toyota Yaris GR vs BMW M3 E46 02Moderní tříválec názorně ukázal šestiválcové legendě, co to je pokrok - 3 - Toyota Yaris GR vs BMW M3 E46 03
BMW M3 E46 je sice úžasné... Ilustrační foto: BMW

Moderní tříválec názorně ukázal šestiválcové legendě, co to je pokrok - 4 - Toyota Yaris GR 2021 EU verze 02Moderní tříválec názorně ukázal šestiválcové legendě, co to je pokrok - 5 - Toyota Yaris GR 2021 EU verze 07Moderní tříválec názorně ukázal šestiválcové legendě, co to je pokrok - 6 - Toyota Yaris GR 2021 EU verze 09
...ovšem co do dynamiky moderní Toyotě Yaris GR již nestačí. Ilustrační foto: Toyota

Zdroj: Carwow@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.