Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Někdo prodává konečně pořádný motor, monstrum z nadzvukového Concordu
10.4.2019 | Mirek Mazal
Do osobního auta ho vměstná asi jen hodně velký nadšenec, supersilný náklaďák by s jeho pomocí ale mohl vzniknout docela snadno.
Překročení rychlosti zvuku se v dopravním letectví stalo cílem velmi brzy po uvedení proudových letadel do služby a v šedesátých letech se převratný sen stal skutečností. Letadlo Aérospatiale-BAC Concorde 101/102 vybavené čtyřmi motory Olympus 593 MK-610 se stal fenoménem. Concorde uměl překonávat dlouhé vzdálenosti nadzvukovou rychlostí za doprovodu obřích sonických třesků.
První zkušební let proběhl přesně 9. dubna 1969. Skoro na den přesně před padesáti lety poprvé vystoupal do výšin letoun s ostrým čumákem, který během premiéry pilotoval veterán RAF z druhé světové války jménem Brian Trubshaw.
Vnitřní uspořádání stroje neumožňovalo dopravu většího počtu cestujících. Malý palubní prostor byl vykoupen zvýšeným luxusem. Provoz prvního nadzvukového letadla byl ukončen po tragické havárii u letiště Charlese de Gaulla v Paříži. Následovaly debaty o ekonomické neefektivitě, které se staly posledním důvodem k uzavření celé kapitoly revoluční přepravy osob. Žádný supersonický dopravní letoun od té doby nevznikl
Concorde o délce 61,7 metru a rozpětí 25,6 metru vážil prázdný 78,7 tuny. Maximální vzletová hmotnost dosahovala 185 tun, čtveřice proudových motorů s přídavným spalováním vyvíjela tah 676 kN. Díky tomu byla maximální rychlost stanovena na 2 179 km/h, cestovní rychlost byla jen o 21 km/h nižší. Spotřeba paliva se při letu se pohybovala okolo dvaceti tun za hodinu, přitom stejné množství motory potřebovaly jen během přiblížení na přistání.
Pohonná jednotka byla původně vyvinuta pro britský strategický bombardér Avro Vulcan a pro prototyp taktického bombardovacího, útočného a průzkumného letounu stejného původu BAC TSR.2. Později se o ústrojí začala zajímat francouzská společnost Snecma Moteurs, která agregát přizpůsobila pro leteckou přepravu.
Podle dobového ceníku z roku 1972 vyšla cena jednoho Concordu na 33,8 milionu dolarů (768 milionů Kč), po 47 letech je v Británii nabízen jeden z motorů za 748 tisíc liber, což je v přepočtu 22,2 milionů českých korun. Srovnáním cen se inzerát nadneseně jeví jako zajímavý obchod, prodejce sám říká, že jde o „perfektní předmět do sběratelských kolekcí“. My bychom jej pochopitelně raději viděli v nějakém autě, to by pak zřejmě létalo i bez křídel...









Motor z Concordu i s dokumentací čekají na nového zákazníka, který bude ochoten dát za tento technický klenot před 22 milionů Kč
Zdroj: eBay
Bleskovky
„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
včeraBritové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
25.8.2025Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sergio García si užívá překvapivý debut ve WorldSBK v Aragonu 11:45
- Test Superbike Aragon - 2. den včera 22:20
- Alvaro Bautista zůstává u Ducati včera 19:43
- Test Superbike Aragon - 1. den 25.8.2025
- Jonathan Rea po sezóně končí se závoděním 25.8.2025
Nejnovější články
Mazda pracuje na revolučním spalovacím motoru s nulovými emisemi CO2 i při spalování klasického benzinu
před 2 hodinamiDalší rejdařská firma s okamžitou platností zakázala převoz elektrických aut na všech svých lodích, riziko požáru je prý neúnosné
před 3 hodinamiBentley znovu mění strategii. Vrátí se k už odpískané technice, aby se znovu vlichotil do přízně ztracené klientely
před 5 hodinamiOpel definitivně zrušil plán přejít jen na elektrická auta do roku 2028, nechce skončit jako Porsche
před 6 hodinamiSlavný designér BMW a Ferrari strhal přelomový Jaguar. Je prý nedodělaný a nezajímavý z každého úhlu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva