Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Někteří se diví, že elektromobily kupuje jen minimum žen, důvod přitom mají před očima
29.10.2021 | Petr Miler
Dlouho se tradovalo, že to budou ženy, kdo bude kupovat elektrická auta mnohem ochotněji než muži, realita je ale dramaticky opačná. Znamená to pro elektromobily něco dobrého? Ani ne.
Když začnete lidem nabízet něco, o co si sami neřekli, musíte být předem smířeni s tím, že věci nemusí jít tak, jak si plánujete. To je i případ elektrických aut, po kterých existuje obecně velmi malá poptávka, ať už se na věc podíváte jakkoli chcete. Na trhu s čímkoli najdete jen hrstku zákazníků toužící po technicky specifickém řešení čehokoli, obvykle lidé chtějí jen co nejlépe fungující věc za co nejlepší cenu. A něco takového dnes elektrická auta pro většinu případných použití zdaleka nepředstavují.
Jak nedávno zmínil šéf Stellantisu, nabídka elektrických aut nepřichází v reakci na poptávku a není ani výsledkem vědecko-technického vývoje. Automobilky je nabízí jen kvůli politickému tlaku za nimi stojícímu a doufají, že pro ně přesto najdou zákazníky. V tomto smyslu doufaly, že po nich v prvé řadě budou sahat ženy a na ně také nezřídka cílí svůj marketing. A nedá se říci, že by to bylo úplně hloupé očekávání.
Ženy se zkrátka při koupi čehokoli - bez urážky - rozhodují často více emocionálně a méně racionálně. Automobilka tedy věřily, že se jim elektrická auta prostě budou líbit, bude jim blízké jejich jednodušší používání a jakýsi jemnější projev. A že také spíše uslyší na dokola omílané, třebaže do značné míry falešné ohledy těchto aut k přírodě. Nic takového se ale neděje, ženy nové elektromobily kupují dosti okrajově.
Podle studie britského BuyaCar kupují muži nové elektromobily více jak čtyřikrát častěji než ženy, což je obrovský rozdíl. Pokud si nyní říkáte, že svět aut je svět mužů a stejně tomu bude u každého typu automobilu, mýlíte se. U nových vozů obecně jsou převažujícími kupci ženy, patrně z podobných důvodů, jako jsou ty už výše zmíněné - ženy prostě budou chtít nové auto, nechtějí použité zboží, nehledají v prvé řadě racionalitu, ale dobrý pocit. U elektromobilů to ale vůbec nefunguje, což nakonec ukazuje, že ženy zas až tak emotivně nejednají.
Někteří v reakci na zmíněná data sáhodlouze přemýšlí, proč to tak je, zda třeba marketing automobilek není „genderově nevyvážený” či cokoli podobného. To ale podle nás nehraje žádnou podstatnou, pokud vůbec nějakou roli. Hlavní důvod se skrývá v ještě jiné statistice - ačkoli ženy jsou častějšími kupci nových vozů, jsou to naopak muži, kteří si mnohem častěji kupují víc jak jedno auto. A právě tady je zakopaný pes.
Jen málokdo si kupuje elektromobil jako jediné auto kvůli jeho omezené praktické využitelnosti. Jistě se najdou lidé, kterým stačí a mají ho jako jediný vůz, není to ale dominantní skupina zákazníků. Typickým zákazníkem elektrických aut je člověk pořizující si druhé či třetí přibližovadlo do rodiny pro specifické využití, jen na elektropohon v celé škále využití auta spoléhat nechce. A protože žen nejčastěji volí jen jeden vůz, elektrickým autům se prostě většinou vyhýbají.
Je to nakonec logické, ani my bychom nechtěli spoléhat jen na elektromobil, celou dnešní škálu využití spalovacího auta zastat zdaleka nedokáže. Možná se to časem změní, možná ne, už tato data by ale měla být pro politiky a další proponenty elektroaut varováním, že tyto vozy dnes prostě nejsou univerzální náhradou dopravních prostředků se spalovacími motory. Tvrdit opak znamená jen lhát si do kapsy.






Taková Škoda Enyaq se může ženám líbit, stejně jako některé jiné elektromobily. Ve většině po nich ale sahají muži, protože jsou to oni, kdo si s oblibou kupuje více aut. A roli jediného auta v rodině elektrovůz se ctí prostě nezastane. Foto: Škoda Auto
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nejčtenější články
Stellantis zvlčil. Po výměně šéfa se z „elektrohujera” stal otevřený odpůrce zákazu spalovacích aut, jde proti EU
20.11.2025
Nové Porsche Cayenne je dokonalý „nicburger”. Nepřichází s jedinou skutečnou předností, firmu může poslat do kolen
20.11.2025
Dealeři aut se znovu vrací k taktice z 90. let, aby prodali víc aut. Je to úplný opak toho, co dosud chtěly automobilky
20.11.2025
Německý dálniční superexpres je levně k mání málo jetý, za cenu obyčejné Octavie vás v bavlnce sveze 300 km/h
20.11.2025
První sériové auto s údajně revolučními bateriemi je po tolika letech čekání obrovské zklamání
20.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.21. 16:42 - řidičBOB
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.21. 16:41 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.21. 13:13 - řidičBOB
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- BMW Divize 12.20. 15:37 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
