Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky žijí v bludu, říká šéf největšího výrobce čipů, žádný brzký konec krize nepřijde
23.10.2021 | Petr Miler
Nedostatek polovodičů posílá výrobce aut do kolen a někteří z nich už se vzdali naděje, že by letos mohlo dojít k jakémukoli zlepšení. Očekávání lepších zítřků směřují k roku 2022, šéf Intelu ale říká, že marně.
Změna je jediná jistota, kterou v životě máme, říkají moudří. A mají pravdu - zachování statu quo v jakémkoli ohledu je jen jedna z miliard variant dalšího vývoje a šance, že dojde právě na ni, je pramalá. Přesto člověka někdy překvapí, jak rychle a jak moc se věci změní.
Před dvěma roky touto dobou jsem asistoval koupi pár nových aut a byť už tehdy se situace v odvětví komplikovala pod tíhou tlaku Evropské unie na minimalizaci papírových emisí CO2 u prodávaných aut, mohli jste si stále vybírat z nespočtu nabídek a tlačit obchodníky ke zdi při snaze domoci se co nejnižší ceny. Dnes? Nevyrábí se statisíce a miliony aut a když přijdete k prodejci nových vozů, že byste něco chtěli za podmínek dosažitelných před dvěma léty, většina se vám leda vysměje.
Koronavirus a neustálé omezování toho či onoho zaťalo do dodavatelsko-odběratelských řetězců s čímkoli obrovské rány, které se ani dnes nezacelují. Naopak, celá krize nyní vrcholí, od automobilek ale obvykle slýcháme něco v tom smyslu, že nejhůře už bylo, že ode dna se dá jen odrazit a že další cesta už bude mířit jen vzhůru. Budeme rádi, když to tak bude, ale z opatrnosti jsme nuceni dodat, že na dně se dá dlouho zůstat, dá se od něj jen velmi pomalu zvedat a nebo dostat další rány, které vás dostanou až pod něj.
I to poslední se může stát, dnes se ale podržíme už notoricky známého problému s čipy. Právě ten zastavil výrobu ve Škodě Auto a má trvat další měsíce, než se produkce znovu pořádně rozjede. Ale stane se to? A když na to přijde, bude to vážně pořádný rozjezd? Už nedávno citovaný šéf Intelu říká, že optimismus automobilek není ničím podložený a žádný konec krize se zdaleka nerýsuje.
Pat Gelsinger říká, že potíže budou pokračovat po celý rok 2022 a nevidí naději, že by rovnováha mezi nabídkou a poptávkou mohla nastat kdykoli dříve než v roce 2023. Čipů žádaných automobilkami je prostě málo, nové hned tak vznikat nezačnou a ochota automobilek adaptovat se na jiné je z racionálních důvodů omezená. I Gelsinger tedy věří, že to nejhorší prožíváme teď, žádné zázračně rychlé zlepšení ale prostě nemá jak přijít a postupné drobné zlepšování situace dramaticky rychlou spásu prostě nepřinese.
Problémy tak podle Gelsingera mají trvat ještě nejméně rok a to je pro celý automobilový svět opravdu špatná zpráva. Analytické firmy jako IDC navíc očekávají, že nedostatek se v roce 2023 změní v přebytek, nebo bude trvat uměle déle právě kvůli obavám z přebytků. Vybalancovat nabídku a poptávku bude tedy zjevně ještě běh na dlouhou trať a byť nikdo neví, jakého králíka má ta či ona automobilka v klobouku, věřili bychom spíše predikcím šéfa Intelu než doufání automobilek. Ty ještě totiž docela nedávno říkaly, že v druhém letošním pololetí už problémy nebudou. A současnou situaci znáte.



Výroba nových škodovek dnes prakticky zcela stojí kvůli nedostatku čipů. A máme-li věřit šéfovi Intelu, pak ani příští rok nepřinese spásu. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroje: CNBC, IDC
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 51 minutami
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nejnovější články
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 49 minutami
Smáli se mu jako jednomu z nejošklivějších aut posledních let, teď se po šestinásobném zvýšení výroby znovu vrací do prodeje
včera
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
včera
K mání je úplně poslední vyrobené Ferrari s manuální převodovkou. Cenu jinak celkem obyčejného modelu posílá do desítek milionů
včera
Lidé prý po prvních testovacích jízdách hromadně ruší objednávky na novou Hondu Prelude. Diví se při její marnosti někdo?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
