Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci chtějí krizi s cenami paliv vyřešit zákazem nedělního ježdění aut. Ne jen kamionů, všech aut
10.3.2022 | Petr Prokopec
S ohledem na dění v této zemi v posledních několika letech jde o nápad vpravdě německý. Tamní aktivisté by rádi využili situace k tomu, aby bezprecedentním způsobem „zaklekli“ na motoristy.
Současná situace s cenami paliv má velmi neblahé dopady. Nejde jen o rozpočty každého z nás, problémem jsou i širší ekonomické efekty, které za situace vyvolané pandemií koronaviru resp. reakcí politiků na ni, mohou snadno vést ke stagflaci. Tedy ekonomické stagnaci za současně bující inflace, což je kombinace k pohledání a obecně obtížně řešitelný stav. Většina zemí se tedy snaží věc nějakým způsobem řešit.
Podle nás je řešení velmi snadné - stačí dočasně zrušit extrémní zdanění paliv, kdy státu platíme dokonce daň z daně, a rázem se zjistí, že benzin a nafta zase tak drahé nejsou. Jednoduchá řešení ale v Evropě nejsou moc v oblibě, a tak nečekejme, že by se zrovna touto cestou vydalo větší množství zemí. Jiné nápady ale padají.
S těmi svými přišla i německá pobočka Greenpeace, která navrhuje několik opatření, která by měla zmírnit dopady aktuálního stavu a výhledově také snížit závislost Německa na ruských surovinách. Jak už asi tušíte, cílem aktivistů se stala hlavně individuální automobilová doprava. U našich sousedů by tak ideálně ihned měly začít platit nové „dočasné” rychlostní limity, které sníží maximální povolenou rychlost na dálnicích na 100 km/h, na okreskách na 80 km/h a ve městech na 30 km/h. Omezení by mělo platit jen po dobu konfliktu, jeho konec je však v nedohlednu.
Dále je ve hře pokračování práce z domova, ovšem nikoli již kvůli koronaviru, nýbrž s ohledem na to, že nebude třeba do zaměstnání dojíždět. Mimo to Greenpeace navrhuje, aby během nedělí (resp. dvou neděl v měsíci - nevíme, proč zrovna takto) byla automobilová doprava zcela zakázána, stejně jako by se lidé měli vzdát jednoho ze čtyř výletů, jehož délka přesahuje 20 km. A aby toho nebylo málo, pak by zrušeny měly být i veškeré vnitrostátní lety a místo nich by měla přijít ke slovu železniční doprava.
Organizace předpokládá, že v závislosti na přijetí těchto kroků by mohla klesnout spotřeba, a tedy i závislost Německa na Rusku o 10 až 12 procent. Ideálně by se nicméně navrhovaná opatření měla rozšířit napříč celou Evropou. Tím ale Greenpeace jen dokazuje, jak mluví do věcí, kterým opravdu nerozumí. Stačí si totiž jen uvědomit, že kde je v Německu neomezená rychlost, tam nejsou zácpy. Stačí stanovení limitu a doprava již začíná houstnout. S výše zmíněnými omezeními by se z Německa stalo spíše jedno velké parkoviště.
Při popojíždění v kolonách se spotřeba pochopitelně jen zvyšuje, navíc nikam nedojedete. Po přijetí návrhů by tak Německo naopak mohlo být na Rusku ještě závislejší a ekonomicky slabší. Kromě toho by aktivisté zcela zadupali veškerou solidaritu s Ukrajinou, zvláště pokud by se rozhodli přistoupit k zákazu víkendového ježdění v Česku, kde se každou neděli vrací z chat velká část národa.
Tím rozhodně neříkáme, že není nutné dělat nic, je ale jako vždy třeba, aby přijaté kroky byly smysluplné. Tyto tak skutečně nepůsobí.

Momentálně je rychlostně omezena zhruba třetina německých dálnic. Němci z Greenpeace chtějí zajít ještě dále, přičemž nižší limity by byly zavedeny všude. Kromě toho by se v některé neděle nejezdilo nikde a ničím. Ilustrační foto: Patrick Seeger, dpa
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Majitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
před hodinouNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před hodinouCo ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 9 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 11 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva