Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na monopostech F1 se objevila tato zvláštní „lešení”, ochrana před ptáky to není
27.2.2019 | Petr Prokopec
Řada lidí si myslí, že tyto mříže se na ef-jedničkách objevují jako ochrana před ptáky, kteří by mohli vlétnout do sání. Tak to ale není, jedná se o tzv. aerodynamické hrábě, které slouží k ladění aerodynamiky.
Již za necelé tři týdny odstartuje nová sezóna Formule 1. A momentálně se zdá, že konečně bude po letech důvod, proč zapínat televizor. Zvuk sice opětovně nebude tříštit ušní bubínky fanoušků, jako tomu bylo před moderní turbo-érou, na jeho zhrubnutí zejména v nižších otáčkách však došlo. Kromě toho proběhla nemalá rošáda mezi jezdci a ve výsledku i mezi týmy a dodavateli motorů. McLaren skončil s Hondou a nově vyráží do boje s Renaultem, zatímco Red Bull naopak užívá japonskou jednotku místo té francouzské.
Změny tím ale rozhodně nekončí, monoposty se dočkaly i jednodušších předních a větších zadních křídel. Díky tomu bychom se měli dočkat intenzivnějších soubojů kolo na kolo, což by před obrazovky mohlo přinést mnohem více vzrušení. Šéfové týmů však z úpravy pravidel příliš nadšení nebyli, což nakonec není až tak překvapivé. Nesmíme zapomínat na skutečnost, že od roku 2021 se výrazně změní velikost kol - namísto dosavadních 13palcových ráfků dorazí 18palcové.
Jen tento krok si vyžádá revoluční přístup ke stavbě monopostu, kromě něj se navíc mluví i o změnách v motorovém prostoru. Týmy tedy budou moci zapomenout na pokračující evoluci, což v době, kdy se soustavně mluví o snižování nákladů, není zrovna logické. Sporných kroků však firma ovládající F1 udělala za krátkou dobu, co je u vesla, již tolik, že se ani nedivíme spekulacím o dalším možném odprodeji celého šampionátu.
Toto téma ale nechme stranou, místo toho se vrátíme k aerodynamice. Ta je právě pro letošek nadmíru důležitá, zjednodušené přední křídlo totiž snižuje přítlak. A jak uvedli třeba zástupci Force Indie, kteří již nový aerodynamický balíček testovali loni v létě, vůz díky němu přišel kompletně o veškerou rovnováhu. Bylo proto jasné, že žádná stáj si nenechá ujít předsezónní testování, které v těchto dnech pokračuje v Barceloně.
Na základě prozatímních výsledků se zatím zdá, že za nejkratší provaz tahá opět Williams, který sice vyměnil titulárního sponzora, ovšem první část testů stíhal jen tak tak a navíc v ní svými výkony rozhodně nezaujal. Vypadá to spíše, že letošek bude pro tuto tradiční stáj ještě horší než loňský rok. Na špičku pak nejspíše znovu zamíří Ferrari a Mercedes, střed pole ale bude neskutečně vyrovnaný - o předjíždění by tak nemusela být nouze.
Aby ovšem týmy byly maximálně konkurenceschopné, věnují se i během oněch testů dalšímu vývoji. A proto většina z nich v Barceloně namontovala na vozy „pletivo“, které mnozí považují za ochranu před ptáky, kteří by mohli auta poškodit zvenčí i zevnitř. Zní to logicky, ale realita je úplně jiná, jde o tzv. aerodynamické hrábě. Týmy je užívají k tomu, aby zjistily obtékání vzduchu kolem určité části vozu - instalovány tak mohou být kdekoliv, vpředu, vzadu i na bocích.
Součástí těchto měřicích lišt jsou sondy Kiel, jež měří tlak vyvíjený vzduchem na karoserii, stejně jako je sledováno i obtékání vzduchu okolo různých výstupků, propadlin apod. Na základě získaných dat pak týmy mohou zkontrolovat, zda reálný vůz plně odpovídá virtuálnímu monopostu ze simulací a je tak možné počítat s dobrými výsledky i ve skutečném světě. Zároveň však stáje mohou díky reálným informacím i mnohé změnit.
Nejvíce se v tomto ohledu snaží Mercedes, jehož monopost se mezi prvními předsezónními testy z minulého týdne a těmi aktuálními výrazně změnil - nové je třeba kompletní přední křídlo. Tým jej nicméně včera příliš nevyzkoušel, kvůli problémů s tlakem oleje byla stáj po většinu času v boxech. Lewis Hamilton i Valtteri Bottas tak nakonec zajeli dokonce horší čas, než jaký měl na kontě nováček George Russell z Williamsu.
Souběžně s testy F1 odstartovaly i testy Formule 2. Do kokpitu těchto monopostů tak vůbec poprvé usedl i Mick Schumacher, který ihned zazářil - včera odpoledne zajel třetí nejlepší čas. Překonal tak všechny nováčky i řadu ostřílených matadorů. V reakci na to se tak již ozvala Alfa Romeo i Ferrari s tím, že Micka možná usadí i do F1.
Jak se tedy ukazuje, spekulace o návratu jména Schumacher do vrcholné motoristické disciplíny nebyly vůbec liché. Vlastně právě naopak asi nikdo nečekal, že se vše odehraje tak rychle. Zdá se tedy, že pokud vše půjde i nadále jako na drátkách, pak Mick si předstupeň Formule 1 užije rok či maximálně dva. Otázkou tak pomalu už ani není to, zda do F1 zamíří, ale kdy a ke kterému týmu.





Monoposty F1 nastoupily k předsezónním testům ověšené jako vánoční stromek. Tzv. aerodynamické hrábě slouží k ladění obtékání vzduchu, nikoliv jako ochrana před ptáky, jak si řada lidí myslí
Bleskovky
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
před 6 hodinami
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
včera
Řidič si zkoušel hrát na Jamese Bonda trikem se značkou, místo potlesku sklidil pokutu, trestné body a nominaci v anketě Fušer roku
8.12.2025
Nejčtenější články
Města v panice vypnula všechny dopravní kamery poté, co se u soudu provalilo, čeho jsou schopné
11.11.2025
Líbánky skončily. Řidiči elektromobilů mají brzy začít platit za každý ujetý km poté, co se ukázalo, že ideologie silnice neopraví
11.11.2025
Pokud máte Hondu s tímto typem kol, raději byste s ní měli okamžitě přestat jezdit
11.11.2025
Další nová Kia je další designový bizár navazující na jednu z největších ohavností posledních let
11.11.2025
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
11.11.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.10. 11:47 - Vrooom
- Lampárna (stěžovatelna) 12.10. 11:16 - jerry
- IT poradna 12.10. 10:29 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.09. 18:17 - řidičBOB
- SUV / Terénní vůz se sv. výškou 200mm+ k prodeji 12.09. 09:27 - Snowman000
- Politický koutek 12.08. 12:18 - Brus
- Onboard videa 12.07. 13:57 - brnenska.odchytova
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
