Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Naprostá většina Němců elektromobily dál odmítá, názor by změnili jen při splnění nereálných podmínek
22.4.2024 | Petr Prokopec
Člověk si musí položit otázku, proč se někdo lidí nezkusil zeptat, zda o elektromobily vůbec stojí. Současnou situaci na trhu by pak byl schopen dávno anticipovat, neboť Němci už roky jasně říkají, že o ně zájem nemají. A tento stav trvá, lidé pořád jasně dávají přednost spalovacím vozům.
V několika předchozích článcích jsem se párkrát otřel o Kiu EV6 GT, kterou jsem nedávno testoval. Korejský elektromobil mě dokázal zaujmout, neboť spojuje schopnost naskládat do něj celou rodinu s polovinou dětského pokoje a následně ve zrychlení zatápět klidně i supersportům. Skončila tedy ruka v rukávu? Nikoli, a to hned z několika důvodů.
V prvé řadě je třeba zmínit, že korejský elektromobil s 585 koňmi vám bude říkat pane až po zaplacení 1,8 milionu korun, což je suma, za kterou můžete mít i zajímavější auta, než je crossover mainstreamové značky. Pak je tu kapacita baterií a limity jejich dobíjení. Nejvíce mě však odradila nejistota spojená s životností baterií, což má zásadní vliv na použitelnost, a tedy i budoucí hodnotu celého auta.
Se zárukou limitovanou časem i najetými kilometry prostě dříve nebo později přijde moment, kdy se s vámi baterie rozloučí a zbytek vozu bude použitelný leda jako soubor náhradních dílů. Riziko něčeho takového je daleko vyšší, než že spalovacímu vozu odejde srovnatelně (tedy aspoň relativně, ne absolutně) hodnotný motor, navíc i ten lze obvykle nějak opravit. U baterie taková spolehlivá možnost neexistuje. V případě elektromobilů se tak snadno může stát, že jeden rok zaplatíte 1,8 milionu korun, a třeba po dvou či pěti letech vás čeká další klidně milionová investice.
Dokud tedy nebude jistota, že při selhání baterií seženete náhradní paket snadno, rychle a hlavně levně, není zkrátka elektromobilita pro mě. A začíná být patrné, že k podobnému názoru dochází nadále spousta lidí. Studie německé Targobank citovaná Auto Bildem totiž zjistila, že pouze 31 procent lidí považuje spalovací vozy za zastaralé a dala by přednost elektromobilům. Ty naopak odmítá 68 procent respondentů. Po utracení stovek miliard a milionu vyřčených slibů by očekával u publika očekával větší nadšení. To se ale zjevně rohlíkem opít zjevně nenechalo.
I nadále tedy vlastně platí, co naznačujeme již delší dobu. První vlna zákazníků již byla uspokojena, ty další pak budou mnohem menší. K jejich přesvědčení navíc automobilky budou muset vyvinout daleko více snahy a vytáhnout mnohem přesvědčivější nabídky. Takové jsou ale v nedohlednu, pakliže elektromobily nemají být dál jen ztrátovou náplastí na bolístku jménem nadlimitní flotilové emise.
Z ankety nadto vyplynulo, že největší zájem mají lidé aktuálně o benzinová auta (31 %), zatímco na hybridy připadá 15procentní a na diesely 13procentní podíl. Máme tu tedy 59 procent pro různé formy spalovacích pohonů, elektromobily jsou spojeny se 17 procenty, vodíková auta se 3 procenty a hned 21 procent zůstává nerozhodnutých. Ani to nevyznívá pro elektromobily dobře a žádný velký posun není v dohlednu. Na „stranu zelených“ by některé příznivce jiných řešení dostalo třeba to, kdyby měli k dispozici nabíjení zdarma. To je skutečně nereálná podmínka.
Průzkum tedy nakonec nepřináší žádné překvapivé zjištění, jen potvrzuje, že sama o sobě nemá elektromobilita šanci prorazit, za současného stavu technického vývoje elektrických aut rozhodně ne. Proč se stala pro řadu automobilových firem jedinou představitelnou buducností, je mimo naše chápání.
![Naprostá většina Němců elektromobily dál odmítá, názor by změnili jen při splnění nereálných podmínek - 1 - VW Glaserne Manufaktur ID range oficialni 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Naprostá většina Němců elektromobily dál odmítá, názor by změnili jen při splnění nereálných podmínek - 2 - VW Glaserne Manufaktur ID range oficialni 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Naprostá většina Němců elektromobily dál odmítá, názor by změnili jen při splnění nereálných podmínek - 3 - VW Glaserne Manufaktur ID range oficialni 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Auta jako VW z řady ID by prý zlákala více lidí, kdyby někdo platil jejich dobíjení za ně. Tak určitě, chce se dodat... Foto: Kia
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 3 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 07.27. 10:33 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 07.27. 10:15 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.27. 10:02 - Truck Daškam
- Onboard videa 07.27. 09:47 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha