Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci chtějí i nadále zakázat SUV, k rozdmýchání vášní stačila jediná nehoda
10.9.2019 | Mirek Mazal
Už dříve započatá diskuze o zákazu sportovně užitkových vozů eskalovala po smrti čtyř lidí při nehodě způsobené řidičem Porsche Macan. Odpůrci SUV dokonce vyšli do ulic.
Naši západní sousedé pokračují v emotivním tažení proti sportovně užitkovým automobilům zejména v zalidněných oblastech. Část politické reprezentace dříve deklarovala touhu zakázat „přemotorované tanky s obřím výkonem“, které by si mohli zájemci koupit jen na zvláštní povolení. Zastánci tohoto nápadu o sobě dali opět vědět po vážné nehodě prémiového SUV.
Incident, který se odehrál přímo v Berlíně, způsobil smrt čtyř osob včetně tříletého dítěte. Tragédie se stala záminkou pro další kolo debat o škodlivosti SUV a omezeních pro jejich pořízení. Hlasitý bojovník za čistý vzduch a práva spotřebitelů Jürgen Resch reagoval okamžitým požadavkem „rychle provedených opatření proti velkým a těžkým terénním vozidlům v podobě zákazu, městského mýta či zpoplatnění parkování ve městech.“ Potichu nezůstal ani zástupce zelených Oliver Krischer, který lobboval za „horní limit pro velké SUV v centrech měst“. Nejlepší by údajně bylo spolkové nařízení umožňující nastavit určitá omezení velikosti. „Auta potřebují stále širší parkovací místa ve městech, kde je prostor stále vzácnější. Jsou nebezpečím zejména pro chodce a cyklisty,“ dodal Krischer.
Předsedkyně Zelených Katrin Göring-Eckardt se sice vyslovila proti zákazu těchto SUV, ale hned v druhé větě nezklamala, když upřednostnila výrazné zvýšení cen SUV a vyšší zdanění vlastnictví. Otázka ekonomických nákladů majitelů je prý mnohem lepším opatřením než úplný zákaz. Šéfka chce „rozumnou rovnost mezi jízdou na kole, pěší chůzí a automobily“. Dáma mimo jiné požaduje podporu pro ty, kteří „jezdí rozumně čili pomocí elektrické energie a bez CO2“. Zástupce CDU Philipp Amthor k diskusi přidal rozumnější názor: „Tato nehoda šokovala, ukazuje potenciální riziko, ale já bych nezačal zakazovat.“
Debatu rozšířil specialista na dopravní nehody Siegfried Brockmann. Odborník situaci ujasnil: „Nemůžete jen říct, že SUV je zásadně nebezpečnější než Polo nebo Smart.“ Reagoval na příčinu smrtelné nehody, kde hlavní roli podle předběžných závěrů hrála zdravotní indispozice 42letého řidiče. Vyšetřovatelé zatím pracují s pravděpodobnou příčinou ve formě náhlého epileptického záchvatu řidiče zvýšeného Porsche.
Den po vážné události se přímo na místě incidentu shromáždilo přibližně 500 lidí. Demonstrující aktivisté přinesli transparenty kritizující rozšířené vozy SUV, méně militantní účastníci smutečního aktu tiše položili květiny či zapálili svíčky.
Je to jistě smutná událost, přes naše omezené sympatie k SUV jako takovým ale nemáme pocit, že by tato auta sama o sobě za něco mohla, ježdění s nimi představovalo zásadně vyšší riziko pro okolí a bylo nutné je jakkoli potírat. Nehody, i ty tragické, se stávaly, stávají a budou stávat, a to i v případě, že řízení aut převezmou počítače. Tím neříkáme, že se máme s podobnými událostmi jen tak smířit a nepokoušet se cokoli změnit, snahy o zákaz či jakákoli plošná omezení jsou ale příliš emotivní reakcí, která nebere veškerá relevantní fakta.






Podvečerní nehoda Porsche Macan v Berlíně znovu rozdmýchala vášně odpůrců SUV
Protestující den po tragické nehodě vyrazili do ulic s květinami a transparenty
Vier Minuten Schweigen - je eine für jedes Opfer des tödlichen Unfalls in #Berlin-Mitte: Hunderte sind am Abend zu einer Mahnwache am Unfallort zusammengekommen, um Anteil zu nehmen. pic.twitter.com/uodK8IyXXP
— rbb|24 (@rbb24) 7. září 2019
Zdroj: rbb24
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
včeraKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
včeraČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včeraLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva