Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Novinář vzal Teslu Model 3 na okruh a změřil její spotřebu. A musel se smát
20.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že Tesla Model 3 není moc kvalitní a na silnici se umí předvést v dobrém světle, už víme. Jak se ale chová na okruhu a kolik „žere”, když od ní chcete maximum?
Tesla sice vykazuje stále větší ztráty, mediální sílu jí však nikdo upřít nemůže. A jelikož i špatná publicita je pořád publicitou, prakticky jakýkoliv článek napomáhá značce zvýšit její renomé i hodnotu. Zatímco tedy ještě před deseti dny jste za jednu akcii dali 310 USD (cca 6 332 Kč), dnes si již musíte připravit 335 dolarů (6 843 Kč). A dá se předpokládat, že na konci února to bude ještě větší suma.
Dnes vás ovšem nechceme popouzet k investičním obchodům. Místo toho se podíváme na test Tesly Model 3, jaký tu ještě nebyl. Zástupci řady médií sice již mohli novinku značky řídit, ovšem vždy jen na veřejných silnicích. Nyní tu ale máme uzavřený okruh, což je pro elektrický sedan o poznání větší výzva.
Než si ovšem testující Dan Edmunds střihne pár koleček, vyzkouší nejprve Model 3 při akceleraci na stovku a čtvrtmíli. Ani v jednom ohledu novinka Tesly nepřekvapí, neboť i přes ne až tak ohromujících 192 kW (261 koní) pod kapotou zvládne první disciplínu za 5,3 sekundy a druhou za 13,6 s. V cíli přitom dosahuje tempa 164 km/h. Pokud si přitom člověk uvědomí, že tohle vám (tedy, jednoho dne, základní verze zatím není k mání ani pro první ze zájemců) může pořídit 35 tisíc dolarů (715 tisíc korun), nevypadá to jako špatný obchod.
Po dvou klasických sprintech se Edmunds podívá na akceleraci z trochu jiného úhlu pohledu, a sice s ohledem na spotřebu. Ta je ovšem vzhledem ke kapacitě akumulátorů závratná, což jen vysvětluje absenci elektromobilů právě na závodních okruzích. S plně nabitými akumulátory by Tesla měla dle certifikace agentury EPA zvládnout až 500 kilometrů. To je možná dosažitelné při klidné jízdě, nikoliv při výše popsaných hrátkách. Během ní si totiž Model 3 řekl o více jak 2,6 kWh na jednu míli, tedy asi o 1,625 kWh na kilometr.
Dan Edmunds se po zjištění tohoto údaje musel smát s tím, že to je opravdu hodně. Pokud totiž celkovou kapacitu baterií vydělíme tímto číslem, dostaneme se k dojezdu 46,2 km s 75kWh akumulátorem pro „dlouhý dojezd” a 30,7 km se zatím nedostupným 50kWh akumulátorem pro „standardní dojezd”. To je skoro nic.
Je jasné, že nikdo nebude s Teslou jezdit tímto způsobem po celou dobu, už jen proto, že v reálném světě to není možné, přesto je třeba říci, že 30 až 46 km zrychlování není zrovna dlouhá štreka. Více nám ale v tomto směru řekne spotřeba při ostré jízdě po okruhu, kde Model 3 dosáhl průměru 1,042 kWh na míli, tedy 0,65 kWh na km. I po tomto zjištění se autor testu směje, neboť i to je v kontextu s kapacitou akumulátorů hodně - v případě menšího z akumulátorů to bude znamenat asi 77 km dojezdu, což vám na takovém Nürburgringu vystačí jen na tři plná kola. A pak vás čeká dobíjení - standardní zásuvka (240V, 16A) dobije asi 3,5 kWh za hodinu. Optikou jízdy po okruhu tedy asi 6 km za hodinu...
A jak se vůz v takové situaci chová? Vše ovlivňují použitá 18palcová kola s aerodynamickými kryty, která jsou optimalizována pro co nejvyšší dojezd, na kterých se vůz projevuje spíše nedotáčivě, což u auta s pohonem zadních kol na okruhu dvakrát neoceníte. Mimo to kritika míří k nedostačující výdrži brzd, prý nejsou tak výkonné, jak by si Dan Edmunds představoval.
Naopak chválí odezvu řízení a nastavení posilovače řízení, kvituje též nízko položené těžiště a akceleraci ze zatáček i na následujících rovinkách. Auto tedy nepředvedlo nic zázračného a znovu připomnělo, jak limitující jsou dnešní akumulátory pro jakékoli náročnější využití. Přesto jsou dojmy z testu na okruhu spíše pozitivní a na rozdíl většího Modelu S přinejmenším na tomto malém okruhu nepřišel žádný trapas v podobě úplného selhání. Už jsme říkali, že ta cena akcií poroste?










Spotřeba Tesly Model 3 na okruhu či při sprintech není nízká, což není ani u aut se spalovacím motorem. Ty ale nemají k dispozici tak malé a komplikovaně doplnitelné „nádrže”a
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
včeraHasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aron Canet míří do týmu Marc VDS včera 18:48
- V pátek #93 před Acostou a Bagnaiou, 16. Martin včera 16:20
- Salač postoupil přímo do Q2 - jako pátý!, vede Gonzalez včera 16:13
- Dvě tovární Ducati udávají tón včera 11:49
- V Rakousku na úvod nejrychlejším Salač včera 10:35
Nejčtenější články
Land Roveru se přestává dařit. V těžkostech se zbavuje 500 lidí, prý jde o „dobrovolné propouštění”
18.7.2025Čekání na zázrak: V evropských přístavech se kupí tisíce aut, která nikdo nechce, exporty se propadají o desítky procent
18.7.2025Honda Civic Type-R se po letošním odepsání může vrátit s „šokujícím” řešení pohonu. Je to jako „u blbejch”
18.7.2025Vstupenka do klubu prestižních strojů Mercedesu nepřežila čistku v nabídce značky, jako ojetina je neskutečně levná
18.7.2025Rusové začali prodávat lidové auto do terénu za 134 tisíc Kč. Vidíte ho celé, na fotkách nic nechybí
19.7.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 08.15. 23:23 - mattonecz
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.15. 21:46 - M.Z.
- Hlavní silnice v zahraničí 08.15. 15:47 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.15. 11:36 - GeneHawkins
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.15. 06:24 - Stepan
- Onboard videa 08.14. 17:40 - řidičBOB