Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nabíjení elektromobilů zdarma u obchodních center končí, lidé s ním zacházeli jako „správní” Češi
12.9.2022 | Petr Prokopec
Z dlouhodobého hlediska vždy zvítězí ekonomická racionalita, otázkou je jen to, jak dlouho a výměnou za co si ji někdo může dovolit ohýbat a nebo popírat. Dobíjení elektroaut zdarma jako marketingový nástroj zjevně narazilo na své limity už teď.
Jedním z argumentů hovořících ve prospěch elektromobilů bylo po léta snížení nákladů na provoz auta. Taková Tesla první ptáčky lapala doživotním dobíjením zdarma, podobně se zákazníky snažila přitáhnout (a svou image tím současně posílit) i řada obchodních center, supermarketů a dalších podobných firem. Bylo to neudržitelné samo o sobě, neboť s rostoucím podílem elektrických aut na celkové flotile provozovaných automobilů by se něco takového stalo neúnosným, ostatně Tesla už s tím sekla dávno. Celý proces byl ale letos značně urychlen.
Klíčovým problémem se pochopitelně stala cena elektřiny, která z relativně levného marketingu dělá marketing drahý. Původně se čekalo, že rozhodujícím momentem bude zavedení vysokého zdanění elektřiny používané pro pohon aut, na to jsme ale nakonec čekat nemuseli. Jak jsme naposledy probírali o víkendu, cena elektřiny je dnes v Německu tak vysoká, že i přes dodatečné zdanění benzinu a nafty vychází tisíc kilometrů v autě s bateriovým pohonem nezřídka dráže než v případě spalovacího vozu. A to má své důsledky nejen pro konkrétní motoristy.
Svou strategii musí i kvůli tomu přehodnocovat provozovatelé obchodních center jako Lidl nebo Ikea, kteří nabízeli dobíjení elektromobilů zdarma na přilehlých parkovištích. Tato strategie logicky nemohla mít dlouhého trvání, problémem se ale nakonec nestala jen zvyšující se cena elektrické energie. Limitujícím se ukázal být také zmíněný narůstající počet elektromobilů v kombinaci s tím, že jejich majitelé u nabíječek stále častěji stáli jen proto, aby si zdarma dobili, ne aby toho využili během nakupování. Lidé z nedalekých firem tak místa blokovali po řadu hodin, dle informací německých kolegů pak dokonce vznikly organizované skupiny hlavně majitelů Tesel, kteří si dobíjecí stojan přepouštěli mezi sebou v přesně stanovených časech. Hořce úsměvné a jakkoli to působí jako typicky české chování, lidé se podobně chovají všude - zneužitelné bude vždy zneužito.
Ve finále tedy dochází k nevyhnutelnému, ke zpoplatnění dobíjení. Německý Lidl ode dnešního dne zavádí nové schéma, kdy jedna kilowatthodina bude u AC stojanů vycházet na 29 eurocentů (cca 7,15 Kč), v případě DC stojanů pak půjde o 48 eurocentů (11,85 Kč). Lidé jsou pak u tohoto řetězce února omezeni dobíjením po dobu maximálně jedné hodiny. Je to pořád výhodnější než jinde, ale za hodinu toho moc nedobijete a 48 centů je cena zhruba jen 30 % pod obvyklými cenami. Kvůli tomu u Lidu naprázdno vystávat nebudete.
S podobným krokem již přišel i řetězec Aldi Süd, Bauhaus to plánuje od ledna, u Rewe a Penny to platí už déle. A je jen otázkou času, než něco podobného zavedou úplně všichni, neboť tím, jak se smyčka bude utahovat, budou s negativními dopady více a více konfrontováni také další společnosti.
V rychlosti pak už jen zamíříme do českých luhů a hájů, kde se dobíjení na parkovištích u Lidlu začalo zpoplatňovat minulý měsíc. Za jednu kilowatthodinu lidé platí od 5,90 do 6,90 Kč. Ovšem jak řetězec upozorňuje, ceny se mohou do budoucna lišit v závislosti na situaci trhu. Jak také jinak.
S bezplatným dobíjením je na parkovištích u obchodů Lidlu konec. Ceny jsou pak sice vůči normálním veřejným stanicím zvýhodněné, ani to ale není v současné míře udržitelné. Foto: Lidl, tiskové materiály
Zdroj: Auto Bild, Lidl
Bleskovky
- Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
včera - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
včera - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024
Nejčtenější články
- Číňané ukázali výrobu auta, které vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda. Dělají ho skoro jen roboti, vydrží?
8.4.2024 - Moderní sexy kombík Volva je slušný držák a rodinný tank, přesto ho ojetý kvůli mánii okolo SUV koupíte levně
8.4.2024 - V Rusku vyvinuli úplně nový spalovací motor. Jdou tak proti běhu dějin, svět aut jím ale nezmění
8.4.2024 - BMW po letech ukázalo dosud utajovaný prototyp s monstrózním motorem 6,7 V16, mohla to být pořádná bestie
8.4.2024 - Fiasko s elektromobily se Hertzu vrací jako bumerang, firma se kvůli nim snížila k velmi pochybným praktikám
9.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva