Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nadšenec projel se sériovým Porsche Bránou pekla, ukázal, jak výjimečný a dodnes podceňovaný vůz to je
30.9.2022 | Petr Prokopec
Auta značky Porsche si každý spojí s výkonem a sportovními schopnostmi. A to i v případě SUV, která jsou nabízena také v extrémně výkonných verzích s mimořádnou dynamikou. Navzdory tomu jsou ale velmi schopná i v tom nejnáročnějším terénu.
Porsche Cayenne většina lidí bere za silniční SUV. Toto povědomí automobilka z Zuffenhausenu jen přiživuje zmínkami o sportovním kreditu a verzemi jako Turbo GT, která nemá problém dát si k svačině lecjaký sporťák klidně i na okruhu. I přes zvýšený podvozek a pohon všech kol tak málokdo počítá s tím, že by zhruba pětimetrový vůz dokázal oslnit i mimo zpevněný asfalt, to je ale omyl. Zejména původní Cayenne pochází z doby, kdy automobilky považovaly za samozřejmost zajistit takovým autům i velmi dobrou průchodnost terénem. A Porsche v tomto ohledu nic nezanedbalo.
Že i standardní provedení dokáže obstát v těžkém terénu, se rozhodl názorně ukázat Harrison Schoen. Ten má za sebou několikaletou kariéru u amerického námořnictva, přičemž po odchodu do civilu usoudil, že život je až příliš krátký. Z toho důvodu dal výpověď z nájmu a začal za svůj nový domov považovat Cayenne S z roku 2008. S ním pak vyráží i do těch nejzapadlejších koutů Ameriky a nezastaví se skutečně před ničím. Nejnověji se vydal až k proslulé Bráně pekla v Utahu, což znamená podrobit auto velmi náročné off-roadové zkoušce.
Tzv. Hell's Gate je považována za jakýsi Nürburgring pro off-roady, kde opravdu potřebujete vůz nemalých kvalit. Schoen nicméně sériový Cayenne pouze osadil terénnímu pneumatikami, u nichž navíc ještě před vjezdem do toho nejnáročnějšího terénu upustil vzduch. Následně pak zamířil do úzkých kaňonů či na příkré svahy, problémem nebyly ani skály s menšími jezírky či jemný písek. Jakkoliv chvílemi došlo na kontakt podvozku s kamením.
Porsche nicméně vše ustálo, i díky rozhodnutí, které Schoen učinil v loňském roce. Když se rozhodl, že Cayenne bude jeho novým domovem, instaloval na střechu platformu se stanem. Tento krok nicméně vedl ke zvýšení těžiště, což byl problém hlavně v terénu. Z toho důvodu Harrison upravil prostor vzadu, aby se dovnitř vešla matrace. Střešní ližiny tak aktuálně využívá už jen občas, a to pro úložný box při několikadenních výletech mimo civilizaci.
Lze už jen dodat, že verze Cayenne S dostala 4,5litrový osmiválec, jehož výkon byl právě v roce 2008 zvýšen z původních 350 koní na 385. O bezpečné zastavení se starají šestipístkové brzdy Brembo, kromě nich vůz disponuje redukční převodovkou a uzamykatelným středovým diferenciálem. To je dle Harrisona plně dostačující výbava, jakkoliv hlavně první rok koketoval s mimotovárními doplňky. Nakonec se však vrátil k originální konfiguraci, která byla, je a navzdory tomuto kousku nejspíše i nadále bude z hlediska svých terénních schopností podceňovaným strojem.






Původní Porsche Cayenne navzdory svému sportovnímu kreditu dokáže oslnit i v nejnáročnějším terénu, jak nejlépe můžete spatřit na videu níže. Foto: Porsche
Zdroj: Harrison Schoen@YouTube
Bleskovky
V prodeji se objevila kola z Putinovy obrněné limuzíny, ukazují neviděné detaily jejich zvláštní konstrukce
včeraPilot letadla se pokusil nouzově přistát na jedoucím kamionu, bylo by to úchvatné, kdyby to vyšlo
28.1.2023Fanoušci jsou v šoku, Maxe Verstappena natočili, jak si u dealera přebírá vlastní nové Ferrari
27.1.2023
Nejnovější články
Nejetá Škoda Octavia Combi po důchodci s top motorem i výbavou může být vaše levněji než Fabia 1,0
včeraNejvětší opuštěná továrna na světě stále stojí, bývala obrovskou pýchou automobilové metropole
včeraTo je dlouhodobý test. Novináři najeli s Mercedesem přes 500 tisíc km a ukázali jeho stav i náklady
včeraVrcholná Lada Niva se po dlouhé odmlce vrací do prodeje, spoustu muziky dál nabízí levně
včeraŘidič elektromobilu omylem zmáčkl P na voliči režimů převodovky v dálniční rychlosti, co se stalo?
včera