Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Novinář vzal Teslu Model 3 na okruh a změřil její spotřebu. A musel se smát
20.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že Tesla Model 3 není moc kvalitní a na silnici se umí předvést v dobrém světle, už víme. Jak se ale chová na okruhu a kolik „žere”, když od ní chcete maximum?
Tesla sice vykazuje stále větší ztráty, mediální sílu jí však nikdo upřít nemůže. A jelikož i špatná publicita je pořád publicitou, prakticky jakýkoliv článek napomáhá značce zvýšit její renomé i hodnotu. Zatímco tedy ještě před deseti dny jste za jednu akcii dali 310 USD (cca 6 332 Kč), dnes si již musíte připravit 335 dolarů (6 843 Kč). A dá se předpokládat, že na konci února to bude ještě větší suma.
Dnes vás ovšem nechceme popouzet k investičním obchodům. Místo toho se podíváme na test Tesly Model 3, jaký tu ještě nebyl. Zástupci řady médií sice již mohli novinku značky řídit, ovšem vždy jen na veřejných silnicích. Nyní tu ale máme uzavřený okruh, což je pro elektrický sedan o poznání větší výzva.
Než si ovšem testující Dan Edmunds střihne pár koleček, vyzkouší nejprve Model 3 při akceleraci na stovku a čtvrtmíli. Ani v jednom ohledu novinka Tesly nepřekvapí, neboť i přes ne až tak ohromujících 192 kW (261 koní) pod kapotou zvládne první disciplínu za 5,3 sekundy a druhou za 13,6 s. V cíli přitom dosahuje tempa 164 km/h. Pokud si přitom člověk uvědomí, že tohle vám (tedy, jednoho dne, základní verze zatím není k mání ani pro první ze zájemců) může pořídit 35 tisíc dolarů (715 tisíc korun), nevypadá to jako špatný obchod.
Po dvou klasických sprintech se Edmunds podívá na akceleraci z trochu jiného úhlu pohledu, a sice s ohledem na spotřebu. Ta je ovšem vzhledem ke kapacitě akumulátorů závratná, což jen vysvětluje absenci elektromobilů právě na závodních okruzích. S plně nabitými akumulátory by Tesla měla dle certifikace agentury EPA zvládnout až 500 kilometrů. To je možná dosažitelné při klidné jízdě, nikoliv při výše popsaných hrátkách. Během ní si totiž Model 3 řekl o více jak 2,6 kWh na jednu míli, tedy asi o 1,625 kWh na kilometr.
Dan Edmunds se po zjištění tohoto údaje musel smát s tím, že to je opravdu hodně. Pokud totiž celkovou kapacitu baterií vydělíme tímto číslem, dostaneme se k dojezdu 46,2 km s 75kWh akumulátorem pro „dlouhý dojezd” a 30,7 km se zatím nedostupným 50kWh akumulátorem pro „standardní dojezd”. To je skoro nic.
Je jasné, že nikdo nebude s Teslou jezdit tímto způsobem po celou dobu, už jen proto, že v reálném světě to není možné, přesto je třeba říci, že 30 až 46 km zrychlování není zrovna dlouhá štreka. Více nám ale v tomto směru řekne spotřeba při ostré jízdě po okruhu, kde Model 3 dosáhl průměru 1,042 kWh na míli, tedy 0,65 kWh na km. I po tomto zjištění se autor testu směje, neboť i to je v kontextu s kapacitou akumulátorů hodně - v případě menšího z akumulátorů to bude znamenat asi 77 km dojezdu, což vám na takovém Nürburgringu vystačí jen na tři plná kola. A pak vás čeká dobíjení - standardní zásuvka (240V, 16A) dobije asi 3,5 kWh za hodinu. Optikou jízdy po okruhu tedy asi 6 km za hodinu...
A jak se vůz v takové situaci chová? Vše ovlivňují použitá 18palcová kola s aerodynamickými kryty, která jsou optimalizována pro co nejvyšší dojezd, na kterých se vůz projevuje spíše nedotáčivě, což u auta s pohonem zadních kol na okruhu dvakrát neoceníte. Mimo to kritika míří k nedostačující výdrži brzd, prý nejsou tak výkonné, jak by si Dan Edmunds představoval.
Naopak chválí odezvu řízení a nastavení posilovače řízení, kvituje též nízko položené těžiště a akceleraci ze zatáček i na následujících rovinkách. Auto tedy nepředvedlo nic zázračného a znovu připomnělo, jak limitující jsou dnešní akumulátory pro jakékoli náročnější využití. Přesto jsou dojmy z testu na okruhu spíše pozitivní a na rozdíl většího Modelu S přinejmenším na tomto malém okruhu nepřišel žádný trapas v podobě úplného selhání. Už jsme říkali, že ta cena akcií poroste?










Spotřeba Tesly Model 3 na okruhu či při sprintech není nízká, což není ani u aut se spalovacím motorem. Ty ale nemají k dispozici tak malé a komplikovaně doplnitelné „nádrže”a
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 10 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025
Nejnovější články
Výkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 9 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 10 hodinamiNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
včeraVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
včeraŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1