Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musí být auto s 10st. automatem opravdu rychlejší než s 6st. manuálem?
28.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Automobilky nám říkají, že vozy s monhastupňovými automaty jsou rychlejší a úspornější. Zdá se to být logické, ale je to nutně pravda?
Není tomu tak dávno, co bylo šest stupňů pro automatickou převodovku normálem, manuály jich měly stejný počet. Pak přišly BMW a Lexus s osmikvaltem, FCA s devítikvaltem, GM s desetikvaltem a Ford dokonce s jedenáctistupňovou převodovkou. Je to k něčemu?
Říká se, že u mnohostupňových převodovek je prvních šest kvaltů pro řidiče a zbylé dva, tři nebo pět pro testy spotřeby do katalogů. U sporťáků ale není podstatná normovaná spotřeba - tedy, není podstatná pro zákazníky, úřady se na Chevrolet Camaro ZL1 dívají úplně stejně jako na Škodu Fabia. Ve skutečnosti by ale díky mnohastupňovým převodovkám mohly mít velmi krátké převodové poměry, což znamená mimo jiné lepší akceleraci.
Právě Camaro ZL1 si ale můžete objednat jak se šestistupňovým manuálem, tak i s desetistupňovým automatem. A krátké zpřevodování on má; na hraní má deset stupňů a rychloběžku potřebujete ve skutečnosti jednu, možná dvě, takže toho vývojáři využili. Bude proto na trati rychlejší než vůz se šestikvaltem?
LT4 V8 pod jeho kapotou nabídne 659 k a 880 Nm, takže nedostatek výkonu, který by musel být kompenzován větším počtem kratších rychlostí, tu rozhodně problém nebude. I tak se na tuhle otázku rozhodli odpovědět pánové z amerického MotorTrendu. Na okruhu Big Willow ve Willow Springs vedle sebe postavili Camaro ZL1 s manuálem i automatem. Do obou sedl Randy Pobst a pořádně je prohnal. Nebudeme vás napínat, manuální převodovka zvítězila.
Jistě, Pobst jel na trati, kterou zná naprosto dokonale, ovšem to platilo pro obě auta stejně. Je to profesionální závodník a za volantem opravdu umí. Navíc je to řidič ze staré školy, takže ovládání manuálu včetně přesných meziplynů zvládá na jedničku. Automat v ZL1 je navíc zcela standardní s hydroměničem, není to robotizovaný manuál nebo dvouspojka.
Rozdíl necelé tři desetiny vteřiny na trati dlouhé 4 km není velký. Přesto ukazuje, že dnešní obvyklé tvrzení, že manuál je určen pro jen hračičky a automat pro opravdové rychlíky, je založeno na špatné premise. Jde jen o to, jak dobrý je řidič samotný. Umí-li dobře řadit a současně umí dostatečně dlouho udržet pozornost, neexistuje důvod, aby byl automat rychlejší.
Minimálně u Camara ZL1 tomu tak je a není to jediný důvod, proč si pustit níže přiložené video. Zkoumá především vůz jako takový a zdá se být opravdu tak zajímavým, jak ho prezentuje sám Chevrolet. Ten už dříve říkal, jak rychlý je na Nordschleife a exceloval i v tomto testu. Na silnici je prý velmi dobře použitelný a na okruhu Big Willow - ať už s automatem nebo ne - šlo o jedno z nejrychlejších silničních aut, která tam Motor Trend kdy testoval...









Představa, že verze s automatem o výrazně větším počtu rychlostních stupňů musí být rychlejší, je zjevně mylná. Je ale třeba dodat, že Pobst umí s manuálem jako málokdo...
Zdroj: Motor Trend
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa Officina 8: modely Primavera a GTV v nové edici včera 15:50
- Pre GP Mugello včera 10:00
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu 18.6.2025
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
Nejčtenější články
Tohle je odpověď Evropy na nové levné americké auto, má tři kola a dál skoro nic
23.5.2025Čínské SUV, které vypadá i pojede jako Ferrari, ale stát bude jako Škoda, je venku. Podívejte se, jak jsou si obě auta podobná
23.5.2025K mání je Porsche vyrobené na přání člena rodiny Porsche. Je to noblesní, výbavou i technikou napráskaný kus jako žádný jiný
23.5.2025Úplně nová italská automobilka se najednou pochlubila hned dvěma sporťáky. Spojuje je motor 7,0 V12 plný zlata s až 2 157 koňmi
23.5.2025Britský král si koupil čínské auto a ještě se tím chlubí, to je také pozoruhodný posun
23.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva