Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na prodej je skutečný silniční závoďák, Porsche 911 GT1 na značkách
2.1.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Díky konverzi soutěžního speciálu je tu 600 koní namísto 544 kobyl u tovární Strassenversion. A působivá historie i neméně ohromující cenovka.
Stejně jako Ferrari i Porsche čas od času vyrobí opravdu výjimečný supersport, který kromě netradiční stylizace dodá nevšední výkony a jízdní dynamiku. Zatím posledním takovým vozem byl hybrid 918 Spyder, před ním jsme mohli snít o vlastnictví modelu Carrera GT. Pokud však dohlédnete ještě dále do minulosti, pak jistě vzpomenete na Porsche 911 GT1, které bylo zrozeno na sklonku 90. let minulého století.
Tento vůz se zapsal hluboko do historie automobilky ze Zuffenhausenu, na dlouhou dobu byl totiž vůbec poslední, který vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. V roce 1998 šlo již o druhou verzi, která designově vycházela ze silničního modelu 996. Její příď tedy zdobily kapkovité světlomety, které mezi fanoušky značky nebyly příliš populární. Na aerodynamiku či závodní úspěchy to ovšem negativní vliv nemělo.
Samotné Porsche 911 GT1 však vzniklo již o dva roky dříve, přičemž vycházelo z generace 993. Od ní byla odvozena přední část šasí, ta zadní měla kořeny u modelu 962. I ten se přitom mohl pyšnit vavříny z okruhu Le Sarthe. Pod kapotou tohoto speciálu pracoval 3,2litrový šestiválec, který dával k dobru zhruba 600 koní. Díky tomu vůz na rovince Mulsanne dosahoval nejvyšší rychlosti 330 km/h.
Porsche kvůli homologaci muselo vyrobit 25 silničních verzí, které byly známy jako GT1 Strassenversion. Těch ve výsledku vzniklo pouze dvaadvacet, přičemž první dva vozy byly osazeny tradičními kulatými čelními světly, zbytek produkce již nesl nepopulární kapky. Navíc byl lehce oslaben motor (na 544 koní), což vedlo k lehkému zhoršení dynamiky (stovka za 3,9 sekundy, maximálka 308 km/h).
Tato edice je dnes nadmíru žádána, tou se ale dnes zabývat nebudeme. Na prodej sice je GT1 schválené pro silniční provoz, jde ale o skutečný závodní model, který dostal registrační značky až po své závodní kariéře. Vůz se šasí 993-104 patří mezi vůbec první vyrobené, přičemž jako nový stál 1,5 milionu marek (cca 20,6 mil. Kč). Tedy více než McLaren F1.
Aktuálně se ovšem dá počítat s ještě vyšší sumou, za čímž stojí nejen ono přihlášení do běžného silničního provozu či veškeré zaplacené poplatky v rámci Evropské unie, ale také působivá závodní minulost. Tento konkrétní exemplář totiž zamířil v roce 1997 na 24 hodin Le Mans, kde byl nejúspěšnějším vozem soukromých týmů. Naneštěstí pravidla všechna Porsche ze závodu nakonec vyřadila.
Automobilka však okamžitě zjednala nápravu, načež 993-104 GT1 zamířilo o dva týdny později na čtyřiadvacetihodinovku Nürburgringu, kde skončilo celkově deváté. Ještě většího úspěchu bylo dosaženo o rok později během závodu 24 hodin Daytony, kde vůz dojel třetí a byl poražen pouze továrním (a vylepšeným) Porsche 911 GT1 Evo a Ferrari 333SP Prototype.
Následovala ještě jednoletá závodní kariéra, než byl vůz uložen do depozitáře, kde setrval do roku 2005. Poté byla kompletně zrenovována pohonná jednotka, o pět let později pro změnu došlo ke kosmetickým retuším, kdy GT1 dostalo válečné barvy, jež nosilo při svém největším úspěchu, tedy při čtyřiadvacetihodinovce v americké Daytoně.
V tomto stavu závodní Porsche setrvalo až do dubna loňského roku, kdy znovu došlo ke změně majitele. Ten pověřil Alda Ritiho ze společnosti Riverside Performance Engineering, aby provedl konverzi na silniční verzi, což se i stalo. Motor dostal nový rozvod paliva, přepracovaná turba a řídicí jednotkou MoTeC.
Nová je také palivová nádrž, u podvozku můžeme zmínit přepracované tlumiče Bilstein, které kvůli běžným silnici spolupracují s měkčími pružinami. Vyměněny byly rovněž brzdy, jinou charakteristiku má i řízení. Kromě toho se na obě nápravy nastěhovala litá kola BBC obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport.
Dále tu máme ještě zakázkový výfukový systém, klasickou ruční brzdu či bezpečnost navyšující uzamykatelné víčko palivové nádrže, dvojité (automatické i manuální) chlazení a stahování oken. Zmínit můžeme ještě sedadla Recaro, která i nadále vyhovují ochraně krční páteře HANS, či vícebodové bezpečnostní pásy Willans.
K dispozici je tedy skutečný silniční závoďák, ne jen auto, které si na něco takového hraje. Prodává jej Mark Donaldson, britský specialista na podobné exoty a přesnou cenu neudává. Očekávejme ale „vyšší desítky” milionů Kč, toto auto je už dnes kus historie...








Tohle Porsche 911 GT1 může být vaše. Ač skončilo třetí během závodu 24 hodin Daytony, může i na veřejné silnice
Zdroj: Mark Donaldson
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Chystaná Škoda Octavia Combi od Dacie byla nachytána při testech, na současném trhu to může být převratné auto
před hodinou
Revoluční světla Oraclu mohou radikálně změnit povahu aut, jako první je dostaly Toyoty
před 3 hodinami
Lamborghini udělalo další krok zpět, svůj nový čtyřlitrový osmiválec bude prodávat i po roce 2035
před 4 hodinami
Je opravdu zlé, když technici Porsche adorují 2,2tunový nesmysl konkurence, aby snáz prodali ten svůj
před 6 hodinami
Majitel po 643 ujetých km s novým elektromobilem radši zahodil 400 tisíc Kč, než aby s ním dál musel jezdit
včera
Živá témata na fóru
- VZKAZY 11.26. 11:43 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.26. 11:43 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.26. 11:18 - mafel
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 20:43 - řidičBOB
- BMW Divize 11.25. 15:41 - jerry
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 11.24. 10:56 - Jenyk
- Onboard videa 11.23. 11:53 - brnenska.odchytova
- Motor 1,6 55kw nestartuje za vlhka Felicia Octavia 11.22. 18:21 - audis
