Nadšenec projel se sériovým Porsche Bránou pekla, ukázal, jak výjimečný a dodnes podceňovaný vůz to je

Auta značky Porsche si každý spojí s výkonem a sportovními schopnostmi. A to i v případě SUV, která jsou nabízena také v extrémně výkonných verzích s mimořádnou dynamikou. Navzdory tomu jsou ale velmi schopná i v tom nejnáročnějším terénu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nadšenec projel se sériovým Porsche Bránou pekla, ukázal, jak výjimečný a dodnes podceňovaný vůz to je

30.9.2022 | Petr Prokopec

Nadšenec projel se sériovým Porsche Bránou pekla, ukázal, jak výjimečný a dodnes podceňovaný vůz to je

/

Foto: Porsche

Auta značky Porsche si každý spojí s výkonem a sportovními schopnostmi. A to i v případě SUV, která jsou nabízena také v extrémně výkonných verzích s mimořádnou dynamikou. Navzdory tomu jsou ale velmi schopná i v tom nejnáročnějším terénu.


Porsche Cayenne většina lidí bere za silniční SUV. Toto povědomí automobilka z Zuffenhausenu jen přiživuje zmínkami o sportovním kreditu a verzemi jako Turbo GT, která nemá problém dát si k svačině lecjaký sporťák klidně i na okruhu. I přes zvýšený podvozek a pohon všech kol tak málokdo počítá s tím, že by zhruba pětimetrový vůz dokázal oslnit i mimo zpevněný asfalt, to je ale omyl. Zejména původní Cayenne pochází z doby, kdy automobilky považovaly za samozřejmost zajistit takovým autům i velmi dobrou průchodnost terénem. A Porsche v tomto ohledu nic nezanedbalo.

Že i standardní provedení dokáže obstát v těžkém terénu, se rozhodl názorně ukázat Harrison Schoen. Ten má za sebou několikaletou kariéru u amerického námořnictva, přičemž po odchodu do civilu usoudil, že život je až příliš krátký. Z toho důvodu dal výpověď z nájmu a začal za svůj nový domov považovat Cayenne S z roku 2008. S ním pak vyráží i do těch nejzapadlejších koutů Ameriky a nezastaví se skutečně před ničím. Nejnověji se vydal až k proslulé Bráně pekla v Utahu, což znamená podrobit auto velmi náročné off-roadové zkoušce.

Tzv. Hell's Gate je považována za jakýsi Nürburgring pro off-roady, kde opravdu potřebujete vůz nemalých kvalit. Schoen nicméně sériový Cayenne pouze osadil terénnímu pneumatikami, u nichž navíc ještě před vjezdem do toho nejnáročnějšího terénu upustil vzduch. Následně pak zamířil do úzkých kaňonů či na příkré svahy, problémem nebyly ani skály s menšími jezírky či jemný písek. Jakkoliv chvílemi došlo na kontakt podvozku s kamením.

Porsche nicméně vše ustálo, i díky rozhodnutí, které Schoen učinil v loňském roce. Když se rozhodl, že Cayenne bude jeho novým domovem, instaloval na střechu platformu se stanem. Tento krok nicméně vedl ke zvýšení těžiště, což byl problém hlavně v terénu. Z toho důvodu Harrison upravil prostor vzadu, aby se dovnitř vešla matrace. Střešní ližiny tak aktuálně využívá už jen občas, a to pro úložný box při několikadenních výletech mimo civilizaci.

Lze už jen dodat, že verze Cayenne S dostala 4,5litrový osmiválec, jehož výkon byl právě v roce 2008 zvýšen z původních 350 koní na 385. O bezpečné zastavení se starají šestipístkové brzdy Brembo, kromě nich vůz disponuje redukční převodovkou a uzamykatelným středovým diferenciálem. To je dle Harrisona plně dostačující výbava, jakkoliv hlavně první rok koketoval s mimotovárními doplňky. Nakonec se však vrátil k originální konfiguraci, která byla, je a navzdory tomuto kousku nejspíše i nadále bude z hlediska svých terénních schopností podceňovaným strojem.


Nadšenec projel se sériovým Porsche Bránou pekla, ukázal, jak výjimečný a dodnes podceňovaný vůz to je - 1 - Porsche Cayenne I 955 Turbo ilustracni 01Nadšenec projel se sériovým Porsche Bránou pekla, ukázal, jak výjimečný a dodnes podceňovaný vůz to je - 2 - Porsche Cayenne I 955 Turbo ilustracni 02Nadšenec projel se sériovým Porsche Bránou pekla, ukázal, jak výjimečný a dodnes podceňovaný vůz to je - 3 - Porsche Cayenne I 955 Turbo ilustracni 03Nadšenec projel se sériovým Porsche Bránou pekla, ukázal, jak výjimečný a dodnes podceňovaný vůz to je - 4 - Porsche Cayenne I 955 Turbo ilustracni 04Nadšenec projel se sériovým Porsche Bránou pekla, ukázal, jak výjimečný a dodnes podceňovaný vůz to je - 5 - Porsche Cayenne I 955 Turbo ilustracni 05Nadšenec projel se sériovým Porsche Bránou pekla, ukázal, jak výjimečný a dodnes podceňovaný vůz to je - 6 - Porsche Cayenne I 955 Turbo ilustracni 06
Původní Porsche Cayenne navzdory svému sportovnímu kreditu dokáže oslnit i v nejnáročnějším terénu, jak nejlépe můžete spatřit na videu níže. Foto: Porsche

Zdroj: Harrison Schoen@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.