Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci chtějí dotace na auta s benziny a diesely, zuřící Brusel umlčí bizarním odpustkem
12.9.2020 | Petr Miler
Německé automobilky mají problémy a dotace na elektrická auta jim nikam nepomůžou. Bavorský premiér tak chce dotovat i prodej aut s motory na benzin a diesel, což se EU podle očekávání nelíbí. I na to ale má lék.
Připomínat v těchto dnech v Česku, že doba je zlá, je zřejmě zbytečné. Ať už si o podstatě toho, čemu se říká koronavirová krize, myslíte cokoli, problémy způsobené chaotickými reakcemi vlády na vzniklou situaci negativně dopadnou na naprostou většinu z nás. V krátkodobém horizontu jsou to spíše životní nepříjemnosti, se kterými se můžeme vyrovnat ještě snadno. V delším horizontu ale půjde hlavně o ekonomické dopady, které budeme řešit složitěji a bolestivěji.
S těmi se nepotýkáme jenom my, ale prakticky všichni. Ve snaze předejít těžkým šokům zkouší vlády jednotlivých zemí podporovat ekonomiky různými stimuly a automobilový sektor při tom nemohou vynechat. Dosud se přitom snažily spojit ekonomicky i ekologicky žádoucí a sypají peníze hlavně do prodeje elektromobilů. Jenže ono to nepomáhá a už v květnu jsme vysvětlovali, proč. Prodeje elektrických aut nejsou tím, co by automobilky mohlo v dnešní době spasit, třebaže je to nejspíše lepší než nic. Potřebují prodávat co nejvíce aut, na kterých vydělávají peníze, a to jsou - bohužel, bohudík - ta se spalovacími motory.
V Německu chtěli jejich prodeje začít podporovat už dříve, EU ale byla vzhledem ke svým emisním cílům ostře proto. Po pár měsících se jasně ukazuje, že německé automobilky ani podpora v řádu stovek tisíc Kč na každý prodaný elektromobil nezachrání, a tak vládní CDU-CSU z iniciativy bavorského ministerského předsedy Södera podle magazínu Automobilwoche razí plán, v souladu s nímž by i vozy s benziny a diesely byla nakonec dotovány.
Proč iniciativa přichází právě z Bavorska, není třeba dodávat. Je to domov automobilek Audi a BMW, které prodeje elektrických opravdu nezachrání, jejich portfolio stojí na úplně jiných vozech. Podle Söderova návrhu, který zahrnuje i řadu dalších opatření včetně snížení rozličných daní, by byl dotován nákup každého nového vozu bez ohledu na typ pohonu. Jedinou podmínkou by bylo plnění novější emisní třídy a vykazování nižších emisí CO2 než u vozu, který ten či onen zákazník používá dnes. Tím by bylo i environmentálnímu aspektu učiněno zadost.
Brusel po vyslechnutí tohoto návrhu pochopitelně zachvátila panika, neboť podporovat v roce 2020 prodej dieselových aut mu přijde krajně nevhodné. Söder ale připomíná, že Němci ani při dotacích až 240 tisíc Kč o elektromobily z valné většiny nestojí a průmysl je třeba podpořit i jinak. Bruselu tak podle Automobilwoche nabízí vskutku bizarní odpustek - zákazníci aut se spalovacími motory by mohli navíc dostat voucher, jakýsi „transformační šek”, který by znamenal slevu na koupi nového elektrického auta za 3 nebo 5 let, kdy by elektromobily mohly být žádanější, protože ty současné mají jen velmi omezený tržní potenciál.
Zvláštní doba je plná zvláštních činů, chce se dodat. Ostatně i dnes, tedy v pondělí jsme byli svědky toho, jak vláda přijala nová opatření, která měla vyhlašovat jednou za týden v pátek a naposledy je ohlásila ve čtvrtek...






I nákup aut, jako je BMW M340d, má být v Německu dotován, protože tamní průmysl to potřebuje. Dotace na elektromobily nic neřeší. Foto: BMW
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
