Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ne všude chtějí politici elektromobily nařídit, tady vymysleli zákon, který jde přímo proti nim
6.6.2022 | Petr Prokopec
Přijde nám to jako opačný extrém podobné zatvrzelosti, je ale pozoruhodné vidět, že něco takového je vůbec možné. Cílem je prý narovnat prostředí a ukázat, že dobíjení zdarma pro některé ve výsledku není zadarmo pro nikoho.
Není obědu zdarma, říká jedna stará moudrost. Pokud vám tedy někdo něco nabízí bez placení, je jasné, že za to dříve či později, přímo či nepřímo vy nebo někdo jiný zaplatit bude muset. Nabídky všemožných produktů a služeb nabízených s nulovou cenou jsou nejčastěji marketingovým nástrojem majícím vás přimět současně či později nakoupit něco za plnou cenu, získat si vaši dlouhodobou přízeň, přimět vás říci o nabídce firmy dalším, cokoli takového.
Není na tom automaticky nic špatného, jen je třeba uvědomovat si věc ve všech souvislostech - někdo onen „oběd” zkátka zaplatit musí. Platí to i v případě dobíjení elektromobilů „zdarma”, které je dnes nabízeno mnohými subjekty, ať už jde o restaurace či třeba obchodní centra. I v tomto za „plnou nádrž“ přímo nic neplatíte, cena takového dobíjení se ale promítne do cen toho, co si koupíte vy či ostatní. Asi s tím nemáme problém, je to prostě běžný marketingový nástroj mající přilákat zákazníky z řad majitelů elektroaut a podpořit „zelenou” image té či oné firmy. Některým ale takový postup přijde diskriminační, neboť za současného stavu věcí je jasné, že podobné dobíjení platí hlavně majitelé spalovacích aut, kteří z něj nic nemají.
Přesně to trápí politiky v hraničně spíše republikánské Severní Karolíně v USA, kteří rozhodně nepatří mezi podporovatele elektrické mobility. Přišli tak s novým návrhem zákona, který má podle nich prostředí narovnat. Firmám, které bezplatné dobíjení nabízí, by nařídil, aby na každou účtenku vytiskli informaci o ceně elektrické energie, kterou daný zákazník musel nepřímo zaplatit za dobíjení aut u provozovny. Majitelé spalovacích aut by tak viděli černé na bílém, kolik přispěli vlastníkům elektromobilů na jejich provoz.
Pokud tento zákon bude přijat, očekává se, že tento marketingový nástroj značně omezí, ne-li zcela zahubí. Lidé budou zvlášť nyní citliví na to, že na účtence mají byť jen pár centů za „tankování” někoho jiného. A i když někteří namítají, že omezení půjde obejít tak, že dobíjení nebude zcela zdarma, ale jen za 1 cent, pořád je to klacek pod kola elektrických aut - jakmile musí zákazník cokoli platit, řešit technický způsob úhrady atp., je to odrazující bez ohledu na to, zda jde o cent nebo dolar.
Politici se navíc rozhodli nezůstat pouze u tohoto způsobu narovnání. Zároveň požadují, že pokud někdo bude nabízet elektrickou energii zdarma, musí nabízet také tankování benzinu či motorové nafty zdarma. To už by byla poslední rána.
I když proti umělému zvýhodňování elektromobilů brojíme, tohle je podle nás popravdě trochu nesmysl jdoucí za naše přesvědčení o svobodném trhu. Pokud se někdo sám a bez dotací rozhodne takto lákat některé zákazníky na účet všech, je to jeho rozhodnutí a každý klient má právo se rozhodnout, zda jej za takových podmínek zachová přízeň, nebo dá přednos někomu jinému. Kdyby bylo nutné takto vykazovat všechny náklady na podobné výhody pro zákazníky, kde to skončí? Káva zdarma, toaleta zdarma, internet zdarma... Nic není reálně zdarma a účet za cokoli by musel mít kilometr.
Přesto je pozoruhodné, že takto smýšlející politici někde existují a mají v zastupitelských orgánech takový hlas, aby byl brán vážně. V Evropě o takových snad ani nevíme, přijít s podobným nápadem by se rovnalo politické sebevraždě.



V Severní Karolíně chtějí zkomplikovat dobíjení elektromobilů zdarma, dle zákonodárců tím dochází na diskriminaci majitelů spalovacích aut. Bojovat zrovna proti tomu ale snad není nutné, existují mnohem důležitější fronty. Ilustrační foto: Ionity
Zdroj: Clean Technica
Bleskovky
92letý muž si přišel k dealerovi pro nové auto i se svou „holkou”. Je k nevíře, co si odvezli k 70 rokům manželství
před 5 hodinamiRenault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
9.10.2025Nový Duster se začne prodávat i jako Nissan s neobvyklým jménem. Dacii zastíní nejen image, bude i podstatně levnější
9.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Petrucci v Estorilu KO 09:00
- V Superbike nejrychlejším Bulega včera 22:40
- Vítězem Superpole WSS Can Öncü, 8. Vostatek včera 22:14
- Nejtalentovanější: Márquez, Rossi, Stoner – Gobert? včera 10:00
- Test Harley-Davidson Street Bob 2025: za zvuku barytonu včera 08:00
Nejnovější články
S nejvíc ojetým Ferrari na světě pořád jezdí jeho první majitel. A má ještě jedno, se kterým zachází podobně
před 2 hodinamiNěmecký softwarový gigant už nedovolí zaměstnancům jiná auta než elektromobily, tolik k racionálnímu jednání firem
před 4 hodinami92letý muž si přišel k dealerovi pro nové auto i se svou „holkou”. Je k nevíře, co si odvezli k 70 rokům manželství
před 5 hodinamiNěmecko a Itálie pod tíhou zkázy už otevřeně oponují plánům EU: Je třeba zahodit ideologii Green Dealu a začít něco dělat
včeraNěmci stvořili nezastavitelný terénní obytňák, který se na místě změní v menší palác jako filmový Transformer
včera
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.11. 11:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 10.10. 23:07 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 10.10. 21:00 - mafel
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.10. 19:03 - řidičBOB
- BMW Divize 10.10. 16:24 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.10. 14:51 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 10.09. 12:54 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.09. 12:38 - Eda