Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nezničitelná auta podle Američanů mají vydržet nejdéle, u nás jich koupíte jen pár
4.3.2019 | Petr Prokopec
Říká se, že nová auta už nevydrží tolik, co ta starší. V případě těchto deseti lidé z Consumer Reports nesouhlasí, statisíce km mají zvládnout jako nic.
Patříte mezi ty, kteří si nový vůz nekupují na dva nebo tři roky, ale pomalu na celou dekádu? Pak je pro vás odolnost aut bezpochyby na prvním místě. Je přitom třeba říci, že skoro s každým autem lze najet milion kilometrů, otázkou je, co vás takový provoz bude stát. A teď nemluvíme o nákladech na palivo, ale spíše na údržbu. Některé vozy jsou totiž „kasičkami”, do kterých peníze dokola padají do desetitisících, zatímco do jiných pomalu jen doléváte kapalinu do ostřikovače.
Americký magazín Consumer Reports (CR) se v rámci své nové výroční studie rozhodl najít právě ty druhé zmíněné, přičemž využil rozsáhlé zkušenosti svých předplatitelů. Sledoval přitom ta auta, která nejen zvládla překročit metu 200 tisíc mil (320 tisíc kilometrů), ale jenž se na danou úroveň dostala co nejlevněji. Rozhodující přitom byly účty za opravu v loňském roce. Na základě dat pak vznikl žebříček deseti modelů, které své majitele stály i po ujetí takové štreky minimum peněz.
Bohužel to ovšem neznamená, že bychom vám nyní dali do rukou dokonalého nákupního rádce. Jednak proto, že se zkušenosti vždy netýkají nejnovější generace toho kterého vozu, a tak ten opravdu odolný už nemusí jít koupit. V tomto ohledu lze konkrétně zmínit Hondu Accord, která je ve Státech, kde průzkum proběhl, jedním z dlouholetých bestsellerů. A zároveň jde ale také o vůz, který byl dosud považován za velmi spolehlivý.
To je v pořádku, nicméně v rámci poslední generace dostaly padáka šestiválec a atmosférické čtyřválce, jenž nahradily malé přeplňované jednotky, které jsou z podstaty komplexnější a jsou tedy i náchylnější k případné poruše. S turbomotory je ovšem Accord k dispozici relativně krátce, možné problémy se tak ještě nestihly projevit, tedy alespoň v širším měřítku. Proto nakonec japonský sedan v desítce doporučované CR nechybí, magazín ale dodává, že v jeho případě jde o předpoklad na základě fungování dosud prodávaných aut - nejnovější generace Accordu může být znovu bezproblémová, nicméně také nemusí.
Druhým problémem tohoto výběru z našeho pohledu je to, že jde o americký žebříček a část v něm jmenovaných se u nás vůbec neprodává. To je pozoruhodné už z toho důvodu, že aut neprodávaných globálně dnes neexistuje zdaleka tolik, co před léty a tak častý výskyt specificky amerických verzí automobilů, které mimo jiné třeba nepodlehly tolik svodům malých přeplňovaných motorů, připomíná, že větší jednoduchost „amerických” aut je tady spíše výhodou.
Toliko ale pro úvod, nyní již přikročme k desítce těch aut, u nichž je nejvyšší pravděpodobnost, že s nimi najedete minimálně oněch 320 tisíc kilometrů bez nutnosti drahých oprav. Srovnáme si je přitom dle abecedy, s čímž ale velký problém nebude - většina totiž má logo Toyoty...
Ford F-150
Pro Američany jistě zásadní skutečnost je ta, že mezi nejspolehlivější auta na trhu se řadí Ford F-150, který je zároveň také nejprodávanějším vozem USA. V oběhu je tak velké množství aut, což znamená velké množství dat - a tedy daleko větší šanci, že u tohoto pick-upu nešlápnete vedle a bude vám sloužit řadu let. K mání je přitom s šestiválci a osmiválci, jenž lze od roku 2017 propojit s desetistupňovým automatem. Magazín CR přitom zmiňuje tužší podvozek a uskákanou jízdu, nicméně s bezpečným provozem lze i přesto nadále počítat.


Honda Accord
S modrým oválem jsme se po jednom voze rozloučili, nyní přichází na řadu daleko úspěšnější značka. Ovšem zároveň i ta, se kterou se nyní pojí největší otazníky. Jak jsme totiž zmínili výše, Honda poslala do důchodu objemnější atmosféry a místo toho povolala do služby 1,5litrový a dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec. Druhý má v kombinaci s převodovkou CVT nabízet dostatečný zátah, samotná jízda je pak komfortní. Zda ale bude i do budoucna bezproblémová, to se ukáže teprve během příštího či přespříštího roku. V tuto chvíli lze říci jen tolik, že předchozí generace platí za „držák” jistě, ta aktuální jen možná.
Honda Civic
Nový Civic je na tom obdobně jako Accord, byť s tím rozdílem, že zde přeplňovaný dvoulitr používá pouze varianta Type-R. Pro zbytek nabídky je k dispozici jen přeplnovaná jedna-pětka, místo litrového tříválce, který pohání základní modely v Evropě, ovšem mohou Američané stále ještě sáhnout po atmosférickém dvoulitru. Ten by měl veškeré dětské bolístky mít již vychytané, nicméně stejně jako turbo bude spojen s nízkým postojem vozu zhoršujícím nastupování a vystupování. To je ale zkrátka daň za jistou sportovnost.
Honda CR-V
Třetí a zároveň poslední zástupce Hondy je jedním z nejžádanějších malých SUV na americkém trhu, hlavně kvůli prostorné kabině, působivé ovladatelnosti a úsporným jednotkám. Stejně jako Civic přitom i CR-V lze stále ještě objednat s atmosférou, a to dokonce 2,4litrovou. Hierarchicky jde ale o provedení, které stojí pod lehce výkonnější přeplňovanou jedna-pětkou. CVT je pro obě verze jedinou volbou, vůz se přitom na silnici má pohybovat s nemalou jistotou. Zda ale jedna-pětce vydrží dlouho dech, není zatím jisté.
Toyota Camry
Přesunout se můžeme ke třetí a zároveň poslední automobilce v žebříčku. Ano, je to tak, Toyota má v této desítce hned šest zástupců. Prvním z nich je abecedně sedan Camry, u jehož poslední generace jsou kvůli snížení výšky menší problémy s nastupováním. Stísněnější pak ze stejného důvodu mají být i zadní sedadla, respektive prostor nad hlavou zde sedících pasažérů. Na druhou stranu ale Toyota vše vynahrazuje selekcí motorů, k mání jsou totiž atmosférický čtyřválec a šestiválec, případně pak čtyřválcový hybrid. Ten lze nově koupit i v Evropě.
Toyota Corolla
Přítomnost modelu Corolla může být na jednu stranu překvapivá, s ohledem na množství výtek, s nimiž se magazín vytasil. Ovladatelnost totiž není zrovna na špici, převodovka CVT si s motory příliš nerozumí a nutí je k vyšší hlučnosti i spotřebě, interiér pak byl osazen tvrdšími plasty. Nicméně na druhou stranu je tu dostatek prostoru na vše, podvozek pak zvládá filtrovat většinu nerovností. Nově lze navíc počítat s rozsáhlou bezpečnostní výbavou již ve standardu, pročež by Corolla měla vydržet věčnost nejen díky kvalitě výroby.
Toyota Highlander
SUV se třemi řadami sedadel dostalo nově do vínku osmistupňový automat, jenž nahrazuje předchozí šestistupňovou jednotku. Zatímco ovšem spotřeba letěla dolů, jemnost řazení není taková jako u někdejší převodovky. Je tak otázkou, zda hodnocení vozu časem neklesne. Zatím se ale i díky 3,6litrovému atmosférickému šestiválci drží na předních příčkách, přičemž chválen je také za poddajný podvozek a dobrou ovladatelnost. Stejně jako Corolla pak nově nabízí třeba autonomní brzdy ve standardu.
Toyota Prius
Prius je nejznámějším hybridem světa a zároveň také jedním z nejprodávanějších. Žádán je přitom daleko více v Americe než v Evropě, kde vychází na daleko větší peníze. Jelikož Toyota v uplynulých generacích vychytala prakticky veškeré mouchy, nelze především od hnacího ústrojí očekávat problémy. Kritika se místo toho snáší spíše na horší boční vedení sedadel či vyšší hluk od pneumatik, případně pak na nižší postoj vozu, který znesnadňuje nastupování a vystupování. Vše ale neguje komfort, ovladatelnost, nízká spotřeba a samozřejmě i trvanlivost.
Toyota Sienna
Minivany v současné době již nejsou takovým trhákem jako kdysi, nicméně pokud po nějakém toužíte, pak v případě Toyoty Sienna neuděláte chybu. Respektive počítat můžete s prakticky vším, co jsme zmínili o sourozencích tohoto vozu. Jízda tak možná není příliš záživná, nicméně zůstává komfortní. Spojení 3,5litrového šestiválce a osmistupňového automatu pak není tak dokonalé jako v případě předchozí šestistupňové převodovky. A standardní bezpečnostní výbava je nově rozsáhlejší.
Toyota 4Runner
Jsme ve finále, a je více než příhodné, že nejlepší desítku nám zakončí opravdový dinosaurus. Toyota 4Runner totiž spadá ještě do analogového světa, neboť třeba takovou detekci aut ve slepém úhlu či přednárazový bezpečnostní systém nenajdete ani v příplatkové výbavě. Za to ale můžete počítat s čtyřlitrovým atmosférickým šestiválcem, velkorysou světlou výškou a nově také s přepracovaným systémem pohonu všech kol, který počítá i s redukcí pro náročnější terén. V něm se přitom hodí standardní ochrana podvozku, která také napomáhá v dlouhověkosti.
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Chevrolet poprvé ukázal podobu nové Corvette. Na první pohled ohromí, na ten druhý ale zklame
8.4.2025Automobilky zastavují vývoz aut do USA kvůli novým clům, nejlíp tak ukazují, oč nyní běží
8.4.2025V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Honda začala znovu nabízet snad nejvtipnější skrytý prvek výbavy auta, je jako z katalogu Simply Clever Škody
8.4.2025Ztráta hodnoty elektrických aut ruinuje i miliardáře. To nejlepší z nich připravilo majitele o 24 milionů za 20 měsíců a 2 200 ujetých km
9.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva