Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši

Šéf koncernu Renault-Nissan konečně přiznal, že absolutně neodhadl budoucí zájem o elektromobily. Padající poptávka ohrožuje i samotnou firmu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši

20.11.2012 | Miro Mihálik | 11 příspěvků

Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šéf koncernu Renault-Nissan konečně přiznal, že absolutně neodhadl budoucí zájem o elektromobily. Padající poptávka ohrožuje i samotnou firmu.

Kritické články o elektromobilech vycházející na těchto stránkách jsou občas přijímány jako útok na samotnou podstatu principu jejich fungování. Našim cílem ale není někomu stranit a ostatní odsuzovat jen proto, že netankují na benzínce, ale prostě píšeme o věcech tak, jaké doopravdy jsou. A když trváme na tom, že s dnešními akumulátory jsou elektromobily i přes mohutné státní dotace nekonkurenceschopné, tak to neuvádíme z nějakého zvráceného plezíru, ale prostě proto, že tomu tak opravdu je a nelíbí se nám, že na zeleno-rudé myšlení doplácíme úplně všichni.

Ostatně i v praxi se nyní ukazuje, jak se to má s elektro-boomem doopravdy. Tesla Motors má manko v přepočtu přes sedmnáct miliard korun a ve srovnání s běžnými automobilkami se de facto nevzdálila od kusové výroby a nově přiznává problémy i japonská část koncernu Renault-Nissan.

Firma už od počátku roku umíněně odmítala přiznat zaostávající prodeje a fakt, že i masivními dotacemi vyšroubovaná poptávka je příliš malá na to, aby se mohl letos odbyt Leafu zdvojnásobit oproti roku 2011. Nissan loni prodal 9 679 těchto aut a do konce roku 2012 jich mělo najít své majitele dalších 20 tisíc. Problém byl v tom, že do letošního října se našlo pouze 6 791 zájemců, o šestnáct procent méně ve srovnání se stejným obdobím. „Naše prognózy nenaplníme,“ přiznal lakonicky Carlos Ghosn minulý týden v rozhovoru pro televizi Bloomberg. Přitom jinak skvělý automobilový stratég a respektovaný krizový manažer před rokem předpověděl, že 10 procent všech aut prodaných v roce 2020 budou elektromobily (že by odtud brala moudra Francie i Německo?).

Plány na elektrifikaci silnic se tedy odkládají a to docela radikálně, ačkoli i nová předsevzetí se ve světle skutečného jeví jako přehnaně optimistická. Před dvěma lety Ghosn oznámil, že chce do konce roku 2013 prodávat půl milionu elektromobilů každých dvanáct měsíců (tedy padesátkrát více než jich prodáletos...). Teď přiznává, že by byl rád, kdyby do roku 2016 jezdilo na silnicích jeden a půl milionu aut na baterky - Nissanů a Renaultů dohromady. Za současného stavu s klesající poptávkou a stoupajícího počtu nespokojených zákazníků, je podle nás i tohle hodně, ačkoli Paříž i francouzská vláda dělají vše proto, aby ochránily své akcie v koncernu a případně oběma výrobcům dohodila nějaký kšeft. A když už jsme u tohoto nadstandardního propojení státu a soukromého kapitálu, bylo by docela zajímavé zjistit, kolik z 5,6 miliardy dolarů investovaných oběma značkami do vývoje technologií elektromobilů odteklo z kapes daňových poplatníků ve Francii i Japonsku.

Co bude dál? To dnes nikdo přesně neví, každopádně Nissan má problém a to nemalý. Podle The Detroit News automobilka dostala úvěr ve výši jeden a půl miliardy dolarů na výstavbu nové továrny vyrábějící baterky a modernizaci fabriky ve městě Smyrna, v americkém státě Tennessee. Zástupci podniku pozvali novináře, aby se zúčastnili slavnostního otevření, jenže ceremonie byla bez dalšího vysvětlování neočekávaně zrušena. Že by signál k ústupu? Nic jiného Nissanu asi nezbude...


Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 1 - nissan_leaf_ev-1_2009_01Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 2 - nissan_leaf_ev-1_2009_02Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 3 - nissan_leaf_ev-1_2009_03Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 4 - nissan_leaf_ev-1_2009_04Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 5 - nissan_leaf_ev-1_2009_05Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 6 - nissan_leaf_ev-1_2009_06Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 7 - nissan_leaf_ev-1_2009_07Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 8 - nissan_leaf_ev-1_2009_08Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 9 - nissan_leaf_ev-1_2009_09Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 10 - nissan_leaf_ev-1_2009_14Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 11 - nissan_leaf_ev-1_2009_15Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 12 - nissan_leaf_ev-1_2009_16Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 13 - nissan_leaf_ev-1_2009_23Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 14 - nissan_leaf_ev-1_2009_24Nissan a Carlos Ghosn řadí zpátečku. Leaf se neprodává, plány jsou v koši - 15 - nissan_leaf_ev-1_2009_25
Jen v totalitní diktatuře můžete lidem říkat, co si smějí kupovat, přesně jako se o to pokouší EU, Obamova administrativa a celý socialistický systém

Zdroj: The Detroit News

Miro Mihálik

Diskuze 11 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše