Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nadšenec postavil manuální 6stupňovou převodovku z Lega, je dokonale funkční
25.6.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tedy skoro dokonale, spolupráci s motorem musí zvládnout bez spojky. Jinak ale skvěle ukazuje, jak toto zařízení funguje ve skutečnosti.
Z Lega se dá postavit kde co, víme z našich dětských let. A rádi si to připomínáme, neboť snaha něco zajímavého tvořit je člověku vlastní a realizovat se s pomocí kostek Lega je přece jen snazší než se pokusit postavit dům, zkonstruovat vlastní auto nebo cokoli podobného. Některým tak vášeň pro dánskou stavebnici vydržela i do vyššího věku a pravidelně nás seznamují s tím, co z ní lze postavit.
V minulosti jsme vám podobných děl přiblížili spoustu, od sofistikovaných zmenšených modelů přes funkční motokáru až po skutečné auto. Ona poslední věc je jistě zajímavá, ale trochu ztrácí kouzlo - skutečné auto bude jistě lepší služebník. Kouzlo lega je v možnosti miniaturizace skoro čehokoli a právě takové dílo vám ukážeme dnes.
Má 10 cm na délku, 5,5 cm na šířku, 6 cm na výšku a váží 68 gramů. To je velmi málo i na poměry menších ptáků, v tomto prostoru a této hmotnosti se ale může skrývat celá převodovka. A ne jen tak ledajaká - plně synchronizovaný manuální šestikvalt. To je skutečně obdivuhodné, a to jste tuhle věc ještě neviděli pracovat.
Stojí za ni člověk, který si na internetu říká DGustafsson a navzdory svému věku (17 let, za TFOL - Teen Fan of Lego, Náctiletého fandu Lega - se neoznačuje náhodou) tvoří opravdu sofistikovaná díla krytá návody, které by za vlastní mohla vydávat i sama firma Lego prodávající. Tentokrát stvořil manuální převodovku a výsledek je zajímavý hned ze dvou důvodů - jednak je to pěkná práce a jednak dovoluje spatřit, jak vlastně toto ústrojí funguje.
Není tu skutečně žádné „ale”, toto je miniaturní kopie opravdové převodové skříně. Nad její rámec jsou tu pouze dvě „tyče” vespod, které ji dovolují držet pohromadě a umožňují ji také stát a fungovat, i když nemá karter. Princip fungování manuální převodovky jsme vám přibližovali už kdysi a tady vše můžete spatřit na vlastní oči. Na jedné straně je elektrický motor, který roztáčí vstupní hřídel, na straně druhé je hřídel výstupní, která u auta běžně míří na k diferenciálu či diferenciálům a odtud na kola. A mezi tím je spousta koleček, která do sebe různým způsobem zapadají, aby dovolila motoru optimálně využít jeho potenciál - laicky a zjednodušeně řečeno.
Mrkněte se na to sami níže, stojí to za to. A kdybyste si totéž chtěli postavit sami, podívejte se i na web DGustafssona - najdete tam návod k sestrojení této i dalších věcí, které vám nemusí přinášet radost - a nebo osvětu - jen na videu.
















Tohle je skutečně plně funkční manuální šestikvalt i se synchronizací, o hmotnosti 68 gramů...
Zdroj: DGustafsson@Wordpress
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 11 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera