Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nizozemci s pomocí aplikace vyzráli na placené parkování, úřadům se to nelíbí
19.11.2020 | Petr Prokopec
Úřady si značně zjednodušily práci, když rozjely kontroly placení parkovného jen pomocí monitorovacích aut bez přímého zapojení lidí. S čím ale začaly zacházet, s tím nyní schází.
Parkovací zóny se stále častěji stávají nedílnou součástí širších center i menších měst. Na jednu stranu je to pochopitelné, neboť parkovacích míst je v řadě městských částí málo a jejich využívání je třeba nějak regulovat. Poplatek je jednou z možných cest, neboť ať už bude jakýkoli, nikdo na takovém místě nenechá auto napořád.
Kdyby tedy města začala vybírat adekvátní poplatky zajišťující tento cíl, k čemuž by obvykle stačily jednotky korun za hodinu, nejspíše by nikdo neřekl ani popel. Nicméně reálně se z této věci stal velký byznys, kdy parkovné stojí klidně i 50 korun za půl hodiny a do jeho vybírání jsou zapojovány soukromé subjekty, i když město disponuje vlastními prostředky. Vybrané peníze pak často neslouží ke zlepšení infrastruktury či třeba budování nových parkovacích domů, ale na cokoli, co se zrovna hodí. K tomu jsou poplatky stále systematičtěji vymáhány, aby placení uniklo co nejméně řidičů. A někteří se s tím odmítají smířit.
Proto v Nizozemsku, kde situace není ani o trochu lepší, vznikla mobilní aplikace s názvem Parkeerwekker, zjednodušeně přeloženo Parkovací alarm. A v Amsterdamu způsobila úřednickou nevoli. Metropole tak šéfovi firmy, která ji stvořila, Luisi Romanovi, hrozí žalobou, pokud do sedmi dnů aplikaci nepřestane provozovat. Roman nicméně dodává, že již najal tři právníky, dle kterých radní mohou vyhrožovat sebevíc, ovšem zákon je na straně provozovatele mobilní aplikace. Úředníci ale přesto tvrdí, že je nelegální.
Jak funguje? Aplikace používá kameru umístěnou za čelním sklem, která je propojena s aplikací v mobilním telefonu. Tato aplikace pak sleduje dění kolem vozu a je schopna z obrazu kamery detekovat monitorovací auto osazené kamerami, které hlídá úhradu parkovacích poplatků - taková auta známe i od nás. V Nizozemsku musí kolem neplatícího vozu projet stejné auto dvakrát nejméně v rozestupu 5 minut, aby provozovatel mohl dostat pokutu, a tak aplikace po první detekci zašle majiteli upozornění na mobil, že má právě 5 minut na to, aby zaplatil. Pokud tak učiní, pokutu nedostane. A pokud žádné auto kolem zaparkovaného vozu neprojede ani jednou, nedostane ji logicky též.
Aplikace tedy nijak nebrání samotné úhradě parkování, pouze hlídá momenty, kdy by auto resp. jeho majitel mohl být za neúhradu pokutován. Tvůrci aplikace tedy využívají jen toho, že se úřady vzdaly z podstaty neidentifikovatelné lidské kontroly a nahradily ji zdánlivě efektivnější elektronickou. Proti té se ale dá stejně efektivně bránit.
Je to souboj technologií, nic víc a radnice mají možnost zvolit jiné způsoby kontroly, které aplikaci udělají čáru přes rozpočet. Místo toho ale vyhrožují legálními kroky tvůrcům mimo jiné s odvoláním na automatizované sledování prostoru kolem auta. A co dělají jejich vozy, který úhradu parkování kontrolují?
Úspěšnost aplikace je prý 95 procent, falešných poplachů je tedy málo. Dle Romana občas zamění monitorovací vůz za dodávkový. Naštěstí majitelům aut vždy přichází na mobil nejen varování, ale i snímek auta, na které si mají dát pozor. Aplikace si za své hlídání a účinné varování samozřejmě něco bere. Za každé upozornění uživatelé zaplatí 1,49 Eur (40 Kč), navíc majitel vozu v té chvíli musí zaplatit i ono parkovné. Je tedy otázkou, zda se aplikace vyplatí, ale tuto otázku dnes nechme stranou.
Uvidíme, jak spor obou stran dopadne, rozhodnout zřejmě bude muset soud. Pro tuto chvíli nás zaujala jak aplikace samotná, tak velmi typická reakce úřadů.
Nizozemci za pomoci nové aplikace vyzráli na parkovací zóny. Úřadům se to pochopitelně nelíbí, i když tvůrci jen využili principu kontroly úhrady parkovacích poplatků, který úřady mohou kdykoli změnit. Ilustrační foto: Jorge Royan a Kamanasish Debnath, Wikimedia Commons
Zdroj: Autoweek.nl
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 8 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 10 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz